2018-05-23 15:00:00
Continental Vision Zero Roadshow
Continental Vision Zero Roadshow
Zdroj: Continental, Shell

Zodpovední Slováci po zime prezúvajú – no a čo vy?

Dve tretiny slovenských vodičov malo už v apríli prezuté na letné pneumatiky.

Dlhodobou víziou značky Continental je znížiť nehodovosť na cestách až na nulu. Aj preto sa na konci apríla zakončila slovenská časť jedinečného prieskumu v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow. Cieľom bolo zistiť, v akom stave majú slovenskí vodiči pneumatiky na svojich vozidlách. Ukázalo sa, že väčšina z prezúva disciplinovane, v závislosti od počasia. Prieskum zistil, že každý deviaty šofér má na konci sezóny zimné pneumatiky ojazdené na zákonom povolené tri milimetre a menej.

Terénny prieskum sa uskutočnil na čerpacích staniciach Shell v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov) a jeho odborným garantom bolo Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky (BECEP). Celkovo sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách 723 vozidiel.  Z toho malo až 70 % letné a 30 % stále zimné plášte.

Zdroj: Continental, Shell
Zdroj: Continental, Shell

Slováci sa ukázali ako zodpovední vodiči. Pokuty za stav svojich pneumatík by na začiatku letnej sezóny v apríli dostali iba desiati šoféri, ktorým bola nameraná hĺbka dezénu pod 1,6 mm. Prieskum preukázal, že vodiči s prezúvaním na letné pneumatiky nečakajú.

„Je dobré, že šoféri kontinuálne prezúvajú svoje pneumatiky v priebehu apríla a nespoliehajú sa na to až kým budú definitívne prevládať iba horúce dni,“ konštatoval Juraj Ižvolt, šéf divízie marketing Continental Barum s.r.o. Prezuť na letné pneumatiky sa odporúča, keď teploty v priebehu celého dňa neklesajú pod 7 stupňov Celzia.

Dojazdenie zimných pneumatík - neodporúčané

„Každý deviaty vodič mal na svojich zimných plášťoch dezén hlboký 3 mm a menej,“ popisuje výsledky Juraj Ižvolt. Takéto pneumatiky by však mali vodiči pred budúcou zimou vymeniť. Na Slovensku zákon ukladá povinnosť používať zimné pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 3 mm vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza – bez ohľadu na dátum. V lete však môžu mať, rovnako ako letné, minimálne 1,6 mm. „Najčastejšie teda problém s opotrebovanými zimnými plášťami vodiči riešia veľmi pragmaticky a to tak, že sa ich snažia dojazdiť počas leta,“ doplnil Juraj Ižvolt. Toto riešenie je však spojené s predĺženou brzdnou dráhou hlavne na vode, horším bočným vedením, zvýšenou spotrebou a hlučnosťou.

Zdroj: Continental, Shell
Zdroj: Continental, Shell

Brzdná dráha sa na opotrebovaných zimných pneumatikách, oproti novým letným, predĺži pri zastavení z rýchlosti 100 km/h o 20 metrov a zostatková rýchlosť je takmer 50 km/h. „Je to dané aj odlišnou konfiguráciou dezénu. Ani relatívne nový zimný plášť neporazí pri brzdení na mokrej vozovke kvalitnú letnú pneumatiku. Z bezpečnostného hľadiska nie je vhodné pri vyšších teplotách na aute nechávať zimné plášte. Pri teplote okolo 20 stupňov Celzia je už na aute na zimných pneumatikách badateľná aj oneskorená reakcia brzdového pedálu,“ vysvetľuje Milan Troška, riaditeľ oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP).

Zdroj: Continental, Shell
Zdroj: Continental, Shell

Kde majú vodiči najviac ojazdené pneumatiky?

Nelichotivé prvenstvo patrí Bratislave, kde nameral tím Continentalu 15 vodičom zimné pneumatiky s dezénom menej než 3 mm. Najlepšie v tomto ohľade dopadli vodiči v Košiciach, kde ich bolo iba 8. Ojazdené letné plášte by ste najčastejšie našli v Považskej Bystrici.

„V rámci celého Slovenska sme objavili len 6 % vodičov, ktorí na sezónu obúvajú letné plášte s dezénom o hĺbke menšej ako  3 mm a to je dobrá správa. Väčšina vodičov má svoje letné pneumatiky vo veľmi dobrom stave s dostatočne hlbokou vzorkou,“ hovorí Ižvolt. Pri hĺbke dezénu nižšom ako 3 mm sa totiž brzdná dráha na mokrom povrchu pri rýchlosti 80 km/h oproti novým plášťom predlžuje o 10 metrov a zostatková rýchlosť je 35,5 km/h. Plytkejšia vzorka nestačí dostatočne účinne odvádzať vodu, vytvára sa pred ňou vodný klin a stráca kontakt s vozovkou. „Pri pneumatike s 3 mm a menšou vzorkou odporúčame obozretnosť – najmä pri jazde na mokrom povrchu, kde sa výrazne zvyšuje nebezpečie akvaplaningu,“ radí Ižvolt.

Zdroj: Continental, Shell

Stav pneumatík je jedným zo základných kameňov bezpečnosti cestnej premávky a jedným z najdôležitejších prvkov stratégie Vision Zero. Technologická spoločnosť Continental si v nej za cieľ vytýčila ambiciózny cieľ: prepojením svojich bezpečnostných automobilových technológií a špičkových pneumatík prispieť k dosiahnutiu nulového počtu smrteľných dopravných nehôd na našich cestách. Spoločnosť Continental založená v roku 1871 ponúka bezpečné, efektívne, inteligentné a cenovo dostupné riešenia pre vozidlá, stroje, dopravu a prepravu. Spoločnosť Continental dosiahla v roku 2017 obrat vo výške 44 miliárd eur a momentálne zamestnáva viac než 240 000 zamestnancov v 61 krajinách sveta.

 Viac o prieskume a kampani Continental Vision Zero Roadshow sa môžete dozvedieť aj prostredníctvom videa


AUTOR: © Zoznam/jv

Komentáre k článku


Stream naživo