2018-08-02 04:00:00
SEAT Ateca 2,0 TSI
SEAT Ateca 2,0 TSI 4x4 FR
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Ateca 2,0 TSI FR Digital Cockpit – aby dobré lepšie bolo

Testovali sme nový SEAT Ateca s pohonom všetkých kolies vo výbave FR s digitálnym kokpitom.

S testom modelu SEAT Ateca sa na Podkapotou.sk nestretávate prvýkrát. A prvýkrát netestujeme ani verziu FR s motorom 2,0 TSI. Tak prečo znova? Jasným dôvodom je novinka vo výbavách modelov SEAT – digital cockpit. Fičúra, ktorú sme u mainstreamových značiek doteraz len tak nevideli. SEAT si ju po Volkswagene osvojil skôr ako Škoda a chce, aby ste to všetci vedeli. Skutočnosť, že digital kokpit je dobrá súčasť výbavy je celkom zrejmé, možno menej zrejmé je ako veľmi dobrým autom Ateca s týmto motorom a v tejto výbave vlastne je. Po kolegovom teste pridám pár skúseností aj ja. Samozrejme, stredom vesmíru bude práve Digital Cockpit.

Testované vozidlo malo Podkapotou silný benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra. Motor v príjemnom nastavení disponuje maximálnym výkonom 140 kW (190 k) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm, ktorý je dostupný v rozmedzí 1450 až 4200 ot/min. Motor je spojený s novou 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. V súčasnosti si motor s prevodovkou rozumejú výborne. Podporuje to aj väčšie množstvo režimov dostupných prostredníctvom otočného ovládača. Hneď po prevzatí vozidla som zvolil režim Eco a vypol systém štart-stop. V tomto nastavení je motor menej ochotný a ani prevodovka nepodradí, kým dôraznejšie nešliapnete na plynový pedál. Rozdiel je tiež v aplikácii režimu plachtenia pri každom uvoľnení tlaku na plynový pedál.

Zdroj: Ján Hargaš

Akonáhle sa dotknete brzdového pedálu, prevodovka zaradí čo možno najnižší prevodový stupeň a pomôže brzdením motorom. Režim Comfort ani nestojí za reč, pre život s Atecou FR je akurátny, no ani neusporí viac paliva, ani neponúkne bleskové reakcie. Na to je športový režim. Aktivujete ho alebo posunom na otočnom ovládači, no ešte rýchlejšie je posunutie voliča prevodovky k sebe. Športový režim som napriek zaujímavému otočnému ovládaču používal málo, rovnako ako ďalšie režimy. V prípade potreby bolo najvhodnejšou voľbou ručné podradenie pádielkom pod volantom, prípadne blesková zmena režimu voličom prevodovky. Na offroadové jazdenie Ateca FR nie je určená, i keď prítomnosť režimov pre nespevnené povrchy oceňujem. Ak s ňou do terénu predsa zablúdite, režimy pomôžu.

Zdroj: Ján Hargaš

Počas tradičnej dávky 600 odjazdených kilometrov malo auto priemernú spotrebu 7,4 l na 100 km. Väčšinu času sa priemer držal úrovne 7,1 l/100 km, no na konci testu som viac jazdil v meste. V meste si v závislosti od situácie a jazdného štýlu pýta aj v eko režime cca 8 a viac litrov, no kto by sa tomu čudoval. Naopak pokojné tempo na okreskách stiahne priemer na krásnych 6,5 litra. Občasné predbiehanie toto číslo výrazne nezmení, motor má dostatočnú rezervu výkonu, aby s autom pohol bez veľkej námahy. Keď už ale chcete maximum, dodáva skutočne pekné parametre pružného zrýchlenia. Šprinty pružnosti z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h zvládol motor aj s príslušným podradením za takmer presne 5 respektíve 6 sekúnd. Priam učebnicovo, povedal by som.

Motor je v Atece ako úsporný, tak aj schopný, i keď na ňom cítiť, že by zvládol aj viac ako 190 koní. Rovnako cítiť, že samotné auto by zvládlo viac ako 190 koní. Podvozok vzdoruje prudšiemu tempu s prehľadom. Pohon všetkých kolies je jeho najväčšou devízou. Vďaka nemu si auto môže dovoliť i mäkšie nastavenie tlmičov. Jazda je príjemná a aj tie najhoršie slovenské úseky ciest zvláda utlmiť a to ako z hľadiska rázov a vibrácií, tak i z hľadiska zvuku. Viete o nich, ale nebolia vás.

Zdroj: Ján Hargaš

Celkovo je hlučnosť v kabíne na veľmi slušnej úrovni. Aerodynamický šum je pri rýchlosti 130 km/h už zreteľný, ale neruší komunikáciu, ani nenúti zvyšovať úroveň hlasitosti audia. Utlmenie vonkajších vplyvov zvláda koncern vynikajúco a SEAT Ateca nie je výnimkou.

Priestrannosť kabíny je vzhľadom na vonkajšie rozmery skutočne obdivuhodná. Bez problémov auto odvezie štvoricu vysokých pasažierov aj na dlhšie cesty. Zmestia sa aj piati, budú mať k sebe blízko. Batožinový priestor taktiež vyhovie náročným zákazníkom.

V interiéri, na palubnej doske i na výplniach dverí možno badať kvalitné materiály, mäkčené plasty nie sú výnimočné. Iba tie madlá dverí vŕzgajú tak ako predtým. Inžinieri jednoducho nezvolili vhodnú konštrukciu, respektíve im chýbajú tlmiace materiály/mäkké a vhodne riešené medzikusy. Tie by možno nezabránili pohybu pri silnejšom úchope, no možno by aspoň utlmili vŕzganie.

Zdroj: Ján Hargaš

SEAT má v rámci koncernu, no i v rámci celého segmentu azda najprívetivejšie rozhranie infotainmentu. Vyzerá to dobre, funguje to dobre, bude to asi dobré.

Ale poďme k tomu najdôležitejšiemu. A síce k digitálnemu kokpitu, ktorým Ateca disponuje ako jedna z prvých vrámci značky. Nie je to nič, čo by sme už nevideli v autách Volkswagenu, či v kompaktných modeloch Audi (tie väčšie majú trochu inú verziu). Systém má tri štýly zobrazenia a usporiadania jednotlivých prvkov. Ich výber možno realizovať tlačidlom vpravo na multifunkčnom volante. Ďalšími tlačidlami sa zároveň mení konkrétne nastavenie.

Zdroj: Ján Hargaš

Šírka možností je tak veľká. Faktom zostáva, že najväčší zmysel má systém v prípade, že si z možností zvolíte zobrazovanie mapy navigácie. Tu môžete využiť užšie, alebo širšie zobrazenie s alebo úplne bez budíkov. Najmä to bezbudíkové riešenie je skutočne mimoriadne a prácu s navigáciou posúva na úplne nový level. Porovnateľné je s najmodernejšími head up displejmi, no pravdou je, že digitálny cocpit ide v množstve okamžite dostupných informácií ešte ďalej.

Zdroj: Ján Hargaš

Kým head-up displej ponúka základné ale dôležité info tak, aby ste nemuseli spustiť zrak z cesty, stačí vám preostriť, digital cocpit posúva informácie zo vzdialenejšieho stredového displeja bližšie k zornému polu vodiča. Zvyšuje tak bezpečnosť, no najmä zlepšuje možnosť priebežného sledovania navigácie. Vďaka možnosti priblížiť a oddialiť si náhľad mapy priamo otočným ovládačom na volante prebieha navigovanie zreteľne jednoduchšie. Nepotrebujete ani komplikovanú 3D mapu s 3D objektami. Trafiť správnu odbočku v neznámom meste azda nikdy nebolo ľahšie. Práve digital cocpit je navigačnou fičúrou, ktorá aj takého presvedčeného odporcu navigácií ako som ja, dokáže získať na „ich“ stranu. Je to práve tým, že vodič môže počas jazdy detailne sledovať mapu a pritom má stále v zornom poli aj situáciu naokolo. Stále to nie je ideálne ale zároveň je to o míľové kroky lepšie ako sledovať mapu niekde pri kolene a riskovať tak slepú jazdu – hlavne v zastavaných priestoroch.

Zdroj: Ján Hargaš

Digital cockpit a jeho nasadenie v SEATe, Volkswagene i v Škode má ale aj jednu nevýhodu. A tou je trochu zmätočné nastavovanie navigácie. Tým, že sa mapa dokáže premiestniť do kaplnky prístrojov, zostáva displej infotainmentu akosi nevyužitý, výrobca nepripúšťa zdvojenie mapy na oboch displejoch. Tým prichádza spolujazdec a posádka o možnosť zapájania sa do navigácie. Absurdnosťou celého riešenia je, že síce mapu sledujete na prístrojovom paneli, zadávanie destinácie a ďalšie pokyny navigácii zadávate cez displej infotainmentu dotykom na displeji. Sprvu som mal pocit, že potrebujem buď oko navyše, alebo schopnosť nezávislého pohybu jednotlivých buliev. Rovnaký pocit získate napríklad v novej Triede A. Tam ale budete počas prvých kilometrov potrebovať ešte dva páry nezávisle pohyblivých očí. Tých informácií je zo začiatku jednoducho veľa. Na digital cockpit si zvyknete rýchlejšie, je totiž jednoduchší. Možnosť širšieho ovládania na volante mu ale chýba. Riešenie prémiových značiek s touchpadom na stredovom tuneli, respektíve riešenie Mercedesu s dotykovými plôškami na volante sú skrátka nedostižné. V budúcnosti je tak nevyhnutné aby aj SEAT a ďalší umiestnili kompletné ovládanie infotainmentu na volant, či začali využívať touchpad v strede kabíny.

Zdroj: Ján Hargaš

Ateca má veľmi blízko k ideálu doby. Je tichá, je štýlová, má dosť priestoru, pritom nezaberá extra veľa miesta, je nabitá technológiami, je bezpečná, je vysoká, má pohon všetkých kolies, šikovný automat, je silná, je rýchla a dizajnom vzdialene pripomína modely značky Audi, pritom ich ceny podlieza s veľkou rezervou. Najmä v bielej a najmä vo výbave FR má ozaj prémiový šmrnc, i keď mne najviac pasuje v červenej... Ale to je každého subjektívna vec. Toto auto má všetko a vyhovie takmer každému. Dokonca aj cenu viem pre tak schopné vozidlo pochopiť, i keď by som bol radšej, keby ju bolo možno kúpiť za päť korún, lebo zrovna toľko mám v prasiatku... S čistým svedomím 9 z 10 bodov. Z dvojice Karoq a Ateca si jednoducho vyberám Atecu. Vyzerá lepšie, emotívnejšie. A také by auto za 30 táciek malo byť. Jedným dychom ale dodávam, že úplne čerstvý Kodiaq Scout vyzerá zaujímavo. S týmto motorom ho ale toho roku nekúpite.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: SEAT Ateca FR 2.0 TSI 4Drive 7-DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  140/4200-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1450-4200
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,5/6,0/6,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4363/1841/1625
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem batožinového priestoru (l): 485
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1536
Užitočná hmotnosť (kg): 544
Rozmer pneumatík: 225/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 18 740 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 29 750 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku