03.09.2018

Hučia vám letné pneumatiky? Môžu signalizovať chybu na podvozku

Nadmerný hluk počas jazdy môže poukazovať na chyby na aute. Môže ho spôsobovať pneumatika, aj tiež poškodenie podvozka.

Odporúča sa preto pravidelná kontrola tlaku, stavu dezénu pneumatík ako aj podvozka automobilu. Ten by sa mal kontrolovať pravidelne, minimálne pri každom sezónnom prezúvaní pneumatík.

Pre zvýšenie komfortu sa  výrobcovia pneumatík zameriavajú na technológie, ktoré znižujú hlučnosť. Dobrým príkladom je ContiSilent od Continentalu. Táto spoločnosť sa zameriava aj na tlmenie nepríjemných zvukov pre ľudský sluch vo vnútri vozidla. Cieľom je, aby bola jazda čo najkomfortnejšia a najpríjemnejšia pre vodiča a posádku vozidla.

S hlukom sa najčastejšie stretávame pri jazde po najazdení 10-15 tisíc kilometrov. Hluk zapríčiňujú faktory ako sú zvuky motora, odpor vzduchu, ale tiež pneumatík s vozovkou a interakcie plášťov s podvozkom vozidla. Zníženie hlučnosti pneumatík na vozidle zvýši komfort jazdy pre vás, ale aj svoje okolie, hlavne pri dlhých cestách. Pozor, zvýšená hlučnosť môže byť signálom aj nejakého väčšieho problému.

Príčinou zvýšenej hlučnosti pneumatiky však nemusí byť len jej nedostatočná kvalita. Často ju spôsobuje aj nesprávne prezutie. „Na väčšine pneumatík je vyrazená šípka, alebo nápis „rotation“ ktoré naznačujú, ktorým smerom sa má koleso s pneumatikou otáčať. Zistíte tak či je pneumatika nasadená v správnej pozícii,“ hovorí Aleš Langer..

Dôvodom môže byť tiež strata pôvodných jazdných vlastností plášťov v súvislosti s nedostatočným tlakom v pneumatike, ako aj ich nepravidelným opotrebovaním, ktoré je obvykle spôsobené interakciou daného vozidla s pneumatikou. Každý model vozidiel má inak nastavený podvozok, geometriu. To ovplyvňuje pravidelné alebo nepravidelné opotrebovanie jednotlivých pneumatík a následne aj hlučnosť plášťov.

Hlučnosť a vibrácie môžu indikovať aj zlý stav ložiska, ktoré sa postupom času opotrebuje natoľko, že pri jazde začne vydávať nepríjemné zvuky a vibrácie. Ak teda registrujete pri jazde zvýšenú hlučnosť a ste si istí, že pneumatiky máte v poriadku, sú ložiská prvá vec, ktorú by ste si mali nechať skontrolovať v autoservise.

Nadmernú hlučnosť spôsobuje aj opotrebenie tlmičov, lebo v takom prípade sa pneumatiky zvyknú ojazdiť nerovnomerne a na pneumatike sa môžu objaviť takzvané „plôšky“. Tie spôsobujú počas jazdy mierne vibrácie, ktoré rastú s rýchlosťou jazdy. Hluk môže spôsobovať aj zle vyvážená pneumatika. Na hlučnosť jazdy má vplyv aj celkové riešenie karosérie a interiéru vozidla.

Pneumatiky, ktoré sú zrazu hlučnejšie než predtým môžu signalizovať aj vážne poškodenie podvozka. Na príčine môže byť opotrebený čap spojovacej tyče stabilizátora. Ten má za úlohu vyrovnávať sily, ktoré pôsobia na kolesá jednej nápravy a zmierňovať tak nežiaduce vertikálne pohyby kolies.

ContiSilent znižujú hluk až o 9 dB (A)

ContiSilent je špeciálna technológia na zníženie hluku pneumatík. Pneumatiky ContiSilent sú vybavené vnútorným pohlcovačom hluku, špeciálnou polyuretánovou penou, ktorá je prilepená k vnútornému povrchu pneumatiky. Pomáhajú znížiť vnútorný hluk vozidla až o 9 dB (A), v závislosti od typu vozidla, jeho rýchlosti a povrchu vozovky. Jazdné vlastnosti nie sú ovplyvnené a neexistuje žiadny negatívny vplyv na dojazd ani na maximálnu rýchlosť vozidla.

Nezabudnite, ojazdené pneumatiky nepatria do kontajnera ani do lesa. Máte právo ich nechať zadarmo v ktoromkoľvek pneuservise alebo predajni pneumatík.
Viac info na www.eltma.sk

pneumatiky,hučiace,
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Continental Barum

Komentáre k článku