2019-03-13 07:35:00
Audi A6 Avant Quattro
Audi A6 Avant Quattro
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Audi A6 Avant 50 TDI – dlhý, široký, pohodlný a rýchly

Audi A6 Avant sa svetu predstavil iba pred niekoľkými mesiacmi. Testovali sme tohto jazvečíka v biznis triede.

Piata generácia modelu Audi A6 priniesla do biznis triedy kvantum inovácii podobne ako väčší súrodenci A8 a Q8. Výraznejšie, ostrejšie krivky, pokročilé technológie a mild-hybridné motory. Aj testované kombi zvané Avant disponovalo všetkým zmieneným. K tomu pridalo populárny batoh a z biznis limuzíny sa šmahom konfigurátora zmenilo na biznis rodinné auto.

Mierny oxymoron, no v Európe pretrvávajúco populárny. Veď byť manažérom a mať pritom rodinu nie je trestné. Aj keď by automobilový puritán mohol povedať, že zmeniť luxusnú limuzínu na praktické kombi by malo byť trestné. A nemôžem tomuto puritánovi uprieť kus pravdy. Lebo limuzína, respektíve sedan vyzerá podstatne hodnotnejšie ako kombi derivát toho istého modelu. Obzvlášť ak kombi oblečiete do nenápadnej modrej. Viac vo videoteste:

Obliny striedajú ostro rezané krivky, masívna lichobežníková mriežka chladiča siahajúca odtiaľ až potiaľ... K tomu HD Matrix LED svetlá a divadelné predstavenie v podobe zadných svetiel s uvítacou sekvenciou. V skutočnosti nezáleží v akej je to auto farbe. Ak sa vám páči, nie je čo riešiť. Ja by som ale radšej zvolil sviežu modrú, nebodaj krikľavo červenú. Už len preto, ako to tmavomodré auto ostarne a zovšednie keď sa zašpiní. 

Dizajn interiéru je azda ešte príťažlivejší, ak na ňom nebudete šetriť a zvolíte najvyššiu verziu systému MMI. Ukrátiť sa v novom Audi A6 o trojicu displejov je ozajstný hriech. Lebo práve trojica displejov, nebodaj ešte head up displej tvoria gro charakteru vozidla v interiéri. Že máte sedadlá v kombinácii alcantary a kože, detaily z brúseného hliníka, čert ber, bez displejov a všetkých ich funkcií je to auto vlastne holé.

Kým plne digitálny prístrojový panel je skôr vecou presnosti a množstva zobrazených informácií, dvojica displejov infotainmentu je vecou komfortu a zážitku zo zobrazenia. Pre mňa je jedným z najväčších zážitkov rozlíšenie, hĺbka ostrosti, farebnosť i odozva na dotyk. Najradšej mám ten spodný displej slúžiaci na ovládanie vzduchotechniky a na písanie. Práve písanie prštekom je v tomto aute spracované výborne. Nielen zadávanie adries, ak si auto pripojíte na internet, paleta spôsobov využitia prudko stúpa.

Zdroj: Ján Hargaš

Palubná doska, stredový panel i detaily na dverách pôsobia v duchu motta Vorsprung durch technik. To auto je technológ medzi modelmi kombi, a pritom pôsobí ako luxusný inteligentný dom z plagátov. Za mňa jednoznačne najlepšie dizajnované moderné auto. 

Kabína je adekvátne priestranná. Keď však presadnete z koncernového bratranca (z tretieho kolena) a zamierite na zadné sedadlá, ako správny pepan môžete vyhlásiť, že v tom vašom kombi je vzadu viac miesta a ešte aj litrov v kufri máte viac.

Ide o správne proporcie. Dlhá kapota, pod ňou pozdĺžne uložený motor, kabína posunutá čo najviac dozadu pre ideálne rozloženie hmotnosti i vyššiu pasívnu bezpečnosť. Veru, prvý posed na zadných sedadlách môže prekvapiť. Dvaja pasažieri s výškou nad 190 centimetrov si za seba síce zadnú, no ten vzadu nebude mať na kolená rezervu väčšiu ako 2 centimetre. Ak si bude chcieť vzadu urobiť pohodlie, nebude mať veľmi ako. Na druhú stranu, v oblasti ramien i lakťov a najmä v oblasti hlavy majú aj vysokí pasažieri dostatok miesta. A to aj napriek presklenej streche. Priestor pre pasažierov vzadu sa medzigeneračne zväčšil len na úrovni cca centimetra vo viacerých smeroch, no i to stačí na väčšie pohodlie.

I kufor so svojimi 565 litrami stojí za zmienku. V tejto i v nižších triedach sú i litrovo väčšie kufre, no proporcie tohto postačujú na náročné prepravné úlohy. Jednak je šírka nakladacieho priestoru 1050 mm, jednak sa vďaka automatickému platu dostanete hneď ku kompletnej kapacite. Navyše máte pod prvou doskou členený priestor na odkladanie a pod ním je ešte priestor na subwoofer a rezervu. Kam dalo Audi batériu hybridného ústrojenstva? Nuž niekde medzi zadné sedadlá a kufor.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vrátim sa ešte dopredu. Lebo tam je sedenie veľmi pohodlné a len máločo ho odlišuje od sedenia v A8. Aj dlhonohý majú miesta na nohy dosť, pre dlhé cesty skutočne ideálne. Ruky si je kam odložiť, kolená tiež a trup môže byť neustále v ideálnej polohe. K tomu sa prirátavajú výborne postavené a adekvátne mäkké sedadlá s dobrou podporou i s manuálne nastaviteľnou výškou a hĺbkou hlavovej opierky.

Jazda a pohon

Tými najvýznamnejšími zmenami v medzigeneračnom porovnaní jazdy a zážitku z nej, je nepochybne prítomnosť pokročilých asistenčných systémov. Audi A6 vás upozorní na križujúcu premávku, a to nielen pri cúvaní, ale aj pri jazde vpred. Kontrola mŕtvych uhlov je pri spustenom asistentovi jazdy schopná zabrániť vám v zmene pruhu. Ak ale jazdného asistenta vypnete (tlačidlo na ovládači svetiel), bude vám iba výrazne blikať do očí. Toto je inak jeden z najlepších, ak nie najlepší systém na upozornenie na nebezpečenstvo. Presne mierený svetelný signál si všimne aj človek čučiaci do mobilného aparátu.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdný asistent dokáže pomerne nástojčivo dbať na dopravné predpisy. Kým v takom Švajčiarsku je to vykúpením, na Einsteinovej v Bratislave prekliatím. Pretože systém tradične preberá aj obmedzenie na 70 km/h na vonkajších cestách. Ak idete po diaľnici, prudké brzdenie vás nepoteší. Aj toto sa ale na šťastie dá vypnúť.

Jazdný asistent je jednoznačnou pomocou pri jazde po diaľnici. Inde ho ani nezapínajte, iba z neho budete mať zlý pocit. Či už idete vysokou rýchlosťou, alebo naopak pomalým tempom v zápche, takéhoto pomocníka chce každý vodič. Len si treba dávať pozor na autá vstupujúce do vášho pruhu v ostrom uhle (myšičky). Na také reaguje neskoro, respektíve vôbec. Nemôže sa teda stať, že vodič úplne prestane vnímať jazdnú situáciu a len drží ruky na volante. To platí aj pri jazde po diaľnici. Senzory nemusia rozpoznať zver, dokonca ani jednostopé vozidlo. Asistent pomáha, uľahčuje, ale nie je to neviditeľný štít, ani nejaká všemocná entita. Stále buďte pánom situácie. A nemyslite si, že u iných značiek je to iné. Ak to tá značka tvrdí, klame vás aj seba.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalšou súčasťou balíka pocitu z jazdy sú nepochybne podvozkové technológie a motorizácia. Poďme najprv k jazdným vlastnostiam.

Tie do veľkej miery ovplyvňuje to, čo som naznačil vyššie, a síce rozloženie hmotnosti, pozdĺžne uložený motor, no tiež šírka rozchodu, dĺžka rázvoru a tiež aktívne riadenie zadnej nápravy. To zlepšuje jazdné vlastnosti vo vysokých aj v nízkych rýchlostiach. Je to akoby ste ovládali auto o meter kratšie. Hmotnosť síce neoklame, ale dokáže to, o čom sme mohli ešte pred pár rokmi iba snívať. V spolupráci s klasickým quattrom a veľmi presným riadením je aj jazda s naftovým kombi s automatom zážitkom.

Zdroj: Ján Hargaš

Pritom bolo auto vybavené štvrtým, zároveň najvyšším stupňom podvozkových konfigurácií (oceľový základ, športový podvozok, základ s adaptívnymi tlmičmi, pneumatický adaptívny podvozok). Pneumatika robí z auta koráb na dlhé cesty. Cez väčšie nerovnosti sa skrátka pre-hojdá. Menšie vzhľadom na relatívne nízku bočnicu pneumatiky môžu byť nepríjemnejšie. Ešteže je zvuk i vibrácia dobre utlmená a ani enormne rozbitá cesta auto nerozhodí.

Auto je i vo vysokých rýchlostiach stabilné, tiché a aj v silnom vetre pokojné. Pocit je to návykový, ľahko prekročíte povolené rýchlosti a pritom si pripadáte vo väčšom bezpečí, ako v bežnom aute v rýchlosti o polovicu nižšej. Tak rýchlo ako rýchlosť naberie, ju ale dokáže auto stratiť. Brzdy majú suverénny účinok.

Utlmenie vonkajších vplyvov je výborné. Vo veternom počasí som na diaľnici D2 pri rýchlosti 120 km/h nameral 64 dB (úroveň hlavy vodiča), čo je nadpriemer. Lepšie ako Q8, no myslím, že limuzína by bola ešte o kúštik tichšia.

Zdroj: Ján Hargaš

Mildhybridný motor má niekoľko výnimočných schopností. Okrem iného sa dokáže vo vyšších aj v nízkych rýhlostiach vypnúť. Stačí, aby auto videlo voľnú cestu, keď vodič pustí plynový pedál, prevodovka môže vyradiť, alebo môže až úplne zhasnúť motor.

Trojlitrový prepĺňaný šesťvalec je ponúkaný v dvoch verziách. Základná má 170 kW, vyššia testovaná má 210 kW. Páči sa mi, že Audi aj v novej generácii ponúka naftový šesťvalec aj s nižším výkonom, ktorý dokážu dosiahnuť dvakrát oturbené dvojlitre. Je to sympatické a dáva to pocit dlhej životnosti. Lebo ten istý motor zvládne koní 286 ako v tomto prípade. Maximálny krútiaci moment 620 Nm tiež nie je malý a oba parametre sľubujú viac ako slušné zrýchlenie. Za pravdu mi dávajú aj namerané hodnoty.

Zo 60 na 100 km/h zrýchli vozidlo bez prípravy za 4,83 sekundy, z toho zhruba sekunda ide na vrub podradeniu a reakcii na zošliapnutie plynového pedálu. Z 80 na 120 zrýchli za 5,78 sekundy.

Prevodovka reaguje adekvátne rýchlo aj v komfortnom režime. Ak chcete reakcie zrýchliť, zmeňte režim, či využite pádielka pod volantom.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor väčšinu času trávi v otáčkach pod 2000 ot/min. Pri rýchlosti 100 km/h mu stačí necelých 1300 ot/min. Priemerná spotreba počas testu bola 7,5 litra. Bolo studené počasie, priemerná rýchlosť 52 km/h a mix 50% diaľnica, 40% okresné cesty, 10 % mesto.

Jedna z vecí, ktoré ma upútali a ktoré treba spomenúť, sú HD Matrix LED svetlá. Tie i v noci za dažďa svietia fenomenálne. Tam, kde ani xenóny bežne nestačili, tieto svetlá osvetľujú krajnicu výborne a navyše nikoho neoslepujú. 

Auto je vynikajúce a medzi veľkými kombi je skutočným klenotom. Má ale aj body, ktoré mu z celkového hodnotenia uberajú. Napríklad dvere, ktoré bez dokúpenia mäkkého dovierania nejde dovrieť mäkko. Treba s nimi trieskať. Majú svoju hmotnosť, navyše je to drahé auto, takže každý koho som viezol mal problém zavrieť dvere. Človek s dverami prémiového Audi nechce trieskať ako s dverami starej Lady...

Ďalšia vec – ak si necháte kľúč v aute, necháte v ňom posádku pred naštartovaním, auto sa po chvíli zamkne a následne môže uväznená posádka vo vnútri vozidla spustiť alarm.

Zdroj: Ján Hargaš

Počas testu sa to stalo dvakrát. Kľúč v aute, naložil som dieťa, dozadu nastúpila manželka, ja som ešte vybehol po nejaké zabudnuté drobnosti do domu. Vrátim sa k autu a alarm huláka. Kľúč bol pritom v aute, auto som nezamykal. Druhýkrát som chcel po chvíli vstúpiť do auta, no dvere vzadu sa zamkli aj keď bol kľúč vnútri. Nemohol som sa tak dostať k dieťaťu zamknutému v sedačke. Automatické uzamykanie je nepochybne dobrá vec v Juhoafrickej republike, ale tu... Tu je to úplný nezmysel. 

Zdroj: Ján Hargaš

Celkovo to má Audi A6 Avant za 8 bodov. Solídne veľké kombi doslova napchaté technikou. Aj preto stúpla finálna cena takmer dvojnásobne. Lenže kupovať auto holé, by v prípade tohto modelu bola ozaj škoda.

Tu nájdetete videotest vo väčšom rozlíšení.

 

 

 

Technické údaje

Model: Audi A6 50 TDI Quattro
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2967
Prevodovka: 8-stupňová Tiptronic
Poháňaná náprava stály pohon všetkých kolies
Výkon (kW/ot.): 210/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/2250-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4939/1886/1467
Rázvor náprav (mm): 2924
Objem batožinového priestoru (l): 565
Objem palivovej nádrže (l): 63
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1965
Užitočná hmotnosť (kg): 605
Rozmer pneumatík: 245/45 R 19
   
Základná cenníková cena modelu 50 TDI: od 62 400 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku