2016-04-12 12:15:00
Slováci dôverujú novým bezpečnostným
Slováci dôverujú novým bezpečnostným technológiám
Zdroj: continental

Slováci dôverujú novým bezpečnostným technológiám, ale...

...podľa prieskumu spoločnosti Continental ich často nepoužívajú.

Aktuálny prieskum spoločnosti Continental sa zameral na postoj Slovákov k bezpečnosti na cestách. Až 89 % respondentov verí moderným bezpečnostným technológiám v autách, nie každý ich však v praxi využíva. Napríklad aktívneho parkovacieho asistenta pozná 73 % vodičov, ale k dispozícii ho má len 12 % z nich. Medzi najpočetnejšie pokročilé technológie vo výbave slovenských vozidiel patrí adaptívny tempomat (17 %) alebo systém kontroly tlaku v pneumatikách (16 %).

Najčastejšie spomínanými aspektmi, ktoré podľa motoristov majú vplyv na bezpečnú jazdu, sú schopnosti vodiča, technický stav vozidla, ale aj kvalita pneumatík. Odborníci spoločnosti Continental vyvinuli pre maximálne bezpečie na cestách prémiové pneumatiky pre osobné vozidlá - ContiPremiumContactTM 5 alebo SportContactTM 6. Nemecký výrobca sa významne podieľa aj na rozvoji technológií, ktoré prispievajú k bezpečnejšej mobilite. Predstavujú zásadný pilier jeho globálnej stratégie Vision Zero. Smeruje k eliminácii nehôd na cestách. Spoločnosť Continental rovnako podporuje kampaň „Stop the Crash“ organizácie Global NCAP.

Bezpečnostné technológie poznáme, ale nepoužívame

Slováci v nedávnom prieskume spoločnosti Continental prezradili, že za volantom ich pozornosť najviac oslabuje únava (42 %), agresívne správanie ostatných vodičov (32 %), alebo telefonovanie (27 %). Medzi ďalšími príčinami uvádzali tiež hlučnú hudbu resp. rádio, spolujazdca, či (oboje
hlučné deti v aute. Pred nehodami vznikajúcimi v dôsledku straty koncentrácie chránia motoristov aj pokročilé bezpečnostné systémy.

Povedomie o nich však zatiaľ výrazne prevyšuje praktické zapojenie v prevádzke. Respondenti ako technológiu, ktorú poznajú, ale nevyužívajú, najčastejšie uvádzali aktívneho parkovacieho asistenta (73 %), k dispozícii ho ale má iba 12% z nich. Nasledujú kamery sledujúce okolie vozidla (68 % pozná, 8% využíva) alebo systém kontroly opustenia jazdného pruhu auta, (58% pozná, 7% využíva). Povedomie o asistentovi pre zamedzenie zrážky (používa ho 5 %) potom má 56 % opýtaných. Pri technológiách pneumatík je najznámejší (52 %) aj najvyužívanejší (16 %) systém kontroly tlaku. Naopak najmenej známe sú tlmiče hluku v pneumatikách (nepozná 60 % opýtaných), u automobilov nafukovacie bezpečnostné pásy (56 %) či head-up displej (51 %).

Zdroj: Continantal

Vision Zero s cieľom nulovej nehodovosti

Spoločnosť Continental patrí k popredným svetovým špecialistom z oblasti vývoja technológií pre bezpečnejšiu mobilitu nielen pri konštrukcii pneumatík, ale tiež automobilových komponentov. Rozvíja globálnu stratégiu Vision Zero pre elimináciu nehôd, zranení a úmrtí v cestnej premávke. Zároveň sa značka Continental stala partnerom kampane „Stop the Crash“ medzinárodnej organizácie NCAP. Cieľom iniciatívy je rozširovať povedomie o prínosoch dnes už masovo vyrábaných bezpečnostných technológií a podporovať ich používanie. Regionálne sa orientuje na husto osídlené rozvojové krajiny. Pri technológiách pre automobily sa zameriava sa na systémy ESC či ABS a pre motocykle na ABS. U pneumatík podčiarkuje význam adekvátneho tlaku a hĺbky dezénu.

Zdroj: Continantal
Zdroj: continental

Prémiové pneumatiky Continental zárukou bezpečnosti

Najlepšie prvky z pokročilých bezpečnostných technológií Continental spájajú overené letné plášte pre osobné vozidlá ContiPremiumContactTM 5 a úplne nové SportContactTM 6. Výnimočnosť oboch modelov potvrdilo množstvo domácich i medzinárodných testov, kde obsadili popredné priečky. ContiPremiumContactTM 5 napríklad vyšli s najvyšším hodnotením „výborné“ z aktuálneho testovania nemeckého autoklubu ADAC (rozmer 185/65 R 15 H). SportContactTM 6 (rozmer 255/35 R 20 na prednej a 295/30 R 20 na zadnej náprave testovacieho vozidla) zase ovládli nedávne testy motoristického magazínu AutoBild sportscars.

Zdroj: continental
Zdroj: Continantal

Sú Slováci za volantom zodpovední?

Bezpečnostné pásy, pravidelné sezónne prezúvanie pneumatík, ale aj usadenie detí iny Čechovstejšoudo bezpečnostných sedačiek - také sú podľa prieskumu spoločnosti Continental Barum najčastejšie opatrenia väčšiny Slovákov proti dopravným nehodám. Relatívne naopak najviac telefonujeme počas jazdy bez použitia handsfree (37% nepoužíva väčšinou, prípadne vôbec), nepoužívame kontrolu tlaku v pneumatikách (20%), alebo nechodíme na pravidelnú kontrolu vozidla v servise, kam bežne, alebo nikdy nezavíta 18% tuzemských motoristov.

Zdroj: continental
Zdroj: continental

Slovenský postoj k autonómnemu šoférovaniu

Prieskum sa zameral na otázku autonómneho riadenia, ktoré už dnes stojí v centre pozornosti popredných hráčov na poli automobilového vývoja, vrátane spoločnosti Continental. „Smart“ autá bez vodičov zatiaľ vnímame rozporuplne - len 10% Slovákov by ich uvítalo otvorene s názorom, že vďaka nim prevádzka bude bezpečnejšia. S 37 percentami prevláda kladný, ale opatrný postoj, podľa ktorého ešte treba autonómne riadenie dôkladne testovať. 36% opýtaných by dalo prednosť rozvoju iných technológií chrániacich posádku vozidla a 15% neverí, že stroj môže nahradiť schopnosti vodičov, ani že sa autonómne šoférovanie všeobecne rozšíri.

Jozef Vydra
ZDROJ: Continental Barum s.r.o.

Komentáre k článku


Stream naživo