15.09.2014

Citroën má novú značku - božské DS už nie je a ani viac nebude Citroën

Citroën privezie do Paríža štúdiu Divine DS ako ukážku nového štylistického smeru značky DS.

Áno, čítate dobre, Citroëny DS už nebudú Citroëny. Bude to samostatná značka, ktorá mieri do prémiového segmentu. Povedané inak - značka sa oddelí a chce konkurovať Audi.

Francúzsky koncern PSA neprežíva v poslednom čase práve najlepšie roky a na záchranu si povolal Carlosa Tavaresa, bývalého vysokého manažéra v konkurenčnej aliancii Renault-Nissan. Už sa preslávil oznámením, čo už vyrábať nechce a čo tiež nepustí do výroby. No to nie je jeho jediný recept pre návrat koncernu Peugeot-Citroën na výslnie. Chce totiž viac útočiť na city zákazníkov a firemnú techniku ​​predávať zákazníkom za vyššie ceny pod rúškom „prémiového imidžu“. To je ale v prípade značky Citroën prekvapujúce, lebo práve ona sa mala podľa pôvodných informácií pozicionovať skôr v nižších triedach a orientovať na low-end modely...

Nový šéf PSA však verí, že v tomto prípade postaví takmer z ničoho samostatnú prémiovú značku, samostatnú najneskôr budúci rok. Na túto cestu sa nevydal sám, Citroëny ako DS3, DS4 a DS5 vznikli už pred jeho príchodom. Je to ale práve Tavares, ktorý verí, že presne tadiaľ vedie cesta k vyšším ziskom, a tak neprekvapí, že po nej chce kráčať ďalej s ešte väčšou rýchlosťou ako doteraz. Veľké plány však neplánuje v ideálnej chvíli. Odbyt modelov Citroen DS ide v starých odbytiskách nadol a hore ho ťahá len Čína.

Za Veľkým múrom je ale DS samostatnou značkou, a možno práve preto chce Tavares s „déeskom“ skúsiť niečo podobné aj v Európe. Koncern PSA v rámci reštrukturalizácie nedávno zmenil filozofiu jednotlivých značiek skupiny s tým, že má v úmysle pretlačiť značku DS do prémiového segmentu. Kým v Európe to môže vyvolávať pochybnosti, v Číne už Citroën chytil túto príležitosť poriadne do svojich rúk - modely DS sa predávajú v samostatných showroomoch a značka DS je prezentovaná ako exkluzívny tovar, čo tamojší zákazníci zrejme akceptovali.

Koncept Divine DS, ktorý sa plne odhalí na autosalóne v Paríži reprezentuje nielen nový dizajnový smer DS, ale tiež odprevadí značku k samostatnej existencii na trhu. Už v roku 2015 nebudú Citroëny DS Citroëny, budú to proste DS a to v honbe za jasným cieľom - postaviť francúzske Audi. „Od roku 2015 bude DS oddelené od Citroënu. Nemusíme mať oddelené platformy a dokonca ani samostatných dílerov, ale budeme mať oddelené výrobné a vývojové štandardy,“ prezradil ambiciózny Carlos Tavares pre britský Autocar. Jeho cieľ je jasný: „DS môže byť rivalom Audi okolo roku 2020. Novinky vo vývoji sú nesmierne vzrušujúce, ale nevstúpime do prémiových vôd, ak nebudeme s Nemcami bojovať rovnakými zbraňami, ktoré používajú oni," dodal Tavares s tým, že sa chce na Audi dotiahnuť po stránke imidžu, nie predajov. V tomto prípade ide vraj o beh na dlhšiu trať - možno aj na 20 alebo 30 rokov.

V súlade so snahou zvýšiť kredit DS aj vo zvyšku sveta, kde značka pôsobí, má štúdia Divine DS ukázať nový dizajnérsky smer značky. Zachová sa tak zrejme špecifický štýl kompozície svetlometov do masky chladiča, samotný dizajn karosérie však pritom nemá so súčasnými modelmi vôbec nič spoločné. Na prednej časti a na bokoch vsádza na jednoduché geometrické tvary, ostré prelisy a línie, ktoré v prípade hatchbacku so siluetou kupé dopĺňa oblá zadná časť s výraznými svetlami. Zvláštnosťou Divine DS je, že má panoramatické strešné okno s károvým výstuhami a absencia okna piatych dverí. Preto výhľad dozadu zabezpečuje kamera s výstupom na displeji s veľkou uhlopriečkou 10,4 palca vo veľmi futuristicky poňatej kabíne, kde je vo veľkom skombinovaný karbón s hodvábom, kožou a bižutériou Swarovski.

Netradičné stvárnenie

Model Divine DS sa s dĺžkou 4,21 m a šírkou 1,98 m radí medzi 4-dverové kompaktné automobily. Výrazný dizajn s napnutými líniami dopĺňajú nízka pozícia vodiča (vozidlo je vysoké iba 1,35 m) a 20-palcové kolesá. Široká a výrazná predná časť štúdie DIVINE DS preberá motív ‘DS Wings’, ktorý sa predstavil už aj na štúdiách DS 5LS a DS 6. V tomto prípade je ešte kolmejšia a výraznejšia. V strede mriežky chladiča majstrovsky tróni logo DS. Použitie viacerých chrómovaných prvkov dodáva maske chladiča nevídaný kozmický nádych.

Ďalší výrazný dizajnový prvok: uchytenie strechy. Štúdia DIVINE DS sa môže pochváliť jedinečným spracovaním stĺpikov karosérie. Ich povrchová úprava evokuje žraločie šupiny a v automobilovom svete ide o unikátne prvenstvo. Šupiny vytvárajú hru kontrastov medzi matným a lesklým povrchom, tmavosťou a transparentnosťou, ktorá umožňuje osvetľovať interiér a zároveň vytvára nevšednú hru svetelných odrazov. Motív šupín pokračuje až na zadnú časť vozidla a opakuje sa aj na vonkajších spätných zrkadlách.

Čo je Podkapotou a pred ňou

Štúdiu Divine DS poháňa motor 1,6 THP turbo s priamym vstrekovaním benzínu. Jeho výkon 199 kW (270 k) dopĺňa dynamický temperament štúdie. Maximálny výkon 199 kW (270 k) pri 6 000 ot./min. a krútiaci moment 330 Nm medzi 1 900 ot./min. až 5 500 ot./min. sľubujú výrazne dynamickú jazdu, pričom spĺňa normu Euro 6 a vypúšťa iba 145 g CO2/km.

Vpredu sa svetelná stopa inšpirovala modelom DS 3. Dostala však samostatné LED moduly, ktoré evokujú diamanty zasadené do kazety. Zo spodnej strany ich rámuje vrstva Swarovskeho kryštálov. Vďaka nej získavajú svetlomety nevšedné odlesky. Súčasťou svetlometov sú aj postupne sa rozsvecujúce smerovky s laserovou technológiou. Laserové svetlá štúdie Divine DS tvoria dve vysoko výkonné diódy v každom module. Vyznačujú sa vysokou svietivosťou, ktorá je o 50 percent vyššia než pri tradičných LED svetlometoch. Laserová technológia bude od rýchlosti 60 km/h dopĺňať klasické LED svetlomety. Svetlo sa pre presnejšie a rýchlejšie možnosti regulácie privádza do svetlometov pomocou optických vlákien. Laserové diódy sa nachádzajú v motorovom priestore, čo im zaručuje ochranu pred otrasmi a chráni ich to aj pred rozbitím skla svetlometov. Laserové svetlá prinášajú aj ďalšiu výhodu v oblasti úspornosti v tom, že ich životnosť je rovnaká ako životnosť vozidla. Laserové svetlomety neoslňujú ostatných účastníkov premávky, pretože ich svetelný lúč neustále monitorujú a nastavujú kamery.

Zadné svetlomety sú kompletne vybavené LED technológiou, ktorú oživujú výklopné šupinky. Tie sa aktivujú v noci alebo počas brzdenia. Hypnotický a magický efekt dopĺňajú smerovky s postupným rozsvecovaním. Súčasťou aerodynamicky optimalizovanej zadnej časti štúdie DIVINE DS sú brúsené plochy. Jedna z týchto plôch vytvára priestor na kameru, ktorá prenáša obraz do interiéru. Okrem technologickej vyspelosti podčiarkuje inšpiráciu štúdie Divine DS vo svete žralokov. Inovácie sa dotkli aj 20-palcových kolies. Ich ramená nie sú priamo spojené so stredmi, čo za jazdy vytvára efekt, akoby sa celé vozidlo vznášalo.

Zmena pozície DS v štruktúre Citroënu aj navonok ale nie je to jediné, čo sa chystá. Zo súčasných troch modelov sa má ponuka firmy rozrásť na šesť typov, ktoré budú zahŕňať aj veľký sedan či SUV. Samotný Divine DS vraj nenačrtáva žiadne konkrétne auto, ale naozaj len nový dizajnový štýl.

Uvidíme, s akou reakciou trhu sa Tavares v budúcom roku stretne. My sa určite nebudeme hnevať, ak dnes stále takmer neohrození Nemci dostanú seriózneho konkurenta. No až čas ukáže, či ním dokáže byť skutočne DS.y


ZDROJ: PSA

Komentáre k článku