30.04.2018

Continental vyvíja systém varujúci vodičov pred akvaplaningom

Strata kontaktu pneumatiky s vozovkou pre extrémne vysokú vrstvu vody, dramaticky znižuje ovládanie auta.

Takýto stav predstavuje významné nebezpečenstvo nehody. V budúcnosti na túto hrozbu v predstihu upozorní výstražný systém využívajúci dáta z kamier a snímačov v pneumatikách. To znamená, že vodič bude môcť dostatočne vopred upraviť rýchlosť. Technologická spoločnosť Continental pracuje na automatickom systéme, ktorý bude vodiča varovať pred rizikom vzniku akvaplaningu.

Montáž systému varujúceho pred akvaplaningom do produkčných vozidiel prebehne podľa odborníkov spoločnosti Continental už do nasledujúcej generácie nových modelov. Zariadenie je teraz vo výskumnej fáze. Vývojom hardvérových a softvérových častí sa zaoberajú konštruktéri spoločnosti Continental vo Frankfurte, Hannoveri a Toulouse.

„Aj s najlepšími pneumatikami vyvoláva náhly akvaplaningu u vodiča zľaknutie, čo tiež môže znamenať nebezpečenstvo nehody. Preto vyvíjame vysoko výkonnú technológiu založenú na informáciách zo snímačov a na softvéri, ktorý dokáže odhaliť potenciálne nebezpečenstvo vzniku akvaplaningu. Vďaka tomu dostane vodič varovanie včas,“ vysvetľuje Frank Jourdan, člen predstavenstva spoločnosti Continental a vedúci divízie Podvozok & Bezpečnosť.

Continental vďaka ďalšiemu výskumu vzniku akvaplaningu a s vývojom výstražného systému pred ním zdôrazňuje významný vplyv dostatočnej hĺbky dezénu pneumatiky pre bezpečnosť jazdy. Hĺbka drážok na behúni pneumatiky má spolu s množstvom vody na vozovke a rýchlosťou automobilu zásadný vplyv na vznik akvaplaningu. Preto Continental odporúča výmenu letných plášťov v momente, keď má vzorka hĺbku 3 milimetre. Ak je pneumatika opotrebovaná viac, významne rastie riziko akvaplaningu. Odborníci odporúčajú vodičom, aby na mokrej vozovke a počas dažďa vždy znížili rýchlosť.

Hlavnou súčasťou výstražného systému sú kamery

Akvaplaning vzniká, keď pneumatika nedokáže pomocou kanálikov, drážok a lamiel odviesť vodu zo styčnej plochy s vozovkou. Preto je dôležité odhaliť, že je na ceste veľké množstvo vody. K tomu Continental využíva zábery zo širokouhlých kamier v spätných zrkadlách, maske chladiča a na zadnej časti vozidiel. Ako potvrdil Bernd Hartmann, projektový manažér z frankfurtskej pobočky spoločnosti Continental, vďaka tomu sa dá odhaliť akvaplaning v rannej fáze.

Snímače v pneumatike vycítia riziko

Okrem snímok z kamier plánuje Continental využiť na zber údajov o podmienkach pre vznik akvaplaningu tiež údaje z pneumatík. Konkrétne zo snímačov  inštalovaných priamo v plášťoch. Systém eTIS (electronic-Tire Information System) je schopný zistiť aj zostávajúcu hĺbku dezénu, vďaka čomu môže stanoviť bezpečnú rýchlosť pre dané jazdné podmienky a odovzdať túto informáciu vodičovi.

V budúcnosti bude možné hodnotiť údaje zo všetkých snímačov a v centrálnej riadiacej jednotke vozidla ich využiť pre výstrahu pred akvaplaningom. Systém vyhodnotí nebezpečenstvo a vodič dostane upozornenie, aká rýchlosť je ešte bezpečná. Ďalšie eso v rukáve predstavuje technológia vzájomného prepojenia automobilov. Vďaka zdieľaniu dát medzi vozidlami a digitálnym mapovým podkladom môžu varovanie o riziku akvaplaningu dostať autá ešte pred tým, ako sa dostanú do nebezpečnej oblasti. Už dnes takto funguje dopravný informačný systém, aby upozornil na nebezpečné miesta na trase.

Podobný výstražný systém je mimoriadne dôležitý pre autonómne vozidlá, ktoré sa musia akvaplaningu vyhnúť bez skúseností, aké má človek za volantom. Spoločnosť Continental považuje varovanie pred rizikom akvaplaningu, určené ako pre vodičom riadené, tak pre autonómne vozidlá, za ďalší krok na ceste k dosiahnutiu cieľa programu Vision Zero – cestnej dopravy bez nehôd.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: continental

Komentáre k článku