20.05.2016

Nissan a Mitsubishi spoja sily pri pick-upoch i plug-in hybridoch

Prevzatie 34 percentného podielu v Mitsubishi „konkurenčným“ Nissanom prinesie spoluprácu vo viacerých oblastiach.

Automobilka Nissan v súčasnosti preberá akcie ďalšej automobilky Mitsubishi v celkovej hodnote 1,9 miliardy eur. To je v percentách 34% podiel akcií a znamená to, že Nissan sa stane najväčším akcionárom automobilky, i keď spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation a Mitsubishi UFJ budú mať dohromady väčší podiel. Partnerstvo medzi Nissanom a Mitsubishi ale podporujú a prenechávajú Nissanu možnosť výrazne kooperovať so samotným Mitsubishi.

Už dnes je jasné, že kooperácia to bude veľmi výrazná, podobná tej medzi Renaultom a Nissanom. I keď sa môže zdať, že v súčasnosti ťažko skúšaná automobilka Mitsubishi je rizikovým obchodom, všetkým zúčastneným stranám je jasné, že prípadné sankcie, pokuty a odškodnenia v kauze podvádzania pri spotrebe tzv. Kei cars (mikro autá s malou kubatúrou) nebudú tak výrazné ako prínos pre Nissan a taktiež Mitsubishi.

Poklad v podobe plug-in hybridov

Pre Nissan je partnerstvo s Mitsubishi vynikajúcou cestou ako ušetriť pri vývoji plug-in hybridných technológií. Mitsubishi totiž narozdiel od Nissanu fungujúcu technológiu hybridných motorizácií má. Hybridizácia je nasledujúcim krokom, ktorý automobilky musia urobiť na to, aby dokázali vzdorovať sprísňujúcim sa emisným normám a v podstate prechodnou fázou medzi spaľovacími a elektrickými/vodíkovými motormi. Kým Nissan má elektromobilitu zvládnutú dobre, ani Renault ani Nissan funkčnú hybridnú technológiu nemajú a trvalo by im ďalšie roky, kým by drahý vývoj priniesol výsledky. Takto sa k plug in hybridom dostali doslova ako slepé kura k zrnu a prakticky okamžite môžu túto technológiu implementovať do svojho modelového portfólia. To znamená, že modely ako X-Trail, Qashqai, ale i Pulsar, či Talisman (Renault), Espace (Renault), či Koleos (Renault) by mohli už čoskoro ponúkať aj hybridnú alternatívu zdieľajúcu pohonnú jednotku s modelom Outlander PHEV.

Mitsubishi ale v tomto prípade nebude v pozícii vykradnutej pokladničky. Prostredníctvom technológií Nissanu môže uplatnenie svojho plug-in hybridného systému ďalej rozšíriť a zvýšiť zisky. V súčasnosti má Mitsubishi iba jeden plug-in hybrid – Mitsubishi Outlander PHEV, ktorý je pritom jedným z najúspešnejších „zástrčkových“ hybridov vôbec.  

L200 a Navara

Ďalšou, i keď menej významnou oblasťou vzájomnej pomoci, spolupráce a ako sa v súčasnosti s obľubou hovorí – synergie, sú modely pick-up. Carlos Ghosn, šéf Nissanu, Renaultu a zároveň šéf aliancie Renault – Nissan ozrejmil, že budúca generácia modelov pick-up Nissan Navara a Mitsubishi L200 môžu zdieľať spoločnú platformu. Pritom ale nezabudol podotknúť, že nepôjde o preznačené modely s mierne odlišným dizajnom, keďže zákazníci jednotlivých modelov sú odlišní. Pôjde o automobily vyvíjané samostatne s využitím identickej architektúry. To znamená, že automobily budú mať napr. rovnaký podvozok, ale nemusia mať rovnaké motorizácie, prevodovky, či pohon 4x4. Pritom Navara už v súčasnosti má svoje dve alteregá - Renault Alaskan a pick-up značky Mercedes, obe sa čoskoro objavia na trhoch.

Podobné možnosti sú viditeľné aj pri ďalších modeloch. Kým Mitsubishi je v oblasti SUV a offroad modelov pomerne silné – Outlander, ASX, Pajero, L200 (i keď sú niektoré zastarané), v oblasti menších automobilov je mimoriadne slabé. Vieme si tak predstaviť budúcu generáciu modelu Lancer, či ASX zdieľajúce technológie s automobilmi ako Qashqai, či Pulsar.  

Mitsubishi by tiež mohlo využívať benzínové motorizácie, ktorými disponuje aliancia Renault – Nissan vrátane benzínových štvorvalcov s objemom 1,2 a 1,6 litra (TCe, Dig-T), prípadne využívajúcich menšie naftové motorizácie s objemom 1,5 či 1,6 litra (dCi) namiesto aktuálne kupovaných motorov 1,6 HDi. Tým by mohla značka rozšíriť svoju modelovú ponuku v Európe, ale tiež doplniť adekvátnu a konkurencie schopnú benzínovú motorizáciu k modelu Outlander, či ASX, taktiež s ohľadom na budúce sprísňovanie emisných noriem.

jh
ZDROJ: Autonews, carbuzz

Komentáre k článku