2014-08-26 16:20:37
Euro CITRO 2014 bolo
Euro CITRO 2014 bolo opäť v Le Mans
Zdroj: Citroёn

Najväčšia koncentrácia historických vozidiel Citroën bola na okruhu v Le Mans

Medzinárodné stretnutie Euro CITRO je tradičným stretnutím historických vozidiel značky s dvojšípom v znaku.

Na podujatí sa vystavujú všetky modely Citroën vyrobené od  založenia značky. Táto udalosť sa koná už tradične na okruhu v Le Mans. Prvý ročník bol v auguste roku 2000 a potom bol každé tri roky, teda v rokoch 2003, 2006 a naposledy v auguste 2009. Vtedy prišlo až 2 800 vozidiel značky Citroën a na akcii sa zúčastnilo spolu viac ako 14 000 návštevníkov.

O niečo dlhšia pauza od posledného stretnutia bola predzvesťou niečoho ešte väčšieho. Tak sa aj stalo a po piatich rokoch sa tohtoročné podujatie Euro CITRO 2014 uskutočnilo znova na známom mieste. Bolo to začiatkom augusta cez víkend od 8 do 10. augusta 2014.

Tento rok sa organizátorom podarilo účasť prekonať, keď sa na podujatí zhromaždilo viac ako 3 000 historických vozidiel Citroën. Pozornosť pútali taktiež aj vystavené štúdie z Conservatoire Citroën a ďalšie vystavené exponáty (spolu ich bolo až 150 kusov), ale tiež vozidlá Citroën C4 Cactus, najnovší model značky, ktoré boli sprievodnými vozidlami originálneho pelotónu historických vozidiel.

 

Zdroj: Citroёn
Zdroj: Citroёn

Jubilejné oslavy troch medzníkov automobilky

Podujatie Euro Citro 2014 sa nieslo v nzamení troch okrúhlych jubileí dôležitých a úspešných modelov histórie Citroënu, ktoré oslávili svoje výročie pri tejto príležitosti:  80 rokov Traction Avant,  40 rokov CX a 25 rokov XM. Z nich najväčšou udalosťou je 80. výročie modelu Citroën Traction Avant.

Zdroj: Citroёn
Zdroj: Citroёn

Keď André-Gustave Citroën založil továreň na výrobu ozubených kolies v roku 1909, ako absolvent Vysokej školy technickej  si dal šikmé zuby v tvare šípu aj do loga svojej firmy. Zostali tam (hoci inovované) až podnes. Automobilka Citroën bola vždy veľmi progresívna a v roku 1923 začala vyrábať celokovovú karosérie svojich áut. Dovtedy sa totiž autá vyrábali s dreveným rámom. V niektorých automobilkách to tak vydržalo až do päťdesiatych rokov. Kovová karoséria ale bola pevnejšia, odolnejšia a bezpečnejšia. V roku 1931 sa objavilo v modeloch parížskej automobilky pružné uloženie motora. Na rozdiel od pevného spojenia bolo uloženie Moteur Floating Power s vloženými gumovými silentblokmi, čo zaručilo tichý chod motora a komfort počas jazdy.

Model Traction Avant, 7 CV, ktorý prišiel na trh v máji 1934, znamenal doslova revolúciu. Navrhol ho taliansky sochár Flaminio Bertoni (1903 – 1964) a získal si rešpekt zakladateľa automobilky. Nový model mal revolučnú konštrukciu s celokovovou samonosnou karosériou a pohon predných kolies. Mal aj hydraulické brzdy na všetkých kolesách a nezávislé zavesenie kolies. Aj motor bol celkom netradičný: mal vyberateľné vložky valcov a ventily v hlave valcov. Jeho výrobu ukončili v júni 1941, modernejší model 11 CV sa vyrábal až do roku 1957.

Zdroj: Citroёn
Zdroj: Citroёn

Citroën CX, ktorého tvary  navrhol slávny dizajnér Robert Opron, patril do vyššej strednej triedy. Vyrábal sa od roku 1974, preto oslavuje štyridsiatku. Vo výrobe bol až do roka 1989 s tromi druhmi karosérie s dĺžkou presahujúcou 4,5 metra. Luxusná Limuzína Prestige mala dokonca až 4,9 metra. Jeho nástupcom bol od roku 1989 model XM. Vyrábal sa do roku 2000 a jeho karosériu navrhol Nuccio Bertone.

Vráťme sa ešte na okruh v Le Mans. Na mieste konania zoradili  vozidlá účastníkov podľa modelov na vopred určené miesta. Usporiadatelia pripravili mnoho sprievodných aktivít.  Súčasťou akcie boli napríklad veľká výmenná burza, zhromažďujúca viac ako 150 exponátov; dočasné múzeum prezentujúce netradičné modely značky Citroën na rôzne témy: blahobyt vo svete Citroën, vozidlá Sébastiana Loeba, vďaka ktorým sa stal 9-násobným svetovým šampiónom v rely, ako aj veľkolepú prezentáciu starých úžitkových vozidiel Citroën.

Medzi nemenej zaujímavé body programu patrili spanilá jazda na okruhu Bugatti s obmedzením rýchlosti a súťaž elegancie za prítomnosti známeho odborníka na značku, pána Oliviera de Serres. V sobotu od 14. hodiny nechýbala ani ponuka a predaj vozidiel a dielcov Citroën. Atmosféru stretnutia spríjemnili galavečer, tanečné rytmy a ohňostroj. Počas celej akcie sa konala autogramiáda autorov diel venovaných značke Citroën.

Citroën bude aj na Slovensku

To bola minulosť a zahraničie a teraz rýchlo domov do súčasnosti. Presnejšie do blízkej budúcnosti: 15. ročník zrazu s medzinárodnou účasťou už tradične organizuje Citroën 2CV klub Slovakia. Tento rok to bude v posledný augustový víkend, teda v dňoch 29.- 31.08. na Slnečných jazerách – sever.

Program tohto zaujímavého podujatia, ktoré vždy upúta pozornosť sympatizantov na cestách v okolí aj na mieste konania zrazu a vyvoláva dobrú náladu a úsmevy detí aj dospelých, je uvedený na stránke klubu.

Jozef Vydra
ZDROJ: euro-citro.org

Komentáre k článku


Stream naživo