21.05.2020

Toto čakal málokto: downsizing končí, nové motory budú väčšie!

Spaľovacie motory nekončia, nenahradí ich iba elektrina. Budú tu naďalej, ale znamená to koniec pre nepreplňované motory.

Aspoň tak sa vyjadril o motoroch Posrche v rozhovore pre austrálsky magazín WhichCar Frank-Steffen Walliser, technický šéf Porsche pre rad 911. No nie je to iba o mmotoroch tejto značky. V posledných rokoch sa to v automobilovom priemysle nieslo v znamení zmenšovania objemov, znižovania počtu valcov, preplňovania a elektrifikácie. Bola to odozva na prísnejšie emisné limity, ktoré nebolo možné splniť s veľkoobjemovými motormi. Aj keď turbodúchadiel sa už asi nikdy nezbavíme, v budúcnosti nás čaká zvyšovanie objemov motorov. Bude to až o pätinu. Zväčší sa aj počet valcov

Asi to znie ako rajská hudba a satisfakcia pre všetkých, ktorí nezmyselný tlak na zmeny technológií kritizovali na každom kroku. Takže po rokoch doslova absurdného zmenšovanie objemov motorov a počtu ich valcov sa stane pravý opak. Nevymysleli to v Porsche, ani v inej automobilke, ale zväčšenie objemov motorov si paradoxne opäť vyžiadajú normy EÚ.

Po príchode novej metodiky merania spotreby paliva a emisií WLTP sa totiž ukázalo, že extrémne škrtenie objemov funguje len v laboratóriu. Zdvihové objemy spaľovacích motorov vďaka tomu už stihli trochu podrásť. To však nie je všetko. „Očakávam, že objem jednotiek plniacich normu Euro 7 narastie v priemere o 20 percent. Mnohé automobilky prejdú zo štvorvalcových na šesťvalcové a zo šesťvalcových na osemvalcové motory“, povedal Walliser. Dodal však zároveň, že to prinesie definitívny koniec atmosférických motorov. Dôvodom je nárast emisií spojený s navýšením objemov motorov. No a to bude vyžadovať oveľa komplexnejšie katalyzátory. Tie budú dokonca trikrát až štyrikrát väčšie ako tie súčasné. Motory sa tak stanú chemickými továrňami na znižovanie emisií

Na to, aby pohonná jednotka vôbec rozhýbala auto cez túto „zátku“, bude potrebný vyšší výkon. Preplňovanie sa preto stane nevyhnutnosťou. Podľa Wallisera však atmosférické motory nezmiznú okamžite od prvého januára 2026. Dáva im ešte desať rokov života. Pod kapotou sa teda neobjavia až potom. Sú to však momentálne prognózy, ktoré sa môžu ešte zmeniť s postupným vplyvom zlepšenia techniky. Teraz sa už v jasnejšom svetle javia správy o tom, že Mazda vyvíja novú platformu s pohonom zadnej nápravy osadenú šesťvalcovými motormi. Takéto motory pritom Mazda teraz nemá, takže bude musieť minúť veľa peňazí za ich vývoj. Doteraz sa zdalo prekvapujúce, že sa Japonci rozhodli zväčšiť objem svojich motorov s ohľadom na budúce pritvrdenie noriem. No teraz to už začína dávať zmysel a mnohé sa vysvetľuje. Nech to bude akokoľvek, všeobecne ide o dobrú správu a zdá sa, že roky downsizingu sú definitívne za nami.

Walliser tvrdí, Bude to znamenať obmedzenie litrového výkonu. Ten počas posledných rokov zásadne narástol vďaka kombinácii downsizingu a preplňovania. Vznikli tak extrémne maloobjemové motory, ktoré na rozdiel od laboratórnych podmienok vytvárajú v reálnom svete oveľa viac emisií.

Príchod prísnejších emisných limitov Euro 7 v roku 2026 si vyžiada totálnu zmenu koncepcie motorov. „Asi to znie šialenie, ale ak budeme chcieť dodržať všetky požadované štandardy, budeme musieť spáliť viac paliva,“ tvrdí Walliser a dodáva, že norma Euro 7, ktorá začne platiť v Európskej únii v roku 2026, bude ešte väčšou výzvou, ako sú terajšie limity.

Nové pravidlá majú čo najviac eliminovať priepasť medzi laboratórnymi výsledkami a spotrebou z reálneho sveta. Nová norma preto prinesie obmedzenie litrového výkonu. Ak sa nebude dať zvyšovať výkon na liter, bude musieť narásť objem valcov. „Nikdy sa nevzdáme a urobíme všetko pre to, aby Porsche 911 malo, tak ako vždy, 6-valcový motor. Nezastavíme sa, ani keby to znamenalo začať s úplne čistým hárkom papiera,“ zakončil rozhovor pre austrálsky magazín WhichCar Frank-Steffen Walliser, technický šéf Porsche pre rad 911.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Which Car

Komentáre k článku