2019-03-18 09:15:00
Audi e-tron
Audi e-tron
Zdroj: Jozef Vydra

Audi e-tron je 100% elektrické. Technologicky na špičke vývoja.

Automobilka Audi po prvý raz predstavila verejnosti svoje prvé čisto elektrické sériové auto značky koncom minulého roka v San Franciscu.

Predaj sa začal iba nedávno, no celosvetovo už má model 21 000 objednávok. Na Slovensku odštartoval v týchto dňoch  a skôr, ako si ho mohli budúci majitelia vyskúšať, či pozrieť naživo, je na Slovensku 23 predobjednávok. Importér predpokladá, že predá ešte v tomto roku 80 až 100 kusov novinky. Možno odvážne, ale Audi v prípade modelu e-tron je naozaj technologocky na špičke. Zodpovedá tomu aj cena, ktorá je však nižšia, ako napríklad v USA.

Audi e-tron je elektrické športové SUV vyššej triedy vhodné na každodenné používanie – pre šport, rodinu a voľný čas. Má dĺžku 4901 milimetrov, šírku 1935 milimetrov a výšku 1616 milimetrov. Priestorová ponuka a komfort zodpovedajú typickému modelu vyššej triedy značky Audi. S rázvorom 2928 milimetrov je vo vozidle dostatok miesta pre päť osôb aj s batožinou. Celkový objem batožinového priestoru je 660 litrov: 600 vzadu a 60 v kabíne. Predurčuje elektrické SUV pre jazdy na dlhé trasy. No koľko toho zvládne na jedno nabitie?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

S úplne nabitou batériou má Audi e-tron dojazd vyše 400 kilometrov podľa skúšobného cyklu WLTP. Za touto hodnotou sa skrýva inovatívny systém rekuperácie, ktorý sa podieľa až na 30 percentách dojazdu. Elektrické SUV môže spätne získavať energiu dvoma spôsobmi: keď vodič uvoľní pedál akcelerátora a vozidlo rekuperuje dobiehaním alebo pri brzdení. V obidvoch prípadoch elektromotory pracujú ako generátory a premieňajú kinetickú energiu Audi e-tron na elektrickú energiu. Do hodnoty spomalenia 0,3 g (čo je asi 90% všetkých brzdení) elektrické SUV brzdí rekuperáciou pomocou elektromotorov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Až keď vodič spomaľuje brzdovým pedálom intenzívnejšie ako so spomalením 0,3 g, zapoja sa kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Brzdy reagujú bleskurýchlo vďaka novému elektrohydraulickému ovládaniu. Audi ho používa ako prvý výrobca na svete v elektricky poháňanom sériovom automobile. Napríklad pri brzdení z rýchlosti 100 km/h môže Audi e-tron rekuperovať maximálne krútiacim momentom 300 Nm a 220 kW elektrického výkonu. To predstavuje vyše 70 percent výkonu jeho pohonu. Takú rekuperáciu nemá nijaký iný sériový model. Elektrohydraulický integrovaný brzdový regulačný systém rozhoduje podľa jazdnej situácie, či SUV spomaľuje a rekuperuje energiu elektromotorom, brzdami alebo kombináciou obidvoch systémov individuálne na každej náprave.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dva elektromotory poháňajú elektrické SUV systémovým výkonom do 300 kW (v prepočte 408 k) a systémovým maximálnym krútiacim momentom 664 Nm takmer nehlučne a úplne bez lokálnych emisií. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii v zlomku sekúnd po rozjazde, čím zabezpečuje enormnú ťažnú silu. Štandardný šprint z 0 na 100 km/h absolvuje Audi e-tron za 5,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 200 km/h.

Kľúčovým faktorom pre športový charakter a vynikajúc bočné preťaženie je nízke a centrálne uloženie komponentov pohonu. Sústava batérie je optimálne prispôsobená rozmerom Audi e-tron a má tvar širokého a plochého bloku pod kabínou posádky medzi nápravami. Ťažisko elektrického SUV je ako pri limuzíne so spaľovacím motorom. Rozloženie hmotnosti na nápravy je približne v pomere 50:50 percent.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vynikajúcu trakciu a dynamiku na každom povrchu a pri všetkých poveternostných podmienkach zabezpečuje nová generácia systému quattro: elektrický pohon všetkých kolies. Permanentne a úplne variabilne reguluje krútiaci moment prenášaný na jednotlivé nápravy. Pre dosiahnutie najvyššej účinnosti elektrické SUV väčšinou využíva na pohon zadný elektromotor. Keď treba vyšší výkon, elektrický pohon všetkých kolies prenesie väčší krútiaci moment na predné kolesá. K tomu dochádza aj prediktívne, ešte skôr, ako dôjde na šmykľavom povrchu alebo pri rýchlej jazde v zákrutách k prešmykovaniu kolies alebo auto začne byť nedotáčavé alebo pretáčavé. Je to výhodou hlavne pri nízkych hodnotách adhézie, napríklad na snehu.

Vodič môže pomocou systému Audi drive select meniť charakteristiku Audi e-tron podľa jazdnej situácie, stavu cesty alebo osobných potrieb v siedmich profiloch. Systém ovplyvňuje aj sériové pneumatické pruženie s adaptívnymi tlmičmi. Má široké rozpätie medzi vysokým komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami. Podľa rýchlosti jazdy a nastaveného profilu sa pneumatické pruženie individuálne prispôsobuje cestným podmienkam a mení svetlú výšku vozidla v rozpätí do 76 milimetrov. Pri rýchlej jazde sa zníži o 26 mm. Hlavne pri dlhých jazdách zmenšenie svetlej výšky zlepšuje aerodynamiku a tým prispieva k predĺženiu dojazdu. Ak treba (v teréne), sa zdvihne auto o 35, prípadne ešte ďalších 15 milimetrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod vysokú efektivitu Audi e-tron sa podpísala aj premyslená aerodynamika. Nápadným prvkom ú voliteľné virtuálne spätné zrkadlá – celosvetová inovácia v sériovej výrobe áut. Ich použitie prináša koeficient aerodynamického odporu 0,27, čo je špičková hodnota v segmente SUV. Zvyšuje to dojazd na jedno nabitie batérie približne o 40 kilometrov. V držiakoch sú integrované malé kamery, ich obrazy sa zobrazujú v kabíne na displejoch OLED s vysokým kontrastom. Ďalšie aerodynamické prvky nevidno: napríklad úplne zakrytá je spodná časť podlahy s hliníkovou platňou, ktorá chráni vysokonapäťovú batériu a prvky pneumatického pruženia. Aerodynamický kryt znižuje odpor vzduchu rovnako ako variabilný prívod chladiaceho vzduchu, ktorý má kanály na chladenie predných bŕzd a slúži ako centrálny prvok komplexného systému tepelného manažmentu so sériovým tepelným čerpadlom. Umožňuje konštantne vysoké jazdné výkony, dlhú životnosť batérie a rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom.

Zdroj: Jozef Vydra

Veľká vysokonapäťová akumulátorová batéria Audi e-tron má kapacitu do 95 kWh elektrickej energie, čo zabezpečuje dlhý dojazd. Pri jazdách na dlhé trasy sa dá batéria nabíjať na rýchlonabíjacích staniciach na jednosmerný prúd (DC) s výkonom do 150 kW – ako prvý sériový automobil. Tým je Audi e-tron za približne pol hodiny pripravené na ďalšiu diaľkovú etapu. Alternatívne je možné nabíjanie batérie elektrického SUV aj striedavým prúdom (AC) s výkonom do 11 kW, voliteľne do 22 kW. Vlastná nabíjacia služba Audi umožňuje jednoduchý prístup k približne 80 percentám všetkých verejných nabíjacích staníc v Európe.

Na nabíjanie vo vlastnej garáži ponúka Audi rozličné riešenia. Sériový mobilný nabíjací systém sa dá použiť rovnako v bežnej elektrickej zásuvke 230 V v domácnosti ako v trojfázovej zásuvke 400 V. Voliteľný systém connect zväčšuje nabíjací výkon na dvojnásobok na 22 kW. Poskytuje inteligentné funkcie ako napríklad nabíjanie v časoch so zvýhodnenou tarifou, alebo nabíjanie elektrickou energiou zo solárnych článkov, ak je nimi dom vybavený. Pomocou aplikácie myAudi App si zákazníci Audi môžu manažovať všetky procesy nabíjania a klimatizácie vozidla pred jazdou zo svojho smartfónu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Početné asistenčné systémy zvyšujú bezpečnosť a komfort jazdy, napríklad sériový asistent efektívnej jazdy. Podporuje vodiča pri ekonomickej jazde prediktívnymi upozorneniami na displeji Audi virtual cockpit a automatickou rekuperáciou. Systém monitoruje premávku a priebeh trasy pomocou radarových senzorov, obrazov kamier, navigačných dát a informácií Car-to-X. V spolupráci s adaptívnym asistentom pre jazdu dokáže asistent efektívnej jazdy okrem toho predvídavo spomaliť a zrýchliť. Všetky asistenčné systémy majú spoločnú centrálnu riadiacu jednotku asistenčných systémov, ktorá permanentne vypočítava presný obraz okolia vozidla. Potrebné dáta poskytuje – podľa vybavenia – až 5 radarových senzorov, 6 kamier, 12 ultrazvukových senzorov a laserový skener.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako prvý model značky umožní Audi e-tron svojim majiteľom od polovice roka  2019 objednať si online niektoré funkcie – podľa potreby a v ľubovoľnom čase. Napríklad LED reflektory sa dajú aktualizovať na reflektory LED Matrix s inteligentnými diaľkovými svetlami, alebo možno aktivovať asistenčné systémy a prvky infotainmentu ako sú digitálne rádio DAB+ a Audi smartphone interface.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na nemeckom trhu má Audi e-tron sériovo multimediálnu centrálu high-end MMI Navigácia plus vrátane LTE Advanced a hotspotu WLAN. Navigácia robí vodičovi inteligentné návrhy cieľov na základe predtým absolvovaných trás – ideálne doplnené funkciou e-tron plánovač trasy. Zobrazuje vhodné trasy k cieľu s nevyhnutnými nabíjacími bodmi. Pri tom navigácia zohľadňuje okrem úrovne nabitia batérie aj situáciu v premávke a vypočítava čas príjazdu do cieľa vrátane potrebného času nabíjania.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo