20.09.2018

PRVÉ DOJMY: SEAT Tarraco sa predstavil, boli sme na premiére

Tretí a najväčší do partie španielskych SUV je tu. Nechýbali sme na predstavení novinky.

Ak si mnohí kládli ešte pred časom otázku, či bude Tarraco súrodencom Kodiaqa, dnes vieme, že nie. Názov auta vzišiel z hlasovania množstva ľudí z celého sveta. Automobilka vybrala najprv 9 semifinalistov a z nich potom štyri finálne návrhy. O nich sa hlasovalo online a vyše 146 000 ľudí zo 134 štátov vybralo meno Tarraco. Je to prvé meno modelu značky SEAT, ktoré bolo vybrané verejným hlasovaním a v poradí 14. španielskym geografickým názvom použitým na pomenovanie automobilu.

Túto tradíciu odštartoval pred 36 rokmi model Ronda, ktorý bol v roku 1982 prvým automobilom SEAT pomenovaným podľa španielskeho mesta. Odvtedy dostalo 12 ďalších modelov meno zo španielskej geografie:  Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea, a dve najnovšie Ateca a Arona. Do čoraz obľúbenejšieho segmentu SUV vstúpila ako prvá v roku 2016 kompaktná Ateca, o rok neskôr menšia Arona. Teraz prišiel rad na Seat Tarraco.

Tarraco je odvodené z latinského názvu mesta Tarragona. Práve v ňom sa v Tarraco aréne, kde sa kedysi odohrávali býčie zápasy a teraz slúži na rôzne kultúrne akcie, uskutočnila premiéra novej vlajkovej lode španielskej automobilky. Nechýbali sme pri tom na jej pozvanie. Skôr, ako sme sa dostali k odhaleniu novinky, sa taliansky prezident španielskej automobilky Luca de Meo nezabudol pochváliť výsledkami, ktoré SEAT v poslednom čase dosiahol. SEAT rastie doslova raketovým tempom. Od roku 2013 navýšil predaj o 46 percent. Od januára do augusta tohto roka dodal zákazníkom na celom svete 383 900 vozidiel, čo je o 21,9 percenta viac ako v rovnakom období vlani. V Nemecku to bolo dokonca o 28% viac a vo Francúzsku až o 31%.

SEAT má pritom veľkú výhodu a prednosť - veľmi mladú klientelu, ktorá je priemerne o desať rokov mladšia, ako má konkurencia. Priťahuje ľudí ku koncernu Volkswagen, lebo až 70 percent zákazníkov sú „novoprišelci“. Je to výnimočný výsledok. Môže za to súčasná ponuka modelov. do ktorej pribudol tretí silný hráč v kategórii SUV.

Tarraco bude vlajkovou loďou španielskej automobilky. Stojí na predĺženej verzii platformy MQB koncernu Volkswagen. Dizajn mu dal španielsky tím, ktorý viedol dizajnér Alejandro Mesonero-Romanos. Vyrába sa však v nemeckom Wolfsburgu, takže podobnosť s modelom Tiguan Allspace nie je celkom náhodná. Najviac sa to dá zistiť pri pohľade zboku. Predná a zadná časť je však svojská, typicky „seaťácka“. Aj keď so zmenami, oproti doterajšiemu ponímaniu dizajnu značky.

Tarraco teda nie je kópiou a oproti Tiguanu Allspace je dokonca o čosi väčšie. Rázvor síce narástol iba o 3 milimetre, ale celková dĺžka 4735 mm je väčšia o 34 milimetrov. Prejavilo sa to hlavne na objeme batožinového priestoru. Kým Allspace má v päťmiestnej verzii 745 litrov, Tarraco dosiahlo 760 l. Nuž a v porovnaní s už spomenutým najväčším českým SUV je Tarraco dlhšie o 38 milimetrov dlhšie a disponuje o 40 litrov objemnejším batožinovým priestorom. Pritom je prvým španielsky SUV, ktoré má možnosť odviezť až sedem pasažierov.

Najnovší model je hlavne iný aj novým stvárnením dizajnu značky SEAT. Jeho modely, aj keď majú veľmi podobné základné črty, sa už nepodobajú na seba ako vajce vajcu. Vidno to hlavne na troch SUV modeloch postavených vedľa seba. Zmena je zrejmá hneď pri pohľade spredu, kde doterajšiu pre SEAT typickú lichobežníkovú mriežku chladiča vystriedal šesťuholníkový tvar. Má to súvis s dizajnom hlavných FullLED svetlometov, ktoré sú teraz užšie a dlhšie, takže „ukrojili“ časť masky.

Výrazná predná časť dáva autu mohutný výraz, kde zaujmú „oči“ v podobe svetiel so svetelným podpisom rozmazaného trojuholníka. Trojuholníkový motív majú aj koncové svetlá. Nové dizajnové prvky, najmä novú, výraznú masku chladiča, majú dostať aj ďalšie modely SEAT, ktoré sú ešte len v štádiu príprav.

Aj keď sa už objavili rôzne špekulácie, na ktoré auto sa Tarraco najviac podobá a spomínali sa rôzne značky, ako celok je Tarraco jednoznačne situované do kategórie veľkých SUV. Prvý pohľad na auto hlavne v sivej farbe, kde nová mriežka splývala s farbou karosérie, dokonca evokoval istú podobnosť s modelmi prémiových, „aristokratických“ značiek. Pri bielej karosérii to až tak výrazné nie je...

Ale späť na zem, k základu, ktorý bude auto držať na ceste. Tarraco bude v ponuke s kolesami s priemerom od 17 palcov, no na prezentácii boli všetky vozidlá obuté do najväčších 20 palcových. Majitelia iste ocenia aj možnosť výberu podvozka s nastaviteľnou tuhosťou.

Prístrojový panel má oproti súrodencovi s „nemeckým občianstvom“ len ​​niekoľko zmien. Dgitálny prístrojový štít nahradzuje klasické prítroje, ale bude ako príplatkový. Dominantou interiéru je však určite veľký displej multimediálneho systému uprostred palubnej dosky.

Pohľad pod kapotu napovedá, že základná verzia Tarraco má pod kapotou štvorvalec 1,5 TSI kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Spomínaný motor doplní ešte 140 kW (190 k) verzia s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Príde však neskôr, lebo koncern Volkswagen tento motor nestihol zatiaľ vyrobiť a homologovať podľa novej emisnej normy. K dispozícii ale bude tiež 110 kW (150 k) základný dvojlitrový TDI motor s pohonom predných kolies a manuálnou, alebo automatickou prevodovkou. Na výkonnejší turbodiesel 140 kW (190 k), ktorý bude poháňať všetky kolesá cez automat, bude musieť tiež čakať.

Plánuje sa tiež predstavenie plug-in hybridnej verzie s výkonom 154 kW (210 k) a 400 Nm krútiaceho momentu. Túto alternatívu budú určite zbožňovať „zeleno“ zameraní, eko vodiči. Bude mať emisie CO₂ nižšie ako 50 gramov na kilometer. Predpredaj novinky sa má odštartovať ešte tento rok, ostrý štart však SEAT plánuje na začiatok budúceho roka.

Ako sa bude novinke dariť? Nuž podľa doterajších výsledkov značky zrejme dobre. Tarraco ponúkne osvedčenú koncernovú techniku Volkswagenu v trocha krajšom balení. No podľa zvyklostí v rámci nemeckého koncernu zrejme najmä s nižšou cenou. Má preto veľmi dobrú štartovaciu pozíciu. Keď sme už pri tej cene – veľké auto nebude „za pusu“. Ako na prezentácii povedal Luca De Meo, s modelom Tarraco sa chce SEAT výrazne presadiť a usadiť v kategórii áut, kde je cenovka v rozmedzí 30 až 40-tisíc eur.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku