2016-03-30 04:10:00
TEST 2016 Letné pneumatiky
TEST 2016 Letné pneumatiky 185/65 R15 sa testovali na Renaulte Clio
Zdroj: ADAC, OAMTC,

TEST: Letné pneumatiky 185/65 R15 – Vredestein vyhral, Pirelli zamietli

Zhruba v polovici marca sa začína obdobie zháňanie nových pneumatík na leto.

Je tu už záver mesiaca, takže by ste mali mať rozhodnuté, čo „obujete“ svojmu autu na najbližšie obdobie. Ak ešte nemáte, pomôžeme vám vybrať si podľa výsledkov najnovších testov.

Pred sezónou ako zvyčajne testovali európske autokluby nové letné pneumatiky. Poznáme výsledky, ktoré zistili nemecký autoklub ADAC so svojím rakúskym parterom ÖMTC. Preverili schopnosti nových letných pneumatík a podrobil testu 32 plášťov vo dvoch rozmeroch, 185/65 R 15 a 225/45 R17. V každom rozmere to bolo 16 pneumatík rôznych výrobcov s rôznou cenovou hladinou. Poradíme vám, ako vybrať najlepšie pneumatiky. Dnes v  rozmere 185/65 R 15.

Rozmer pneumatík 185/65 R15 H je typický pre vozidlá nižšej triedy, ale aj niektoré modely nižšej strednej triedy a úžitkové autá. Ako príklad uvedieme Chevrolet Aveo, Daciu Logan a Sandero, Hyundai i20 či i30, Kiu cee´d, Opel Adam, Astra alebo Citroën Berlingo s Peugeotom Partner, ale aj Mercedes-Benz A a takisto Škoda Fabia alebo Ford Fiesta.

Prekvapením je víťazstvo Vredesteinu. Na opačnom konci skončila lowcostová pneumatika T Radial. Plášte Pirelli dokonca vylúčili z testov. Dôvod si môžete prečítať, ale ďalej v texte. Teraz sa budeme venovať tým, ktorí uspeli. Teda, až na jednu, ktorá sa do testovania tiež dostala...

Zdroj: ADAC, OAMTC,
Zdroj: ADAC, OAMTC,

Testované boli pneumatiky s rýchlostným indexom H, teda určené na použitie do rýchlosti 210 km/h. Hmotnostný index 88 znamená, že maximálne zaťaženie každej pneumatiky môže byť 560 kg. Nové letné plášte sa testovali na Renaulte Clio. Museli ho prezuť celkom šestnásťkrát. Zo šestnástich pneumatík získalo hodnotenie „dobré“ sedem, hodnotenie „uspokojivé“ získalo ďalších sedem plášťov, jedna pneumatika dostala ohodnotenie „dostatočné“ a jedna v teste úplne prepadla.

Na čele sa zrodilo najväčšie prekvapenie. Víťazom testu v rozmere 185/65 R15 totiž nebol žiadny z tradičných premiantov ako sú Continental, Michelin či Goodyear, ktoré sa zvyknú umiestňovať na popredných miestach. Najlepšou bola prekvapujúco pneumatika Vredestein Sportrac 5, ktorá preukázala najlepšie vlastnosti. V hodnotení najdôležitejšieho kritéria, ktorým je správanie na mokrej vozovke a má na celkovej známke až 40 % podiel, získala absolútne najlepšie hodnotenie 1,8. Dostala sa tiež medzi prvé tri najlepšie na suchej vozovke, zároveň preukázala nízke opotrebenie a priaznivý vplyv na spotrebu paliva. Práve vyváženosť vlastností je tým, čo ADAC zaujíma najviac. Bez výrazne slabých miest bolo aj ďalších šesť pneumatík.

Ako testujú ADAC a ÖAMTC

Metodika je pomerne zložitá. Hodnotí sa ovládateľnosť na suchej a na mokrej vozovke, meria sa hluk a komfort pneumatiky, spotreba paliva a tiež opotrebenie pneumatiky. Každý test má potom ešte čiastkové kritériá. Ak pneumatika v teste ovládateľnosti na suchu, mokre alebo pri opotrebení dostane známku horšiu ako 2,6, nemôže byť výsledná známka testu lepšia ako táto známka.

Ovládateľnosti na suchu sa kladie 20% váha. V nej sa hodnotí z 35% ovládateľnosť a odozva pneumatiky na pokyny vodiča. Rovnakou mierou sa hodnotí aj priľnavosť pri extrémnych situáciách, ako je potrebné vyhýbací manéver. Tridsaťpercentná váha sa dáva brzdným schopnostiam na suchu a predovšetkým brzdeniu zo 100 km/h na 1 km/h.

Komplikovaný a dôležitý je test na mokrom povrchu, tomu sa prikladá v hodnotení 40% váha. Z čiastkových testov na mokre potom ADAC hodnotí brzdenia z 80 km/h na 20 km/h (30% váha), schopnosť odolávať akvaplaningu vo vode s hĺbkou 7 mm v pozdĺžnom smere (20% váha), priľnavosť na kruhovej dráhe s priemerom 200 m s postupným zvyšovaním rýchlosti z 65 na 95 km/h (10% váha), ovládateľnosť na dráhe (20% váha za merateľné kritériá a 10% váha za subjektívne dojmy testovacích jazdcov) a 10% váha sa prikladá ešte ovládateľnosti na kruhovej dráhe.

Hlučnosti sa v kladie 10% význam a ADAC hodnotí ako merateľné a subjektívne dojmy posádky z auta (50% podiel na hodnotení) pri rýchlostiach 30 km/h a 80 km/h na rôznych povrchoch, meria sa tiež hluk aj mimo auta.
Spotrebe paliva sa dáva takisto 10% váha a ADAC ju meria pri konštantnej rýchlosti 100 km/h. Dvadsaťpercentný význam na celkovom hodnotení má opotrebenie pneumatiky. To sa meria pomocou lasera počas simulácie 15 000 km dlhých jázd.

Za víťazom očakávané výsledky

Vráťme sa ešte k hodnoteniu ďalších pneumatík v teste. Napríklad druhá Continental ContiPremiumContact 5 bola zároveň pneumatikou s najlepším hodnotením na suchej ceste. Tretí Dunlop Sport BluResponse exceloval na suchom povrchu a v hospodárnosti. Bez výrazných slabín skončili aj plášte Goodyear EfficientGrip Performance, Hankook Kinergy Eco K425, Nokian Line a Kumho KH27 Ecowing ES01.

Zdroj: ADAC, OAMTC,
Zdroj: ADAC, OAMTC,

Sedem ďalších pneumatík už ukázalo mierne nedostatky aspoň v jednom z dôležitých kritérií a skončilo s hodnotením „uspokojivé“. Napríklad Sava Intensa HP so slabšími výkonmi za sucha, Infinity Ecosis, ktorý zaváhal za mokra aj za sucha, či ekologická pneumatika Michelin Energy Saver+ so slabšou priľnavosťou za mokra.

ADAC vysvetľuje, že „naladenie“ pneumatiky vždy znamená kompromis, ktorý najviac ovplyvňujú požiadavky na bezpečné správanie za mokra. Hlboké pozdĺžne drážky v dezéne bránia „plávaniu“ vozidla na mokrej vozovke - znižujú riziko akvaplaningu, nesmú sa však negatívne prejaviť na stabilite v zákrutách na suchej vozovke. „Výrobcovia sa snažia vyvíjať vyvážené pneumatiky bez výkyvov v jednotlivých kritériách“ vysvetli Daniel Bott z ADACu.

Michelin Energy Saver+ dosiahol najlepšie hodnotenie v hospodárnosti a opotrebení. Čo je iste zaujímavé najmä pre vodičov, ktorí najazdia ročne obrovskú porciu kilometrov. No iba tieto vlastnosti nestačia na hodnotenie „dobré“. Tieto kritériá majú totiž len 10, respektíve 20 % podiel. V skupine pneumatík, ktoré získali ohodnotenie „uspokojivé“ sa objavil aj český Barum Brillantis 2. Podobne ako Michelin zaváhal za mokra, hoci v opotrebení patril k najlepším. Problémy s vodou, presnejšie s jazdou na mokrom povrchu mali aj ďalšie plášte z kategórie „uspokojivé“, napríklad Bridgestone Turanza T001, Nexen N Blue HD Plus a Semperit Comfort-Life 2. Vždy to však bolo lepšie ako v prípade plášťa Nankang Green Eco-Sport 2+, ktorý aj napriek „ekologickému“ označeniu dopadol zle práve v disciplíne hodnotiacej vplyv pneumatík na spotrebu paliva vozidla. Dobre si neviedol ani na mokrej vozovke, kde ukázal veľké nedostatky. Získal teda ako jediný známku „dostatočné“.

ADAC varuje pred nákupom pneumatiky GT Radial Champiro VP1. Zlyhala na plnej čiare v kľúčovom kritériu, teda na mokrej vozovke a v teste skončila na úplnom chvoste s hodnotením „nedostatočné“. So známkou 5,5 za mokra nemala žiadnu šancu. Obrovským prekvapením však bolo aj to, že patrila vlastnosťami k najhorším aj na suchej vozovke a v hlučnosti. ADAC a ÖAMTC radia, aby ste sa určite vyhli tomuto lacnému výrobku.

Prečo netestovali Pirelli

Pneumatika Pirelli Cinturato P1 má za sebou naozaj zaujímavý príbeh, vďaka ktorému sa vôbec nedostala do výsledkov testu. Dôvodom boli obrovské rozdiely vlastností medzi jednotlivými pneumatikami, ktoré kúpili na rôznych miestach. Hoci to boli podľa všetkých údajov identické výrobky, rozdiely boli úplne mimo bežných tolerancií. Dokonca sa to opakovalo aj po kontrolnom nákupe. Znamená to teda, že kvalita produktov talianskeho výrobcu je výrazne kolísavá a preto ju ani nezaradili do testovania.

Výsledky testu letných pneumatík 185/65 R15

Značka a model pneumatiky Mokro (40 %) Sucho (20 %) Hlučnosť (10 %) Spotreba (10 %) Opotrebenie (20 %) Celkovo Hodnotenie
Vredestein Sportrac 5 2 1,8 3,3 2,1 2 2,1 dobré
Continental ContiPremiumContact 5 2,3 1,6 3,4 2 2 2,2 dobré
Dunlop Sport BluResponse 2,3 1,7 3,6 1,8 2 2,2 dobré
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 2 3,9 2,1 2 2,2 dobré
Hankook Kinergy Eco K425 2,2 1,7 3,1 2 2,5 2,2 dobré
Nokian Line 2,3 1,7 3,6 1,8 2,5 2,3 dobré
Kumho EcowinG ES01 KH27 2,4 1,9 3,2 2,1 2,5 2,4 dobré
Sava Intensa HP 2,2 2,7 3,9 2,2 2 2,7 uspokojivé
Infinity Ecosis 2,8 2,6 2,5 2,3 2,5 2,8 uspokojivé
Michelin Energy Saver+ 2,8 2,1 3,5 1,6 1 2,8 uspokojivé
Barum Brillantis 2 3 2,5 3,2 2,2 1,5 3 uspokojivé
Bridgestone Turanza T001 3 1,6 2,8 1,7 2 3 uspokojivé
Nexen N blue HD plus 3,1 1,6 3,8 1,9 2 3,1 uspokojivé
Semperit Comfort-Life 2 3,2 2,1 3,9 2,1 1,5 3,2 uspokojivé
Nankang Green Sport Eco-2+ 3,8 2,4 3,3 2,4 2 3,8 dostatočné
GT Radial Champiro VP1 5,5 3,2 3,3 2,2 1,5 5,5 nedostatočné

 

Jozef Vydra
ZDROJ: ÖAMTC, ADAC

Komentáre k článku