19.02.2019

Ford predstavil úplne nový Focus ST

Vyvinutý tímom Ford Performance má výkon na okruh a zábavu na každý deň.

Je to svižný hot-hatchback, ktorý okrem štýlového, pohodlného a praktického rodinného auta prináša aj porciu športovosti. Nový Focus ST, dostupný ako päťdverový hatchback alebo kombi, vychádza zo štvrtej generácie modelu Focus. Nová architektúra modelu Ford C2 má zlepšenú konfiguráciu zavesenia kolies, bŕzd a pohonnej jednotky. Vďaka tomu má Focus ST citlivejšie ovládanie a agilné jazdné vlastnosti na ceste aj na okruhu.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Focus ST majú motory až o 12 % vyšší výkon a o 17 % vyšší krútiaci moment. Pod kapotou budú zážihový motor EcoBoost s objemom 2,3-litra a výkonom 280 koní, alebo 2,0-litrový vznetový motor EcoBlue s výkonom 190 koní. Majú široké rozsah krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok.

Ford prvýkrát ponúka elektronický samosvorný diferenciál (eLSD) v štandardnej výbave pre vozidlo s pohonom predných kolies. Zdokonaľuje vlastnosti auta pri zatáčaní a zvyšuje stabilitu verzie s motorom EcoBoost – ostrejšie reakcie pri meniacej sa priľnavosti a zásahoch vodiča. Zaisťuje ich počítačom riadený preventívny algoritmus.

K dispozícii je šesťstupňová manuálna, alebo sedemstupňová automatická prevodovka s rýchlym radením. Focus ST sa po prvýkrát predstavuje s technológiou voliteľných režimov jazdy. Vodič si môže prispôsobiť charakter vozidla podľa aktuálnej situácie. Funkcia stáleho riadenia adaptívneho tlmenia (CCD) je súčasťou štandardnej výbavy päťdverových verzií EcoBoost. Zdokonaľuje konfiguráciu nezávislého zavesenia zadných kolies s krátkym/dlhým ramenom (SLA) pre maximálnu kultivovanosť jazdy.

Dostatok výkonu

Nová generácia 2,3-litrového celohliníkového motora EcoBoost je doteraz najvýkonnejším motorom pre Focus ST. Turbodúchadlom preplňovaný motor má výkon 206 kW (280 k) pri 5 500 ot./min. a krútiaci moment 420 Nm od 3 000 do 4 000 ot./min., pričom je to najľahšie sa vytáčajúci motor pre Focus ST v histórii. Očakávané zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za menej ako 6 sekúnd.

Reakciu motora zlepšilo použitie twin-scroll turbodúchadla s nízkou zotrvačnosťou, ktoré minimalizuje oneskorenie po stlačení plynu. Elektronicky ovládaný obtokový ventil riadi prepĺňací tlak a optimalizuje výkon motora. Výfukový systém znižuje spätný tlak a upravený systém nasávania vzduchu a optimalizovaný medzichladič zlepšujú prietok vzduchu.

Inovatívna technológia anti-lag pôvodne vyvinutá pre superšport Ford GT a pickup F-150 Raptor zaisťuje pre Focus ST okamžitý výkon v režime Sport a Track Drive. Udržiava otvorenú škrtiacu klapku, aj keď vodič uvoľní plynový pedál. Zmierni sa tak spätný prietok vzduchu z turbodúchadla, aby sa zachovali otáčky kompresora a pri potrebe zvýšiť výkon sa tak rýchlejšie zvýši tlak.

2,0-litrový motor Ford EcoBlue s výkonom 140 kW (190 k) je historicky najvýkonnejším vznetovým motorom v ponuke pre Ford Focus. Maximálny výkon dosahuje pri 3 500 ot./min. a krútiaci moment 400 Nm je v rozmedzí od 2 000 do 3 000 ot./min, pričom už od 1 500 ot./min. dosahuje 360 Nm.

Turbodúchadlo s variabilnou geometriou s nízkou zotrvačnosťou, ako aj oceľové piesty s menším koeficientom rozťahovania pri vysokých teplotách, spolu s integrovaným systémom nasávania pre optimalizované spaľovanie pomáhajú vytvoriť vznetovú pohonnú jednotku, ktorá má o 10 percent vyšší výkon a viac než dvojnásobný krútiaci moment v porovnaní s 2,0-litrovým zážihovým motorom Duratec ST v prvej generácii modelu Focus ST.

Šesťstupňová manuálna prevodovka v modeli Focus ST umožňuje rýchlejšie radenie prevodových stupňov – v porovnaní so štandardným novým modelom Focus má o 7 % kratšie dráhy. Nová technológia vyrovnávania otáčok, ktorá sa po prvýkrát predstavila v novom modeli Ford Mustang, je tiež súčasťou voliteľného balíka Performance Pack pre modely s 2,3-litrovým motorom EcoBoost. Technológia využíva elektronický riadiaci systém motora na krátke „preklopenie“ škrtiacej klapky pri podradení – otáčky motora sa vyrovnajú s otáčkami zvoleného prevodového stupňa, čím sa zaistí hladké a rýchlejšie podraďovanie. Technológia vyrovnávania otáčok umožňuje menej skúseným vodičom využívať súčasné stláčanie plynového a brzdového pedála pravou nohou. Skúsení vodiči môžu v prípade potreby systém deaktivovať.

Nový sedemstupňový variant z inteligentných automatických prevodoviek Ford má odstupňovanie prevodových stupňov optimalizované z hľadiska výkonu. Systém adaptívneho plánovania radenia hodnotí individuálne štýly jazdy tak, aby mohol optimalizovať časovanie radenia a dokáže teraz rozlišovať medzi jazdou na ceste a na okruhu. Radiť prevodové stupne možno aj páčkami pod volantom.

Vylepšené technológie

Konfigurácia zavesenia kolies SLA pomáha optimalizovať reakcie vozidla na pokyny vodiča bez kompromisov v oblasti komfortu. Verzie kombi majú jedinečnú geometriu s upravenou polohou tlmičov, aby sa nemenili jazdné charakteristiky vozidla aj pri plnom zaťažení. Tuhosť tlmičov sa zvýšila až o 20 % vpredu a o 13 % vzadu. Svetlá výška je nižšia o 10 mm.

Technológia CCD (v ponuke ako súčasť balíka Performance Pack pre päťdverové modely EcoBoost) monitoruje každé 2 milisekundy zavesenie kolies, polohu karosérie, ovládanie riadenia a bŕzd a upravuje funkciu tlmičov pre zachovanie dynamiky jazdy. Elektronický samosvorný diferenciál je súčasťou prevodovky a využíva hydraulicky aktivované spojky. Obmedzujú krútiaci moment motora prenášaný na koleso s nižšou trakciou k vozovke. Technológia vyvinutá spoločnosťou Borg Warner sa aktivuje rýchlejšie a je precíznejšia ako tradičné mechanické systémy LSD. Systém dokáže vopred upraviť rozdelenie krútiaceho momentu pomocou údajov zo snímačov pohonnej jednotky a systému riadenia dynamiky vozidla namiesto toho, aby reagoval až na skutočné prekĺzavanie kolies. Dokáže presmerovať až 100 % dostupného krútiaceho momentu na koleso s vyššou trakciou. Pôsobí proti prekĺzavaniu kolesa a zlepšuje zrýchľovanie pri prejazde zákrutami a výjazde zo zákrut.

Modely Focus ST s 2,0-litrovým motorom EcoBlue dostanú technológiu presmerovania krútiaceho momentu, ktorá vylepšuje priľnavosť a obmedzuje nedotáčavosť aktiváciou brzdy na vnútornom prednom kolese pri prejazde zákrutou.

Systém riadenia s elektrickým posilňovačom (EPAS) je o 15 percent rýchlejší ako systém v štandardnom modeli Focus a medzi krajnými polohami vyžaduje len dve otočenia volantom. Špičkovú odozvu na riadenie podporuje jedinečná geometria kĺbových spojov riadenia. Upevnenia tyče riadenia je pre ostrejšie reakcie o 9 mm viac vpredu a o 6,5 mm vyššie ako má štandardný Focus.

Vysoko výkonný brzdový systém má väčšie predné a zadné komponenty s lepšími charakteristikami brzdenia a lepšou odolnosťou voči strate účinku. Predné kotúče so strmeňmi s dvojitými piestikmi narástli na 330 mm x 27 mm, Zadné kotúče majú rozmery 302 mm x 11 mm. Počas testovania dosiahlo vozidlo takmer štvornásobné zlepšenie voči strate účinku v porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Focus ST. Elektrický posilňovač bŕzd zvyšuje brzdný tlak rýchlejšie ako hydraulický systém.

Pre modely vybavené balíkom Performance Pack – Track sa v režimoch Slippery/Wet, Normal, Sport upravuje funkcia systémov eLSD, CCD, EPAS, mapa škrtiacej klapky, radenie automatickej prevodovky, elektronický stabilizačný systém, systém elektronického zdokonaľovania zvuku (ESE) a nastavenia klimatizácie tak, aby zodpovedali zvolenému režimu jazdy. Špeciálne tlačidlo „Sport“ na volante s plochou spodnou časťou zaisťuje priamu aktiváciu režimu Sport a pomocou ďalšieho tlačidla „Mode“ môže vodič rýchlo prechádzať možnosťami režimu jazdy.

Tradičné ukazovatele v modeli Focus ST sa inšpirovali superšportom Ford GT. Digitálne údaje tlaku turbodúchadla, tlaku oleja a teploty oleja sa zobrazujú na 4,2-palcovom farebnom displeji TFT.

Forma a funkcia

Konštruktéri tímu Ford Performance prispôsobili polohu predných sedadiel Recaro s bočným vedením. Zdokonaľujú pocit spojenia vodiča s autom. Technológia ESE zosilňuje v režime Sport a Track zvuk motora a výfuku. Prepracované držiaky motora a izolovaný pomocný rám zvyšujú pohodlie pre všetkých cestujúcich. Okrem športového volantu a sedadiel Recaro, ktoré môžu byť čalúnené látkou, kožou alebo čiastočne koženým čalúnením zvýrazňuje športovú atmosféru hliníková radiaca páka, prahové lišty s logom ST, hliníkové pedály, strieborné dekoratívne prvky a kovovo sivé prešívanie sedadiel, panelov dverí a mäkkých bočných výplní na stredovej konzole.

Prepracovaný dizajn hornej a spodnej mriežky chladiča je optimalizovaný pre lepšie chladenie a výrazné charakteristické prvky na spodnom krídle privádzajú vzduch pre lepšie aerodynamické parametre. Väčší zadný strešný spojler s ostrejším uhlom zvyšuje prítlak. Dve koncovky výfuku umožňujú použiť ťažné zariadenie. Balík Performance Pack má aj červené brzdové strmene.

Medzi exteriérové farby modelu Focus ST patria exkluzívna modrá farba Ford Performance Blue a oranžová Orange Fury. Okrem toho je k dispozícii biela Frozen White, sivá Magnetic Gray, červená Race Red, červená Ruby Red a čierna Shadow Black. Zliatinové disky kolies môžu byť 18-palcové Dark Sparkle a Magnetite, ten druhý je dostupný aj v 19-palcovej verzii.

Focus ST má rozsiahly rad asistenčných technológií Ford. Zaistia intuitívny, bezstresový pôžitok z jazdy. Patria medzi ne: adaptívny tempomat, systém adaptívneho predného osvetlenia, aktívny parkovací asistent, projekčný displej a v neposlednom rade asistent riadenia pri vyhýbacom manévri ako technologická novinka v segmente pomáha vodičovi s riadením okolo stojacich alebo pomalších vozidiel, aby sa vyhol nehode.

Pomocou systému Ford SYNC 3 sa ovláda audiosystém, navigačný systém a klimatizácia plus pripojené smartfóny. Buď pomocou jednoduchých hlasových povelov, alebo na 8-palcovom dotykovom displeji. Systém je kompatibilný s funkciami Apple CarPlay a Android Auto. Voliteľná technológia zabudovaného modemu FordPass Connect premení vozidlo na mobilný WiFi hotspot s možnosťou pripojenia až 10 zariadení.

Úplne nový Focus ST sa bude vyrábať v nemeckom výrobnom závode Ford Saarlouis, do ktorého spoločnosť Ford investovala 600 miliónov eur. V Európe sa začne predávať v lete 2019.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku