2013-02-24 06:00:00
Najúspornejšie auto na svete
Najnovší úsporný návrh od VW spotrebuje menej ako liter nafty na 100 kilometrov!
Zdroj: VW

Najúspornejšie auto na svete je Volkswagen

Model XL1 je oficiálne autom s najnižšou spotrebou na svete. Je už len na motoristoch, či skončí v prepadlisku dejín, alebo sa začne predávať masovo.

Na koncepte „litrového“ auta pracuje Volkswagen už poriadne dlho. Nie je liter, ako liter. Tu totiž nejde o motor s takým objemom, ale o spotrebu. Neuveriteľné? Projekt XL1 sa dostal už tak ďaleko, že ho v produkčnej fáze uvidíme na autosalóne v Ženeve. Áno, hoci sa tomu ťažko dá uveriť, auto má spotrebu 0,9 litra na 100 km.

Minimalizácia na každom kroku

Kľúčom na dosiahnutie tak nízkej spotreby je nielen plug-in hybridného systému, ale aj zmenšenie valivého a aerodynamického odporu a čo najnižšia hmotnosť. Pri dĺžke 3888 mm, šírke 1655 a výške 1153 mm pojme aerodynamická karoséria so súčiniteľom odporu vzduchu cₓ iba 0,189 dvoch cestujúcich a ich batožinu. Celé auto pritom váži len 795 kg. Keďže sú spätné zrkadlá prvkom s veľkým aerodynamickým odporom, na ich mieste sú miniatúrne kamery, ktoré prostredníctvom displejov zobrazujú, čo sa deje za vozidlom.

Zdroj: VW
Zdroj: VW

Kombinovaný pohon

Pod kapotou je dvojvalcový turbodiesel s výkonom 35 kW (48 k) a elektromotor s výkonom 20 kW (27 k). Prenášajú sa na predné kolesá cez sedemstupňovú robotizovanú prevodovku DSG. Aj keď v prvom rade ide o spotrebu, Volkswagen XL1 má maximálnu rýchlosť 160 km/h a na stovku z pokoja zrýchli za 12,7 sekundy. Pritom je veľmi zaujímavé, aká je efektivita celého pohonu. Pri rýchlosti 100 km/h už odpor vzduchu má na dynamiku dosť veľký vplyv. Vtedy potrebuje XL1 na udržanie konštantnej rýchlosti pri jazde po rovine iba 6,2 kW (8,4 k). Na prejdenie jedného kilometra iba na elektrinu mu stačí 0,1 kWh energie a na jedno nabitie má dojazd až 50 km. Celkové emisie CO₂ sú iba 21 g/km.
 

Zdroj: VW
Zdroj: VW

Sci-fi už dnes?

Nechceme predbiehať a vynášať vopred súdy. No až na mierne futuristický vzhľad karosérie so zakrytými zadnými kolesami to nevyzerá až tak beznádejne. Uvidíme, ako sa bude autu dariť v reálnej premávke. Myslím si, že ako moderná alternatíva pre jazdy v meste aj na dlhšie vzdialenosti a ako náhrada motocyklov, má nádej na úspech. Určite väčší, ako Európskou úniou umelo presadzované "čisté" elektromobily. Mohlo by to byť pr mnohých ľudí celkom zaujímavé vozidlo. Jeho atraktivita však bude závisieť hlavne od toho, ako vysoko nasadí výrobca ceny. Volkswagen má úspech svojho auta vo vlastných rukách.

Jozef Vydra
ZDROJ: VW

Komentáre k článku


Stream naživo