04.07.2018

Na Slovensku sa jazdí s viac opotrebovanými pneumatikami

Na Slovensku a v Českej republike sa uskutočnil jedinečný prieskum.

Bol počas apríla v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow, ktorá je v súlade s dlhodobou víziou značky Continental znížiť nehodovosť na cestách až na nulu. Celkovo sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách až 1 635 vozidiel, z toho 723 v SR a 912 v ČR.

Cieľom terénneho prieskumu kampane Continental Vision Zero Roadshow bolo zistiť, v akom stave sú pneumatiky vozidiel na slovenských a českých cestách. Prieskum prebiehal počas apríla v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov), kde bol jeho odborným garantom BECEP (Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby SR). V Českej republike sa uskutočnil v desiatich mestách (Hradec Králové, Pardubice, Praha, Liberec, Ústí nad Labem, Plzeň, České Budějovice, Brno, Olomouc a Ostrava) pod odborným dohľadom BESIP-u (Oddelenia Ministerstva dopravy ČR koordinujúceho bezpečnosť cestnej premávky).

Pneumatiky s 1,6 mm dezénom

Nelichotivé prvenstvo dosiahlo Slovensko v počte vozidiel s pneumatikami, na ktorých bola nameraná hĺbka dezénu, pre letné pneumatiky zákonom stanovených, 1,6 mm alebo menej. Prieskum na Slovensku odhalil desať takýchto vozidiel. V Českej republike boli zaznamenané len dve. „Dostatočná hĺbka dezénu je základom bezpečnej jazdy.  Na pneumatikách s dezénom opotrebovaným na alebo pod 1,6 mm sa jazda v mnohých faktoroch stáva riskantnejšou a preto vodičom neodporúčame čakať, kým sa hĺbka dezénu priblíži až k minimálnemu zákonom povolenému limitu 1,6 mm, alebo dokonca ešte menej,“ pripomína Juraj Ižvolt, šéf divízie marketing Continental Barum s.r.o.

Kde majú vodiči najviac ojazdené pneumatiky?

Počas tohtoročnej zimy najviac ojazdili pneumatiky na svojich vozidlách vodiči v Banskobystrickom kraji. Takmer 10 % z nich tam jazdilo na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm, čo predstavuje minimálnu zákonom stanovenú hĺbku dezénu pre zimné pneumatiky v SR. Najmenej takýchto vozidiel sa zistilo v Bratislavskom kraji, len niečo vyše 1 %. Celkovo bolo na Slovensku zaznamenaných 25 vozidiel s hĺbkou dezénu pod 3 mm. Predstavuje to 11 % zo všetkých slovenských zmeraných vozidiel so zimnými pneumatikami. V susednej Českej republike je situácia podobná. Hodnotu 4 mm a menej (čo je minimálna zákonom stanovená hĺbka dezénu pre zimné pneumatiky v ČR), malo 15 % z meraných vozidiel so zimnými pneumatikami.

Vodiči často riskujú

Prieskum ukázal, že vodiči často zvyknú zimné pneumatiky s dezénom pod 3 mm dojazdiť počas leta, avšak ich vlastnosti sa výrazne líšia od nových letných pneumatík.

„Priemerná brzdná dráha zimnej pneumatiky s dezénom 3 mm na suchej vozovke je 39,3 m a na mokrej až 87,9 m. Pri brzdení na mokrej vozovke je brzdná dráha ojazdených zimných pneumatík v porovnaní s novými letnými dlhšia až o 20 metrov a oproti opotrebovaným letným pneumatikám dlhšia o cca 10 m.“ hovorí Juraj Ižvolt.

Takéto riešenie je okrem toho spojené aj s horším bočným vedením, zvýšenou spotrebou a hlučnosťou. Vodiči by ho preto mali dôkladne zvážiť.

Opotrebovanie pneumatík na prednej a zadnej náprave

Prieskum skúmal aj mieru opotrebovania pneumatík prednej a zadnej nápravy. Výsledky ukázali, že dezén sa zvykne ojazdiť približne rovnako, zaznamenaný bol len veľmi malý rozdiel. Rovnako v SR aj ČR bol podiel viac ojazdenej vzorky na prednej náprave 48 %. Na zadnej to bolo 52 %. Najväčší nameraný rozdiel v hĺbke dezénu medzi prednými a zadnými pneumatikami bol na Slovensku 9 mm. V Čechách o niečo menej - necelých 6 mm.

O stratégii Vision Zero

Stav pneumatík je jedným zo základných kameňov bezpečnosti cestnej premávky a jedným z najdôležitejších prvkov stratégie Vision Zero. Technologická spoločnosť Continental si v nej za cieľ vytýčila ambiciózny cieľ: prepojením svojich bezpečnostných automobilových technológií a špičkových pneumatík prispieť k dosiahnutiu nulového počtu smrteľných dopravných nehôd na našich cestách.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: Continental Barum

Komentáre k článku