2012-11-13 13:50:00
Toto je nový Ford
Väčší a trocha iný, ale má "mondeovské" črty

Toto je nový Ford Mondeo

Ford sa v Detroite na autosalóne pochválil novým modelem Fusion. Takmer rovnako bude vyzerať nasledujúca generácia európskeho modelu Mondeo. Ale do predaje príde až na budúci rok.

Ford prichádza s autom, o ktorom nikto nepochybuje, že je naozaj nové. Americký Ford Fusion na rozdiel toho európskeho, s ktorým má rovnaké meno, je náprotivkom modelu Mondeo a je to veľký sedan. Pri novinke to bude platiť doslova. Nová generácia Mondea totiž vychádza z americkej predlohy, rozdielov bude minimum. Hlavne tých kozmetických. Pod kapotou bude situácia iná a na každom trhu nájdeme inú ponuku motorov. Základ je však pri obidvoch autách rovnaký. V porovnaní s tým súčasným to nové Mondeo síce zachováva línie, je ale väčšie, športovejšie a agresívnejšie. Vidno to hlavne na prednej maske, ktorá už bola terčom pár uštipačných poznámok. Vzdialene totiž pripomína luxusné vozidlá Aston Martin. Napriek jemnému náznaku plagiátorstva sa nedá prednej partii vozidla uprieť ľahkosť a atraktivita, ktoré doterajšiemu modelu trocha chýbali. Reflektory sú užšie a výrazne pretiahnuté až do blatníkov. Pre Mondeo charakteristický tvar zadných svetiel zostal zachovaný, ale svetlá sú v dynamickejšie strihnutej zadnej časti sedanu. Nevieme zatiaľ, ako bude vyzerať kombi verzia určená pre Európu, ale celkom isto sa na nej už pracuje. A pribudne aj doteraz nemožné – pohon 4x4, zatiaľ v najvýkonnejšej verzii.

Zdroj: Ford

Dlháň z triedy

Nové Mondeo narástlo oproti súčasnému takmer o desať centimetrov na celkových 487 cm. Patrí teda k jedným z najdlhších áut v segmente, je dokonca o povestnú štipku dlhšie ako Škoda Superb. Pritom rázvor zostal zachovaný na 2850 mm, čo je mimochodom skutočne skvelý údaj. Karoséria je pevnejšia o 10 percent napriek tomu, že vozidlo má tenšie strešné stĺpiky. Prospelo to nielen vzhľadu novinky, ale aj výhľadu z vozidla. Vo Forde si dali tentoraz poriadne záležať na interiéri. Chcú tak odstrániť kritiku toho doterajšieho. Základný tvar prístrojovej dosky zostal zachovaný, ale ubudol počet tlačidiel. Ovládanie sa sprehľadnilo a je výrazne intuitívnejšie. Zmenili sa aj výduchy vetrania. Nový interiér v medzigeneračnom porovnaní pôsobí celkovo uhladenejšie. Možno sa európska verzia ešte mierne zmení, ale tá americká je veľmi príjemná.

Zdroj: Ford

Široká plejáda pohonu

V USA bude pod kapotou základným motorom päťvalec s výkonom 125 kW. Bude mu sekundovať dvojica štvorvalcových turbomotorov EcoBoost s objemom 1,6 a dva litre. Tie nájdeme aj v európskom Mondeu v niekoľkých variantoch výkonu od 110 do 176 kW. Dynamické parametre zatiaľ nepoznáme, ako aj hodnoty spotreby. Podľa amerických noriem Ford v prípade verzie 1,6 EcoBoost očakáva hodnotu 9 pre mestský a 6,4 l/100 km pre diaľničný cyklus, pri variante 2,0 EcoBoost potom 10,2 resp. 7,1 l/100 km. Európsku ponuku rozšíria dieselové motory 1,6 až 2,2 TDCi s výkonmi od 85 do 147 kW. Na výber budú rôzne kombinácie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou aj s automatickou dvojspojkovou Powershift. Američania sa môžu tešiť aj na dva hybridné modely. V oboch je štvorvalcový benzínový dvojliter s Atkinsonovým cyklom. V prípade modelu Hybrid mu bude asistovať elektromotor dobíjaný v prevádzke. Udávaná kombinovaná spotreba je 5,0 až 5,3 l/100 km. Použitím ľahších lítiovo-iontových akumulátorov s vyššou kapacitou dokáže dosiahnuť rýchlosť až 100 km/h. Druhý model Energi nie je elektromobilom, ale je klasickým plug-in hybridom s nabíjaním z elektrickej zásuvky. Má väčšie množstvo akumulátorov a jeho spotreba s plne nabitými baterkami má byť ekvivalentom menej 2,35 litru benzínu na 100 km. V prípade záujmu príde jedna verzia hybridu aj do Európy.

Potrebná evolúcia

Ford pre Mondeo sľubuje pomerne veľa rôznych „vychytávok“ vo výbave. V ponuke bude napríklad nové informačno-zábavné centrum MyFord Touch, adaptívny tempomat, systém pre udržovanie zvoleného jazdného pruhu, parkovací asistent, či asistent rozjazdu do kopca. Síce nič prelomové, ale skôr nutnosť z hľadiska očakávania dnešných majiteľov pri vozidlách tejto triedy. Napriek tomu posun vpred. Navyše je zrejmý akcent na pasívnu bezpečnosť, čo potvrdzuje inštalácia adaptívnych kolenných airbagov. No a čelné sa nafukujú nielen podľa intenzity nárazu, ale aj podľa pozície predných sedadiel.

Mondeo bude postavené na novej globálnej platforme (kombinácia osvedčeného riešenia McPherson vpredu  a viacprvkovej nápravy vzadu), ktorú využijú aj ďalšie vozidlá strednej triedy (S-Max, Galaxy, americký Fusion a iné modely). No a rozsiahle využívanie spoločných dielcov (s Fusionom až 80 %) má optimalizovať, teda preložené do zrozumiteľnej reči, znížiť výrobné náklady.

podkapotou
ZDROJ: Ford motors

Komentáre k článku


Stream naživo