2016-04-04 07:15:00
Letné pneumatiky 225/45 R17
Letné pneumatiky 225/45 R17 sa testovali na VW Golf
Zdroj: ADAC, OAMTC,

TEST: Letné pneumatiky 225/45 R17 – tradičný víťaz aj málo známa značka

Prekvapenie sa nekonalo, spomedzi 16 skúšaných pneumatík neprepadla ani jedna.

Dalo sa to čakať. Na rozdiel od testu menšieho rozmeru 15 palcových pneumatík najlepšie parametre preukázal favorit. Opačný koniec tabuľky s najhoršími výsledkami priniesol lacný model pneumatiky, ktorý pohorel pri výsledkoch na mokrom povrchu. V teste tak prešla doslova s odretými ušami s najnižším ohodnotením.

ADAC testoval letné pneumatiky s rozmerom 225/45 R17 na Volkswagene Golf. Celkový počet výmien kolies sa zastavil na čísle vyše 2000. Vďaka podpore technikov z cestných hliadok autoklubu ADAC im výmena kolesa zvyčajne trvala menej ako jednu minútu. Trocha dlhšie ako v pitstope pri pretekoch F1 (kde všetky štyri pneumatiky vymenia aj za menej ako 3 sekundy), ale určite rýchlejšie, ako v pneuservise...

Rýchlostný index skúšaných plášťov bol Y, čo znamená, že sú  vhodné do rýchlosti 300 km/h. Hmotnostný index 94 umožňuje zaťažiť každú z pneumatík maximálne 670 kilogramami.

Na skúšky vybrali ADAC a ÖAMTC pneumatiky 16 rôznych výrobcov a v rôznej cenovej hladine. Nebolo medzi nimi alevýrobky spoločností Goodyear, Dunlop, Bridgeston ani kórejského výrobcu Kumho. V čase testu ešte totiž neboli dostupné v bežnej predajnej sieti nové modely. Pravidlá testov pritom zakazujú, aby kluby získal pneumatiky priamo od výrobcu. Chcú tak predísť podvodom (ku ktorým sa nedávno priznal fínsky výrobca Nokian), aby boli dodané „vylepšené“ pneumatiky, aké motoristi nenájdu pri sériovo vyrábaných modeloch. Samostatné testy už priniesol GoodYear. Výsledky testovania ADAC sú veľmi povzbudivé. Štyri pneumatiky získali najvyššie hodnotenie „dobré“, jedenásť dostalo ohodnotenie „uspokojivé“ a jedna skončila so známkou „dostatočné“.

Zdroj: ADAC, OAMTC,
Zdroj: ADAC, OAMTC,

Pneumatiky s rozmerom 225/45 R17 používa veľká škála vozidiel, najmä nižšej strednej triedy. Napríklad Škoda Octavia, VW Golf, Opel Astra, Seat Leon, Mercedes-Benz triedy A a B, Peugeot 308, Toyota Auris, Honda Civic, ale napríklad aj výkonnejšie verzie vozidiel nižšej triedy, povedzme Suzuki Swift alebo Mini Cooper.  Na ktoré autá pasuje tento rozmer pneumatík, je uvedené v tabuľke:

Aké boli konkrétne výsledky? Zlato si z porovnávania odniesol (takmer tradične) Continental. Za ním skončila v našich končinách pomerne neznáma značka Esa a ďalej bodovali Pirelli a Vredestein.

Takto postupuje ADAC pri hodnotení testov

Víťaz testu, pneumatika Continental ContiSportContact 5 doslova excelovala na suchej aj mokrej vozovke. Pritom má priaznivý vplyv na spotrebu paliva a odolnosťou voči opotrebovaniu patrí medzi jednu z najlepších. Skončila s najlepším hodnotením za mokra, čo je kľúčové kritérium s podielom na celkovej známke až 40 %, ale aj vynikajúcim hodnotením vlastností na suchej vozovke. Bez nedostatkov skončili aj ďalšie tri pneumatiky – Esa-Tecar Spirit 5 UHP, Pirelli P Zero a Vredestein Ultrac Vorti. Esa navyše excelovala najlepším hodnotením hospodárnosti. Bridgeston zasa zabodoval skvelými výsledkami na suchej ceste. Ďalších jedenásť pneumatík, ktoré získali známku „uspokojivé“ už malo isté slabiny buď v jednom, alebo vo viacerých kritériách. Najčastejšie to bolo na mokrej vozovke.

Zdroj: ADAC, OAMTC,
Zdroj: ADAC, OAMTC,

Mierne nedostatky za mokra mali plášte Hankook Ventus S1 EVO2 K117 a Sava Intensa UHP, preto skončili tesne za najlepšími. Už o čosi väčšie problémy s vodou ukázali napríklad pneumatiky Nokian zLine, Yokohama Advan Sport V105, Uniroyal Rain Sport 3 a Firestone Firehawk SZ90.

K nedostatkom za mokra pridali Toyo Proxes T1 Sport a GT Radial Champiro HPY aj vysoké opotrebenie a Fulda Sport Control sa prezentovala zlými výsledkami na suchej ceste. Vysoké opotrebovanie potrápilo Michelin Pilot Sport 3. Výrazne slabé výkony za mokra zapríčinili, že v kategórii s označením „uspokojivé“ skončili naozaj veľmi tesne Semperit Speed-Life 2 a GT Radial Champiro HPY.

Pneumatika Maxiss Victra VS01 patrí do kategórie tých najlacnejších. Nedosiahla na vyšší stupeň v hodnotení a ako jediná skončila iba s hodnotením „dostatočné". Je zaujímavé, že kým na suchom povrchu presvedčila naozaj vynikajúcimi výkonmi, na mokrej vozovke dostala najhoršiu známku z testovanej šestnástky. To nemajú kluby „v láske“, lebo je to parameter s najdôležitejším podielom v celom hodnotení. Napriek tomu pneumatika prešla testom.

Výsledky testu letných pneumatík 225/45 R17 

Značka a model pneumatiky Mokro (40 %) Sucho (20 %) Hlučnosť (10 %) Spotreba (10 %) Opotrebenie (20 %) Celkovo Hodnotenie
Continental ContiSportContact 5 1,9 1,2 3,3 2,1 2 2 dobré
Esa-Tecar Spirit 5 UHP 2,5 1,7 3,1 1,3 2,3 2,2 dobré
Pirelli P Zero 2 1,9 3,1 2,1 2,3 2,2 dobré
Vredestein Ultrac Vorti 2,5 1,3 3,1 2,5 2,3 2,3 dobré
Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 2,6 1,8 3,3 1,9 2,3 2,6 uspokojivé
Sava Intensa UHP 2,6 2,2 3 2,4 0,8 2,6 uspokojivé
Nokian zLine 2,7 2,2 3,5 2 2,3 2,7 uspokojivé
Yokohama Advan Sport V105 2,7 1,2 3,5 2,7 1,5 2,7 uspokojivé
Uniroyal Rainsport 3 2,5 2,8 3,5 1,7 2,5 2,8 uspokojivé
Michelin Pilot Sport 3 2,3 1,3 3 2,2 2,8 2,8 uspokojivé
Toyo Proxes T1 Sport 2,9 1,6 3,3 2,4 2,8 2,9 uspokojivé
Firestone Firehawk SZ90µ 3 2,2 3,8 2,2 2 3 uspokojivé
Fulda SportControl 3 2,9 3 1,8 1,3 3 uspokojivé
Semperit Speed-Life 2 3 2,5 3,4 1,6 1,8 3 uspokojivé
GT Radial Champiro HPY 3,2 1,5 3,2 2 2,8 3,2 uspokojivé
Maxxis VS-01 Victra Sport Zer 3,8 1,6 3,4 2 2,3 3,8 dostatočné

 

Jozef Vydra
ZDROJ: ÖAMTC, ADAC

Komentáre k článku