2016-10-04 15:00:00
MITSUBISHI GT-PHEV Concept
MITSUBISHI GT-PHEV Concept
Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation

PARÍŽ: Svetová premiéra koncepčného SUV MITSUBISHI GT-PHEV Concept

Spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) na tohtoročnom autosalóne v Paríži predstavuje vo svetovej premiére SUV budúcej generácie.

Koncepčný model dostal meno MITSUBISHI GT-PHEV Concept. Jeho názov je odvodený z „Ground Tourer concept", čo označuje schopnosti prekonávať veľmi dlhé vzdialenosti v rôznom teréne. Poháňa ho prepracovaný systém plug-in hybrid EV (PHEV) s trojicou elektromotorov, ktorý je výsledkom vlastného vývoja MMC. Štúdia MITSUBISHI GT-PHEV Concept spoločne s rôznymi hybridnými vozidlami s technológiou Plug-in (PHEV) a čistými elektromobilmi (EV) zhmotňuje kľúčový motív expozície MMC: „Driving Beyond“, čiže ideme ďalej - SUV a elektrický pohon opäť o krok vpred“.

Koncepčný model MITSUBISHI GT-PHEV Concept je exkluzívne SUV budúcej generácie, ktoré sa ľahko vysporiada s najrôznejšími povrchmi. Vozidlo prezentuje najnovší dizajnérsky jazyk spoločne s vyspelými elektronickými systémami a technológiami riadenia pohonu všetkých kolies od MMC umožňuje vodičovi sebaistú jazdu aj za nepriaznivých jazdných podmienok. Prebúdza vodičovu zvedavosť a jeho túžbu po dobrodružstvách s chuťou ísť ešte ďalej, preskúmať niečo, čo doteraz nikdy neskúsil.

Pre prednú časť vozidla s energickým vzhľadom je typická koncepcia "dynamického štítu" MMC (Dynamic Shield), ktorá má byť vyjadrením jedinečnej ochrany pre cestujúcich aj samotné vozidlo. Pri pohľade z boku potom MITSUBISHI GT-PHEV Concept používa horizontálne krivky, ktoré vyjadrujú exkluzívne stvárnenie SUV a mimoriadnu stabilitu tohto vozidla. Výrazné atletické tvary pôsobia dojmom, ako by bol automobil vyrezaný z jediného kusu ocele. Karoséria sa pýši vycibreným štýlom, z ktorého srší plastická dynamika s akcentom na presné prevedenie detailov.

Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation

Na palube koncepčného modelu MITSUBISHI GT-PHEV Concept zaujme horizontálne tvarovaná prístrojová doska, ktorá sa podieľa na priestrannom interiéri a pomáha vodičovi okamžite rozpoznať odlišný prístup typický pre toto vozidlo. Prístrojový štít s vysokým stredovým panelom pripomína kokpit, ktorý sa vinie okolo posádky a sprostredkováva pocit pokoja a bezpečia. Bohatá aplikácia čalúnenia z pravej kože v odtieni Burgundy, čo je tmavá a sýta červená farba podobná červenému vínu, zladeného s odtieňom laku strechy vozidla, je ďalším detailom vypovedajúcim o vycibrenom a pohodlnom priestore pre posádku.

Z pohľadu technológií je zaujímavý vyspelý systém pohonu PHEV s trojicou elektromotorov od MMC, ktorý okrem mimoriadne priaznivých ekologických parametrov ponúka aj špičkové jazdné schopnosti, vďaka ktorým môže vodič bez ohľadu na úroveň svojich zručností s istotou prekonávať neznáme úseky za akéhokoľvek počasia a stavu vozovky, a vychutnávať si pritom príjemné zážitky za volantom vozidla.

Uvedená sústava pohonu PHEV zahŕňa vysokokapacitný akumulátor budúcej generácie, tri vysoko výkonné a hospodárne elektromotory ako aj spaľovací motor navrhnutý špeciálne pre systém PHEV s ohľadom na čo najúčinnejšiu produkciu elektrickej energie a jazdné schopnosti. Táto kombinácia sa vďaka údernému výkonu v prípade „ground toureru“ ukazuje ako ideálna, nakoľko je zárukou pohodlnej jazdy aj na dlhých cestách s dojazdom 120 kilometrov čisto na elektrinu; v hybridnom režime predstavuje dojazdová vzdialenosť dokonca cez 1 200 km. Hnacie ústrojenstvo s trojicou elektromotorov (jeden vpredu a dva na zadnej náprave) prináša zásadné vylepšenie schopností stáleho pohonu všetkých kolies a integrovaného stabilizačného systému S-AWC (skr. Super-All Wheel Control) od Mitsubishi Motors, čo tomuto konceptu dovoľuje dosahovať úplne novú úroveň jazdnej stability.

Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation
Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation

MITSUBISHI GT-PHEV Concept zároveň prináša najmodernejšie technológie on-line prepojenia vozidla, čím využíva svoje schopnosti a funkčný potenciál naozaj naplno. Uvedené technológie poskytujú vozidlu informácie o trase, dáta o počasí alebo informácie o stave vozovky, získavané pomocou informačných sietí a palubných senzorov ako aj kamier. Vozidlo je vďaka tomu schopné presne regulovať spotrebu energie (elektriny aj paliva) a riadiť systém pohonu všetkých kolies v súlade s aktuálnou jazdnou situáciou.

Štúdia GT-PHEV Concept je v poradí už tretím vývojovým variantom prístupu "forma nasleduje funkciu" v rámci obnovenej filozofie dizajnu Mitsubishi Motors, v tomto prípade vyjadrená prostredníctvom štyroch hlavných prvkov: široké možnosti, funkčná krása, plastická dynamika a japonské remeselné spracovanie.

Koncepčný model Ground Tourer-PHEV Concept presne v súlade so svojím označením ponúka hladké zdolávanie ciest všetkého druhu kde to povoľuje zákon, kedy sa cestujúci môžu nechať rozmaznávať pohodlím tichej kabíny a elegantným stvárnením vycizelovaného interiéru s výraznou horizontálnou prístrojovou doskou - ktorá ešte zdôrazňuje priestrannosť interiéru.

Svetlomety sú vertikálne rozdelené s ohľadom na vyššiu bezpečnosť: V hornej časti sú kvôli čo najlepšej viditeľnosti umiestnené svetlá denného svietenia a ukazovatele smeru, v spodnej časti sú potom zdroje stretávacích aj diaľkových svetiel, ktoré tak neoslňujú chodcov či vozidlá prichádzajúce v protismere.

V neposlednom rade je tu nízka, zdanlivo plávajúca strecha - lakovaná v kontrastnom temne červenom odtieni "Burgundy" podľa čalúnenia interiéru - ktorá siluete vozidla dodáva patričnú dynamiku: strechu charakterizuje zaoblený prierez a ostro lomená zadná hrana, spoločne s markantným C-stĺpikom, ktorý stavia na motíve chvostovej časti lietadla. Vyjadruje sviežu podobu, ktorá je v príkrom kontraste voči zvyšku karosérie, ktorej týmto prepožičiava športový naturel.

Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation

Pri pohľade z boku upúta horizontálna krivka kapoty, plochá línia strechy a ostré charakteristické krivky (ešte zdôraznené odleskami od komplexnej povrchovej úpravy karosérie v odtieni "biela metalická"). Opticky je tak vyjadrená myšlienka robustného a stabilného vozidla, dokáže u vodiča a zvyšku posádky navodiť pocit bezpečia a pohybu.

Hlavným rysom koncepčného modelu GT-PHEV pri pohľade zozadu sú združené koncové svetlá tiahnuce sa v priamke naprieč celou šírkou vozidla. Zadná partia je opticky širšia a mimoriadne stabilná, v kontraste so športovým sklonom zadných svetiel. Brzdové, smerové a cúvacie svetlo tvorí grafickú zostavu štrnástich malých vertikálnych jednotiek zasadených do výsledného celku; štíhle prvky obopínajúce zadné rohy karosérie, doplnené rafinovanými a komplikovanými odrazkami naprieč výklopnou zadnou časťou, pôsobia mimoriadne moderným dojmom.

Spodná časť nárazníka je opatrená prvkom pripomínajúcim ochranný kryt; gumený doplnok podobný rovnakému dielu na prednom nárazníku evokuje pocit robustnosti a stability, ktoré sa od vozidla v kategórii SUV očakávajú. Mitsubishi GT-PHEV Concept ďalej skrášľujú kolesá s diskami z ľahkých zliatin s piatimi zdvojenými lúčmi. Kolesá obklopené veľkými plastickými podbehmi so zdvojenou hranou sú ako vyrezané z jediného kusu kovu, podobne ako vysoké prahy karosérie, ktoré potvrdzujú robustný postoj vozidla na ceste.

Návrhári Mitsubishi Motors vytvorili pre interiér štúdie Ground Tourer-PHEV Concept nový motív horizontálne usporiadanej prístrojovej dosky. Vďaka tomuto má vodič skvelý výhľad vpred; na pohľad vzdušná a priestranná kabína navyše pôsobí opticky širšie, zatiaľ čo chrómové dekory vedené v priamke naprieč kabínou pomáhajú vodičovi intuitívne vnímať postavenie karosérie pri jazde v teréne (tam, kde to povoľuje zákon).

Z pohľadu ergonómie sú dôležité otočné voliče prevodovky a terénnych režimov, vďaka ktorému sa ľahšie ovládajú aj počas jazdy po nespevnenom povrchu; podobne ako ostatné ovládacie prvky sú opatrené strieborným povrchom s ohľadom na jednoduchú identifikáciu a rýchle vyhľadanie vodičom. Uprostred umiestnený prístrojový panel používa inteligentný displej, na ktorom sa zobrazuje rýchlosť jazdy, otáčky motora, toky energií a ďalšie základné informácie týkajúce sa vozidla. Tento displej je možné prepnúť do režimu navigácie, kedy sa systém prepojí s informačnými zdrojmi, a dokáže tak sprostredkovať dôležité informácie o vybranej trase alebo možnostiach využitia času v cieľovej lokalite.

Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation

Monitory po oboch stranách združených prístrojov v súčinnosti s kamerami fungujú ako vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré zobrazujú pohľad na situáciu za vozidlom. Head-up-displej v spodnej časti čelného skla sprostredkuje údaje o rýchlosti vozidla a základné pokyny navigácie, čím prispieva k vyššej bezpečnosti, pretože vodič nie je nútený zbytočne odkláňať zrak od vozovky.

Dizajnéri MMC sa rozhodli pre dvojfarebné čalúnenie jemnou kožou v odtieni Burgundy/čierna, pokrývajúce prístrojovú dosku, stredový panel, panely výplní dverí a sedadlá, prešívané striebornými stehmi, ktorých farba je zladená s ovládacími prvkami a spínačmi. Moderný a kvalitný interiér je bohato presvetlený veľkým panoramatickým strešným oknom.

Mimoriadna mobilita

Mitsubishi Motors plánuje presunúť kategóriu SUV do zatiaľ neprebádaných teritórií, kde sa chystá stavať na svojich preslávených technológiách elektrického pohonu a regulácie pohonu všetkých kolies. Štúdia GT-PHEV Concept na zhmotnenie týchto ambícií využíva vyspelý systém pohonu PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) od MMC, v tomto prípade s trojicou elektromotorov (namiesto doterajšieho usporiadania s dvoma elektromotormi), rovnako tak ako technológie on-line prepojenia vozidla, ktoré pomáhajú naplno využívať funkčný potenciál uvedených systémov. Každý vodič, bez ohľadu na úroveň skúseností, sa tak môže s istotou, pocitom bezpečia a radosťou za volantom vydať na zvolenú trasu za akýchkoľvek klimatických podmienok.

Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation

Štúdia MITSUBISHI GT-PHEV Concept používa nový systém elektrického pohonu typu Plug-in Hybrid, vyvinutý špeciálne pre exkluzívne SUV s univerzálnymi schopnosťami. Stavia na úspešnom vzorci, ktorý predstavil model Outlander PHEV, t.j. na architektúre elektromobilu (namiesto jednoduchého uspôsobenia klasického vozidla so spaľovacím motorom pre zástavbu pohonu PHEV):

Má vysokokapacitný 25kWh akumulátor budúcej generácie s vysokou hustotou energie, ktorý je zabudovaný pod podlahou vozidla.       Sústava Využíva tri kompaktné vysoko výkonné a účinné elektromotory (jeden vpredu a dva na zadnej náprave) s integrovanými frekvenčnými meničmi na báze karbidu kremíka (SiC). Použité riešenie sa odrazilo v predĺžení dojazdu čisto na elektrinu (v rámci rýchlostných obmedzení). Pohonné ústrojenstvo ďalej využíva zážihový motor 2,5 litra, navrhnutý pre zástavbu do systému PHEV. V režime sériového hybridu, kedy spaľovací motor funguje ako generátor elektriny, sa využívajú otáčky motora s najvyššou termodynamickou účinnosťou. Zdvihový objem spaľovacieho motora bol optimálne zvolený pre režim paralelného hybridného pohonu; vďaka dvojrýchlostnej prevodovke prednej nápravy je zabezpečená vysoká energetická účinnosť a akcelerácia. Za normálnych podmienok systém volí prevod s vysokým redukčným pomerom v záujme nižšej spotreby paliva za jazdy vysokou rýchlosťou (v rámci rýchlostných obmedzení), zatiaľ čo pri jazde do prudších kopcov alebo pri predbiehaní sa uplatní prevod s nízkym redukčným pomerom pre lepšiu akceleráciu. Okrem Toho sa pri koncepte GT-PHEV Concept zvýšila celková účinnosť pohonu sústavy PHEV; k čomu jej pomohlo:

-Konštrukčná optimalizácia a zníženie hmotnosti;

-Zníženie aerodynamického odporu vďaka automaticky ovládaným lamelám v maske chladiča;

-Použitie adaptívneho podvozku s úpravou svetlej výšky v závislosti na rýchlosti jazddy

Vývojová štúdia vďaka tomu vykazuje dojazd 120 km čisto na elektrinu, pričom celkový dojazd s plnou palivovou nádržou plne dobitým akumulátorom predstavuje viac ako 1 200 km; s výfukovými emisiami CO2 pod 26 g / km sa GT-PHEV Concept radí na vrchol segmentu vozidiel s pohonom typu Plug-in Hybrid.

Koncepčný model GT-PHEV s vysoko výkonným ústrojenstvom 4WD s trojicou vysoko účinných elektromotorov využíva elektrinu na pohon predných kolies pomocou jedného elektromotora s výkonom 90 kW, resp. kolies zadnej nápravy pomocou dvoch elektromotorov 45 kW.

Reťazec pohonu ďalej využíva integrovaný stabilizačný systém Mitsubishi Motors S-AWC (skr. Super-All Wheel Control). Tento systém zásadným spôsobom zlepšuje akceleráciu, brzdenie a jazdné správanie pri prejazde zákrutami; zahŕňa aktívny predný diferenciál (AFD), ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi predné kolesá, jednotku aktívnej elektronickej kontroly stáčania okolo zvislej osi (AYC) vzadu a systém aktívneho riadenia stability (ASC).

Pohon všetkých kolies s trojicou elektromotorov prináša zreteľné zlepšenie v dávkovaní krútiaceho momentu na predné a zadné kolesá. Vďaka neodmysliteľnej výhode elektromobilu, ktorou je dostupnosť najvyššieho krútiaceho momentu už od nulových otáčok, sa pohonné ústrojenstvo podieľa aj na mimoriadne atraktívnych dynamických schopnostiach. AFD reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi kolesá prednej nápravy v záujme čo najjednoduchšieho prejazdu zákrutami. Zároveň zlepšuje stabilitu vozidla tým, že zamedzuje pretáčaniu kolies a zabezpečuje efektívny prenos hnacieho momentu na nekvalitných či zasnežených cestách alebo inom klzkom povrchu.

Jednotka AYC reguluje výkon dvoch zadných elektromotorov a rozdeľuje hnací moment medzi zadné kolesá v závislosti od aktuálneho stavu povrchu. Týmto spôsobom sa produkuje stáčavý moment, ktorý prispieva k lepším jazdným vlastnostiam v zákrutách a zároveň napomáha k agilite a príkladnému ovládaniu, ktoré by sme od vozidla tejto veľkosti neočakávali. Ak jedno z kolies začne strácať záber a nedokáže správne prenášať hybný moment na povrch vozovky, jednotka AYC úmerne tomu zvýši krútiaci moment druhého elektromotora na protiľahlom kolese v záujme udržania a zlepšenia trakčných schopností vozidla.

Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation

Systém ASC (aktívna Riadenie stability) sa zapája vo chvíli, keď vozidlo rozpozná akúkoľvek nestabilitu, načo reguluje brzdnú silu jednotlivých kolies, rovnako tak ako výkon elektromotora a spaľovacieho motora pre stabilizáciu karosérie a zabezpečenie istého ovládania a jazdnej stability v reakcii na zmeny stavu vozovky alebo nevhodné zásahy zo strany vodiča.

Zdroj: Mitsubishi Motors Corporation

Stabilizačný systém S-AWC od Mitsubishi Motors kontroluje správanie všetkých štyroch kolies prostredníctvom integrovaného riadenia jednotiek AFD, AYC ASC, a umožňuje tak vodičovi akcelerovať, prechádzať zákrutami a brzdiť v súlade s pôvodným zámerom, so zárukou mimoriadnej stability vozidla a doteraz nevídanej istoty za volantom.

Technológia on-line prepojenia vozidla

MITSUBISHI GT-PHEV Concept efektívne využíva informácie získavané prostredníctvom telekomunikačných systémov, palubných senzorov a kamier, čím posúva ekologické parametre sústavy PHEV a dynamické schopnosti pohonu 4WD s trojicou elektromotorov na úplne novú úroveň. Vodič sa tak môže tešiť na ešte intenzívnejšie radosť za volantom s patričnou istotou a pocitom bezpečia.

Napríklad keď vodič zadá cieľové miesto do palubnej navigácie, technológia on-line prepojenie vozidla vyhľadá informácie o počasí, profile terénu, vozovkách a očakávanom stavu povrchu na príslušnej trase. Na základe týchto údajov potom zabezpečí optimálne hospodárenie s energiami v záujme čo najnižšej spotreby paliva.

Zárukou bezpečnejšieho a pohodlnejšieho cestovania je ďalej optimálna automatická regulácia hnacieho momentu medzi kolesá prednej a zadnej nápravy a pre ľavú a pravú stranu vozidla v rámci systému pohonu všetkých kolies s trojicou elektromotorov. A keďže systém upravuje tuhosť podvozku podľa hrubosti povrchu vozovky, automobil vždy ponúkne optimálne pohodlie a najlepší kompromis medzi bezpečnosťou a jednoduchosťou riadenia.

Jozef Vydra
ZDROJ: Mitsubishi Motors Company

Komentáre k článku


Stream naživo