17.04.2019

FOTO: Mercedes GLS – Trieda S medzi SUV je väčšia a nabitá technológiami

Mercedes práve odhalil svoj nový prírastok – novú Triedu GLS. Po únikoch prichádza kompletný balík fotografií a informácií.

Najprv sme tohto obra poznali ako GL. Neskôr sa premenoval na GLS. Teraz prerod na superluxusné SUV finišuje uvedením novej, dovedna tretej generácie. Nová Trieda GLS prichádza väčšia, aerodynamickejšia a vybavená najmodernejšími technológiami.

Začnime ponukou motorov. Od začiatku predaja bude k dispozícii mimoriadne presvedčivá verzia GLS 580 4MATIC. Ide o prvé uvedenie benzínového prepĺňaného motora V8 kombinovaného so štartér-generátorom. Mild-hybridný variant s motorom V8 prináša masívnu silu 4,0 litrového motora V8 kombinovanú s elektromotorom schopným dodať dodatočný výkon a krútiaci moment vo forme známej ako EQ Boost. Poďme k číslam. 580 4MATIC dodáva maximálny výkon 360 kW (489 k) a maximálny krútiaci moment 700 Nm. K nemu treba prirátať EQ Boost na krátke časové úseky. Ide o pomoc v podobe ďalších 16 kW (22 k) a 250 Nm krútiaceho momentu v okamihu najvyššej potreby dynamiky. Vďaka osadeniu technológie štartér generátora je motor V8 efektívnejší než kedy doteraz.

Zatiaľ vrcholnú benzínovú motorizáciu v Európe dopĺňa dvojica radových naftových šesťvalcov z generácie OM 656. Naftové agregáty 350d 4MATIC a 400d 4MATIC ponúknu 210 kW (286 k) a 600 Nm respektíve 243 kW (330 k) a 700 Nm krútiaceho momentu. Trojica motorov už dnes spĺňa najprísnejšie normy emisií, ktoré začnú platiť pre novo uvedené modely od 1.1.2020 a vyžadovať sa začnú pre všetky modely o rok neskôr.

Mimo európske trhy bude dostupná aj verzia GLS 450 4MATIC s radovým benzínovým šesťvalcom s výkonom 270 kW. Aj tento motor disponuje podobne ako 580-tka 48 voltovou technológiou a štartér-generátorom.

4MATIC a 9-stupňový automat pre lepšie jazdné vlastnosti na ceste i v teréne

GLS aj v novej generácii neberie v teréne nič na náhodu a chce ponúkať prvotriedny jazdný zážitok aj na ceste. Robí to prostredníctvom dvoch verzií pohonu všetkých štyroch kolies. Oba sú stále, rozdiel je v tom, že druhý má aj redukciu. Navyše auto ovláda diferenciály na oboch nápravách tak, aby bolo v okamihu schopné potlačiť pretáčavosť, či nedotáčavosť podľa situácie a potreby.

9-stupňový klasický automat netreba predstavovať. Množstvo prevodov zabezpečuje vysokú efektivitu za akýchkoľvek podmienok.

Keď už sme pri podvozku. V prípade GLS je pneumatické odpruženie štandardnou výbavou rovnako ako adaptívne tlmenie. Pneumatické pruženie i adaptívny podvozok bol prepracovaný pre vyšší komfort a výdrž. Navyše si auto dokáže udržiavať rovnakú svetlosť bez ohľadu na zaťaženie nákladom. V prípade nakladania ťažkých predmetov do veľkého až 2400 litrov objemného kufra sa hodí, že stlačením tlačidla možno zadnú časť SUV znížiť o 50 milimetrov. 

Doplnkovou výbavou je E-Active Body Control. Ide o najnovšiu verziu podvozku Airmatic, ktorý podľa Mercedesu ako jediný na trhu dokáže v reálnom čase vyhodnocovať situáciu a meniť nastavenie pruženia a tlmenia okamžite a to pre každé koleso zvlášť. Systém dokáže nielenže vyhladiť prakticky akúkoľvek nerovnosť, navyše dodáva jazde obdivuhodnú plynulosť vláčnosť a stabilitu. Auto taktiež disponuje systémom terénnej jazdy, ktorý je schopný GLS vytiahnuť napríklad zo zapadnutia v piesočnej dune. 

V základnej výbave je inteligentný režim pre umývaciu linku. Keď je zvolený, zdvihne podvozok do maximálnej úrovne, aby sa bahno a nečistoty na podvozku umývali ľahšie, tiež pozatvára okná vrátane strešného, sklopí zrkadlá a tiež vypne dažďové senzory tak, aby zbytočne nezapínali automatické stierače.    

Auto je väčšie pre ešte viac priestoru pre pasažierov

Ak sa v minulej generácii vozidla niekto sťažoval na priestor, teraz sa už nebude musieť. Dôvodom je nárast modelu a to ako do šírky, tak aj do dĺžky. Zväčšil sa aj rázvor pre ešte viac miesta medzi kolesami - teda pre posádku. Ťažiť by z toho mali najmä pasažieri na sedadlách v druhom rade. GLS sľubuje pohodlné sedenie v troch radoch a to buď v sedemmiestnej, alebo tiež luxusnej šesťmiestnej konfigurácii. Všetky sedadlá sú navyše ovládateľné plne elektricky pre maximálny komfort posádky.

Celková dĺžka vozidla je 5207 milimetrov. Šírka je 1956. Rázvor sa zväčšil o 60 milimetrov na aktuálnu dĺžku 3135 mm. Konštruktérom sa podarilo výrazne znížiť aerodynamický odpor vozidla. So súčiniteľom cd 0,32 patrí k skutočne najaerodynamickejším SUV, obzvlášť v súvislosti so svojimi masívnymi rozmermi. Zníženie koeficientu odporu vzduchu pomohlo nielen znížiť spotrebu vozidla, tiež obmedzilo aerodynamický hluk, obzvlášť v miestach, ktoré boli doteraz problematické. 

Asistenti a MBUX infotainment pre pasažierov vzadu

GLS preberá najnovšie verzie všetkých najpokročilejších asistenčných systémov z Triedy S. Spomenúť treba napríklad systém pre dobrzdenie pred tvoriacou sa zápchou, systém pre jazdu v zápche a mnoho ďalších súčastí bohatej výbavy pomocníkov. 

Infotainment MBUX je dostupný pre všetkých členov posádky obzvlášť v prípade, že si majiteľ objedná balík Rear Comfort Plus. Jeho súčasťou je 7-palcový tablet s operačným systémom Android, ktorý je umiestnený v stredovej opierke. Cez neho je možné ovládať všetky funkcie infozábavy. Pre sledovanie filmov sú k dispozícii dva dotykové displeje s uhlopriečkou 11,6 palca. 

MBUX je v porovnaní s Triedou A značne aktualizovaný a využíva dvojicu zobrazovadiel s uhlopriečkou 12,3 palca. Súčasťou infotainmentu MBUX je tiež interiérovi pomocník schopný na základe hlasového ovládania, či ovládania gestami upraviť prakticky akékoľvek vnútorné nastavenie vrátane náladového osvetlenia. 

Silnou stránkou inteligentného asistenta MBUX je schopnosť učiť sa. Systém dokáže na základe pravidelných zvykov členov posádky predpokladať ich správanie a pripraviť sa naň. Napríklad pustiť konkrétny typ hudby, alebo zavolať mame, ak to člen posádky robí pravidelne v rovnaký čas. 

Nové GLS dôkladne preberá dizajnový jazyk Sensual Purity a to nielen z hľadiska vonkajšieho vzhľadu, tiež z hľadiska vnútorného usporiadania. Kým vonku zaujme auto čistými plochami a ostrými linkami, vnútri zas veľkými displejmi a kvalitnými materiálmi. GLS sa predstaví svetu na autosalóne v New Yorku tento mesiac. Auto je produkované pre Severnú Ameriku a Európu v závode v Tuscaloose v Alabame. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku