15.04.2019

PRVÁ JAZDA: Honda HR-V Sport má nový motor aj podvozok

Predchodkyňa modelu HR-V bola hranatá škatuľa na kolesách. Nová generácia je celkom iná.

Čas neuveriteľne letí, veď novinka sa predstavila už v roku 2015. Na rad prišli jemné retuše a drobné zmeny – ale hlavne nový motor pod kapotou.

Honda HR-V je auto, ktoré zaujalo od prvého uvedenia. Je to auto, na ktorom budete márne hľadať súvislejšiu rovnú plochu. Je to auto, ktoré prekvapí. Zvonka totiž vyzerá byť oveľa menšie, ako je miesto, ktorý ponúka vo vnútri.

Tvar karosérie modelu HR-V podobný kupé má dynamický a športový vzhľad, ktorý dopĺňajú rukoväte zadných dverí. Zostali integrované v zadnom stĺpiku.

Patrí k modelom, ktoré umožňujú „čarovať“ s priestorom. Zásluhu na tom má nádrž umiestnená pod prednými sedadlami. Vďaka tomu majú zadné sedadlá väčšiu variabilitu. Pri sklápaní zadných operadiel sa sedacia plocha posunie dopredu a mierne sa „ponorí“. Operadlo tak vytvorí naozaj dokonale rovnú ložnú plochu batožinového priestoru zväčšeného zo 453 litrov (až 470 podľa výbavy), keď sú sedadlá v normálnej polohe, na 1 026 (resp. 1103) litrov so sklopenými zadnými sedadlami. Široké dvere batožinového priestoru modelu HR-V (1180 mm) a malá nakladacia výška (650 mm) zaisťujú jednoduchý prístup do priestranného batožinového priestoru.

To však nie je všetko, čom má toto subkompaktné SUV v rukáve. Patrí k modelom značky Honda, ktoré využívajú systém Magic Seat. Je to ďalšie príjemné zlepšenie úžitkových vlastností auta a jeho prepravných možností. Ak potrebujete previezť náklad orientovaný viac na výšku, pomoc je jednoduchá: stačí vyklopiť zadné sedadlá smerom nahor a zaistiť v takejto polohe. Vznikne tak miesto, kam sa zmestia napríklad sadenice stromčekov, alebo podobný náklad s výškou až 124 centimetrov. Variabilita, univerzálnosť a priestrannosť sú tak hlavné tromfy vozidla.

Po rokoch dostalo „HR-Véčko“ mierne vynovený vzhľad. Športový štýl exteriéru doplnil modernizovaný dizajn interiéru s novými materiálmi a širším sortimentom pokročilých technológií. HR-V disponuje nielen priestorom a univerzálnosťou MPV, ale vďaka novinke pod kapotou môže využívať lepšiu dynamiku jazdy a väčší výber motorov.

Do ponuky pribudol model HR-V Sport s čiernymi doplnkami, čiernym lešteným chrómom na prednej maske, ale tiež s tmavochrómovým obložením zadných dverí. Čierne sú aj kryty vonkajších spätných zrkadiel, zadné združené svetlá sú zdokonalené tmavým „dymovým“ efektom a čiernymi vnútornými čiarami. Do výbavy patrí  dvojité výfukové potrubie a jedinečný dizajn 18-palcových zliatinových kolies. Verzia Sport má kompletné LED svetlomety.

Honda rozšírila sortiment motorov a pre nový model HR-V je na výber 1,5-litrový benzínový motor i-VTEC s výkonom 130 koní (96 kW) a maximálnym krútiacim momentom 155 Nm pri 4600 otáčkach za minútu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 10,2 sekundy, ak je auto vybavené šesťrýchlostnou manuálnou prevodovkou (6MT) a 11,7 sekundy s voliteľnou prevodovkou CVT.

K dispozícii na západe Portugalska bol však iba nový, výkonnejší 1,5-litrový benzínový motor VTEC TURBO s výkonom 182 koní (134 kW) pri 5500 otáčkach za minútu. Je určený len pre novú verziu Sport. Prvýkrát ho Honda použila v najnovšej generácii Hondy Civic. V štandardnej výbave modelu HR-V je šesťstupňová manuálna prevodovka (6MT) a maximálny krútiaci moment 240 Nm sa dosahuje od 1900 ot/min do 5000 ot/min. Zrýchlenie z pokoja na 100 kilometrovú rýchlosť je oproti slabšiemu motoru rýchlejšie o 3 sekundy (za 7,8 s), pričom dosiahne maximálnu rýchlosť až 215 km/h. To sme síce na portugalských cestách a diaľniciach neskúšali, ale spontánnosť a dynamika boli evidentné. Auto podstatne lepšie „žije“ a ide za plynom.

S voliteľnou prevodovkou CVT s preddefinovanými siedmymi prevodovými stupňami možno dosiahnuť krútiaci moment 220 Nm v rozmedzí od 1700 ot/min do 5500 ot/min. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h je približne o necelú sekundu dlhšie (trvá to 8,6 sekundy) a maximálna rýchlosť je 200 km/h. Auto je mierne hlučnejšie, nielen preto, že je motor častejšie vo vyšších otáčkach, ako pri štandardne použitej manuálnej prevodovke. Má krátke dráhy radenia s veľmi ľahkým a presným chodom radiacej páky – ako pri povestných športových modeloch Honda.

Pre vodičov, ktorí chcú jazdiť dynamickejšie má verzia HR-V Sport okrem výkonnejšieho motora špeciálnu technológiu „Performance Damper“. Systém tlmičov v prednej a zadnej časti automobilu je navrhnutý tak, aby pôsobil proti relatívnemu pozdĺžnemu a torznému pohybu karosérie cez podvozok. To spôsobuje, že sa auto v ostrých zatáčkach menej nakláňa, zlepšuje sa stabilita pri náhlych zmenách jazdných pruhov a znižujú sa vibrácie na nerovných cestách. HR-V Sport má tiež systém hrebeňového riadenia s elektrickým posilňovačom a variabilným prevodovým pomerom. Odozva riadenia je teraz vyvážená pri všetkých uhloch natočenia volantu.

Auto je výrazne tichšie, hlavne s manuálnou prevodovkou. Pátral som, prečo. Vysvetlenie je zaujímavé. Pod vozidlom sú tri kryty (pod motorom, v prednej časti podlahy a zadnej časti podlahy) a napomáhajú plynulému prúdeniu vzduchu, čím sa znižuje spotreba. Zlepšilo to aj izoláciu proti hluku pre lepšie pohodlie.

Proti hluku sa však v Honde postavili komplexne a modelu HR-V dopriali výrazné utíšenie. Zvukovú izoláciu v HR-V 2019 zlepšilo pridanie väčších vrstiev izolačného materiálu v celom automobile - aj okolo prednej priečky, v podbehoch kolies, v konštrukcii batožinového priestoru a v predných a zadných dverách. V interiéri sú koberce pohlcujúce hluk, aké sú zvyčajne len v autách najvyššej triedy. Pri konštantnej rýchlosti 100 km/h je hluk v kabíne len 65 dB.

V závislosti od triedy výbavy má HR-V prvýkrát vo výbave aj systém aktívneho rušenia hluku „Active Noise Cancellation“ (ANC). Znižuje nízkofrekvenčný hluk v interiéri monitorovaním pomocou dvoch zabudovaných mikrofónov a rušením audiosignálmi s opačnou fázou cez reproduktory. Model Sport s manuálnou prevodovkou má podobný systém aktívnej regulácie hluku „Active Sound Control“. Fnguje aj vo zvyšnom rozsahu otáčok motora, kde dokáže prispôsobovať hluk aj pri akcelerácii.

Nový model HR-V má vetrané predné kotúče s priemerom 293 mm a zadné plné kotúče s priemerom 282 mm. K elektronickým asistentom, ktorí zvyšujú brzdný výkon a zlepšujú stabilitu vozidla patria: protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické rozdeľovanie brzdnej sily (EBD), brzdový asistent, asistent stability vozidla a asistent rozjazdu do kopca.

Každá Honda HR-V v Európe bude vybavená systémom City-Brake Active. Je navrhnutý tak, aby predchádzal nehodám, alebo zmiernil dopad nehôd pri nízkych rýchlostiach. Využíva laserovú radarovú technológiu pri rýchlostiach nižších ako 32 km/h na snímanie cesty pred vozidlom. Ak zistí neodvratné nebezpečenstvo zrážky, automaticky aktivuje brzdy. Pri zistení  rizika kolízie začne predbežne brzdiť a upozorní vodiča zvukovým aj vizuálnym varovaním. Následne aktivuje plné autonómne brzdenie, aby sa auto zastavilo.

V segmente crossoverov si Honda HR-V zachováva mimoriadne aerodynamické vlastnosti. Upravená aerodynamika zlepšila obtekanie karosérie, čo zlepšilo stabilitu počas jazdy. To ale nie je jediné, čo prospelo jazde verzie Sport. Systém Synaptic Damping Control (SDC) od spoločnosti Honda, ktorý sa prvýkrát použil v HR-V hneď pri jeho uvedení na trh je dnes štandardnou súčasťou všetkých modelov HR-V. Zlepšuje jazdný komfort aj ovládanie zmenou tlmiacej sily v tlmičoch podľa povrchu vozovky a podmienok jazdy.

Celkové zhrnutie dojmu z nového, výkonnejšieho modelu Honda HR-V Sport nebude stručné, ale vystihuje podstatu zmien: Vynovený model HR-V získal modernizovaný dizajn a hlavne výkonnejší motor, ktorého sa dožadovali zákazníci. Je vybavený množstvom aktívnych aj pasívnych bezpečnostných technológií, vďaka ktorým je jazda jednoduchšia a bezpečnejšia. Zároveň sa maximalizovala ochrana pasažierov a chodcov. Navyše je koncept dizajnu HR-V kombináciou elegancie kupé s praktickosťou SUV a priestrannosťou MPV. To je naozaj vydarená kombinácia, ktorá predpokladá pokračovanie úspechu modelu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku