27.02.2014

ŽENEVA: Citroën C1 sa odhalil ešte pred premiérou. Je iný, ako ostatní súrodenci

Zdalo sa, že po plnom odhalení Pegeota 108 a náznaku Toyoty Aygo bude Citroën držať bobríka mlčania.

Nevydržal však! Pár dní pred oficiálnym uvedením na autosalóne v Ženeve sú známe aj informácie o treťom, možno povedať, že najextravagantnejšom zo súrodencov zo stredočeského Kolína. Jeho sebavedomý, až mierne drzý „pohľad“ jasne odkazuje na príslušnosť k značke a novým modelom Citroënu.

Nová C1 prichádza, podobne ako aj ďalšie dva modely, po deviatich rokoch. Omladenie bolo potrebné. Predchádzajúca generácia bola asi najjednoduchším autom z trojice Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo. To je však už len hudba minulosti a v Citroëne to vzali pekne od podlahy.

Kým sa Peugeot prezentoval eleganciou s dizajnom, ktorý sa inšpiroval novou 308-kou, malý Citroën je šibal s nádychom výrazovej drzosti. Predná časť sa podobá na C4 Picasso a crossover Cactus. Zaujmú hlavne elipsovité hlavné svetlá a ich „nadstavba“ podobne ako pri Picasse. Celkom sa zmenila grafika zadných svetiel, úplne odlišné sú aj nárazníky. Najvýraznejším rozdielom je lakovanie predných stĺpikov čiernou farbou. Opticky to zväčšuje a zjednocuje presklenú plochu.

Rozmery sa nijak extrémne nezmenili. však medzigeneračne príliš nezmenili. Citroën C1 je len o 20 mm dlhší, ale o 10 mm užší a o 20 mm nižší, ako predchodca. Na dĺžku má 3 460, na šírku 1 620 a na výšku 1 450 mm. Okrem troj a päťdverovej verzie karosérie typu hatchback bude k dispozícii aj „polokabriolet“ Airscape so sťahovacou plátennou strechou. Má rozmer 800×760 mm , ovláda sa elektricky a roluje  sa smerom dozadu. Na výber bude osem farieb karosérie a tri farby strešného plátna – červená Sunrais Red, čierna Black a sivá Grey. Pritom aj s klasickou strechou bude možné kombinovať dvojfarebnú karosériu. Príklad: biela karosérie a olivovohnedá strecha. Auto bude štandardne jazdiť na uzučkých plechové diskoch s pneumatikami 165/65 R14 a 165/60 R15 podľa verzie výbavy. Za príplatok budú zliatinové 15 palcové disky.

Interiér, ktorého vzhľad zatiaľ nepoznáme a ktorý si nechal výrobca tiež až na Ženevu, má podľa tvrdenia výrobcu dostatok miesta pre štyroch cestujúcich. Jeho dominantou má byť zábavnejšie poňatie prístrojovej dosky, ktorej bude dominovať sedempalcový dotykový displej, ktorý umožní ovládať rádio, palubný počítač, či pripojený mobilný telefón. Jeho vychytávkou je totiž funkcia MirrorScreen, ktorá umožňuje ovládanie aplikácii smartfónu priamo cez obrazovku.

Okrem toho bude v cenníku  C1 napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, cúvacia kamera, ale tiež v sérii dodávaný hill-holder, ktorý zjednoduší rozjazd vo svahu. Udrží tlak v brzdovom systéme ešte dve sekundy po uvoľnení brzdového pedálu.

Pod kapotou budú na výber štyri motory. Dva z nich sú atmosférické trojvalce. Základom je 1.0 VTi s 50 kW (68 k), spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, robotizovanou prevodovkou ETG (Efficient Tronic Gearbox) s rovnakým počtom prevodov, ale tiež v úspornej verzii 1.0 e-VTi so systémom stop-štart a manuálom. Kombinovaná spotreba má byť 4,1 litra, 4,2 litra, resp. 3,8 l/100 km. Na vrchol sa postaví väčší motor 1,2 VTi Pure Tech s výkonom 60 kW, krútiacim momentom 118 Nm a manuálnou prevodovkou s priemernou spotrebou 4,3 l/100 km. Akcelerácia z 0 na 100 km/h bude trvať 11 sekúnd. Nízka spotreba je tiež zásluhou nízkej hmotnosti. Napríklad zadnú nápravu odľahčili o 4 kg, základná verzia C1 váži iba 840 kg.

Predná náprava má zavesenie McPherson, zadná je s torznou priečkou. Rozchod vpredu je 1 425 a vzadu 1 420 mm. Nové tlmiče a pružiny majú zabezpečiť výrazne vyšší komfort jazdy. Vpredu sú kotúčové brzdy s priemerom 247 mm, vzadu majú bubny priemer 200 mm. Sériovo montovaný elektrický posilňovač riadenia a polomer zatáčania len 4,8 metra robia z Citroënu C1 veľmi agilné a mimoriadne obratné mestské auto.

Jozef Vydra
ZDROJ: Citroen

Komentáre k článku