04.10.2019

FOTO: BMW X5 M, X6 M a verzie Competition - Suverénne SUV a suverénny výkon

BMW predstavuje naraz štvoricu modelov. Rozdiel je v karosériách, vo výkonoch i v zameraní. Spája ich brutálny výkon.

Spoločnosť BMW M GmbH predstavuje tretiu generáciu svojich vysoko výkonných automobilov z najvyššej triedy segmentov, ktoré vo vlastnom pomenovaní označuje ako SAV a SAC.

My s tendenciou zjednodušovať nedôležité veci zas hovoríme o dvojici modelov SUV. Rozdiel je pochopiteľne v tvaroch karosérie. Autá sa volajú BMW X5 M a BMW X6 M. Obe majú Podkapotou 4,4 litrový motor V8 a obe majú aj verzie Competition.

Rozdiel je samozrejme v maximálnom výkone, ktorý pri verziách Competition znamená až 460 kW teda 625 koní. Rozdiel je tiež v dynamike. Za všetko hovorí šprint z 0 na 100 km/h. Ten zvládnu X5 a X6 M za 3,9 sekundy, modely Competition za 3,8 sekundy. Oproti predchodcovi ide o zlepšenie o 0,4 sekundy. Celkové nastavenie zamerané na výkon ešte absolvuje intenzívne testovanie a dolaďovanie na testovacích okruhoch spoločnosti BMW Group, na Severnej slučke okruhu Nürburgring ako aj na ďalších pretekárskych okruhoch. Nové modely BMW X5 M, BMW X6 M a verzie Competition sa vo svetovej premiére predstavia v novembri 2019 na autosalóne Los Angeles Auto Show. Na trh prídu v apríli 2020.

Technológia M TwinPower Turbo a pre vozidlá s označením M typický vysokootáčkový koncept sa v novom modeli BMW X5 M, novom modeli BMW X6 M a vo verziách Competition starajú o to, aby najnovší motor V8 dosahoval nezameniteľné výkonové charakteristiky. Vyznačuje sa spontánnymi reakciami na každý pohyb plynového pedála, precízne dávkovateľným nárastom výkonu a to až do vysokých otáčok motora. Motor s objemom 4,4 litra využíva dve identické turbodúchadlá umiestnené v priestore medzi radmi valcov tvoriacimi písmeno V. Účinnosť turbodúchadiel zvyšuje aj to, že sa nachádzajú aj v tesnej blízkosti zberného výfukového potrubia.

Najvyšší výkon sa oproti predchodcovi zvýšil o 18 kW (25 k) na celkovú hodnotu 441 kW (600 k). Výkon modelov s označením Competition narástol o 37 kW (50 k) na 460 kW (625 k). Motor V8 dosahuje krútiaci moment 750 Nm. O jeho bezprostredný prenos smerom do prevodovky sa stará mimoriadne tuhé uloženie motora. Športové výfukové potrubie zabezpečuje obzvlášť emotívny zvukový prejav.

Vysoko výkonný motor sa v novom BMW X5 M, novom BMW X6 M a v modeloch Competition spája s 8-stupňovou prevodovkou M Steptronic so systémom Drivelogic, ktorý upravuje charakteristiku radenia s pomocou tlačidiel Drivelogic umiestnených na upravenom M voliči automatickej prevodovky. O prenos výkonu na vozovku ako aj o optimálnu trakciu a stabilitu jazdy na nespevnených vozovkách, prípadne za nepriaznivých poveternostných podmienok, sa stará špeciálne naladený systém pohonu všetkých kolies M xDrive. Jeho súčasťou je aj Aktívny M Diferenciál na zadnej náprave. Vďaka nemu sa mohlo celkové základné nastavenie pohonu všetkých kolies zamerať tak, aby viac výkonu smerovalo na zadné kolesá. V ponuke nastavení si môže vodič zvoliť možnosť režim 4WD Sport, keď na zadné kolesá smeruje ešte väčšia porcia výkonu.


Nové modely sa vyznačujú výraznými opatreniami zameranými na zvýšenie tuhosti karosérie ako aj na optimalizáciu nastavenia podvozka. K zvýšeniu precíznosti a jazdných vlastností týchto modelov výrazne prispievajú aj špeciálne upravená konštrukcia a zmeny v nastavení techniky podvozka. K sériovej výbave patria aj špecifický adaptívny M podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi a s Aktívnou stabilizáciou nakláňania karosérie či riadenie M Servotronic. Integrovaný brzdový systém umožňuje vo svojom M špecifickom vyhotovení nastavenie dvoch rozličných spôsobov reakcií a pocitu brzdového pedála pri brzdení.

Kombinácia proporcií charakteristických pre triedu luxusných SUV a typické dizajnové prvky M prepožičiavajú vozidlám BMW X5 M, BMW X6 M a modelom Competition extrovertný vzhľad, ktorý sa v každom prostredí prejavuje nespornou dominanciou. Veľké otvory na vstup vzduchu, ktoré pôsobia akoby dokázali precediť i menšie autá, mriežky M na blatníkoch, aerodynamicky upravené vonkajšie spätné zrkadlá, spojler na streche, prípadne na veku batožinového priestoru, difúzor v zadnom nárazníku a pár dvojitých koncoviek výfukového potrubia. To všetko sa zameriava na splnenie technických požiadaviek mimoriadneho výkonu i na zreteľné odlíšenie M modelov od tých „obyčajnejších“. Modely Competition dostali ďalšie samostatné dizajnové prvky. Patria medzi ne aj exkluzívne disky kolies z ľahkých zliatin, ktoré na prednej náprave dosahujú priemer 21 palcov, na zadnej náprave je to až 22 palcov.

Ovládacie tlačidlo na stredovej konzole umožňuje priamy prístup k nastaveniam motora, tlmičov, riadenia, pohonu všetkých kolies M xDrive a bŕzd. Následne sa dve navzájom nezávislé verzie nastavenia môžu uložiť a v prípade potreby vyvolať dvoma samostatnými M tlačidlami na volante. K tomu sa na stredovej konzole nachádza ešte aj tlačidlo M Mode, ktoré mení nastavenia asistenčných systémov vodiča, zobrazenia na prístrojovej doske a na projekčnom Head-Up displeji.

Exkluzívna sériová výbava okrem iného obsahuje BMW Head-Up displej s M špecifickým zobrazením, multifunkčné M sedadlá, kompletné kožené čalúnenie jemnou kožou Merino z ponuky BMW Individual, BMW Live Cockpit Professional s navigačným systémom či pomoc pri parkovaní Park Asistant. Na požiadanie sú k dispozícii ďalšie asistenčné systémy vodiča ako aj ďalšie prvky na zvýšenie komfortu a individuálnej výnimočnosti vozidla.

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku