Orientácia na automobilový priemysel neznamená len výrobu áut
Volkswagen Slovakia je jedným z najdôležitejších pilierov nášho hospodárstva.
Automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím slovenského hospodárstva a generuje priamo 12 % a nepriamo až 17 % hrubej produkcie slovenskej ekonomiky. Volkswagen Slovakia (VW SK) na slávnostne otvoril koncom októbra nástrojáreň v Stupave. Vyrábajú sa v nej nástroje a zariadenia pre automobilovú produkciu na export do celého sveta. Nástrojáreň si vyžiadala investície vo výške štyri milióny eur. Hala v Stupave má rozlohu 6 000 m².
„Som rád, že zahraniční investori rozširujú na Slovensku svoje prevádzky, v ktorých nachádzajú uplatnenie vysokokvalifikovaní zamestnanci, ktorí sú v oblasti automobilového priemyslu považovaní nie len v celej Európe, ale aj vo svete za jednu z najkvalitnejších a najspoľahlivejších pracovných síl.,“ povedal Pavel Pavlis, minister hospodárstva SR.
V novej nástrojárni pracuje päťdesiatka vysokokvalifikovaných zamestnancov a ďalší podporný personál. Výroba zariadení pre produkčné linky si vyžaduje extrémnu presnosť až na 0,02 milimetra.
Produkčné portfólio tvoria zváracie kliešte, či manipulátory pre roboty, prípravky pre výrobné linky a prvky na ochranu zariadení. Dodávať sa budú do závodov koncernu Volkswagen po celom svete. Zo Stupavy teda budú smerovať zásielky do závodov nielen v krajinách Európskej únie, ale aj do Číny, Indie, či Mexika.
Výroba áut naberá na tempe
VW SK je však príkladom rozvíjajúceho sa závodu, patriaceho medzi najlepšie v rámci koncernu, ktorý sa má čím pochváliť aj v automobilovej výrobe. veď iba pred dvoma dňami vyrobil už 4-miliónty automobil. Jubilejný Volkswagen Touareg v modrej Reef farbe, s motorom V6 TSI, poputuje do Japonska. Na automobiloch zo Slovenska pritom jazdia zákazníci po celom svete, na všetkých kontinentoch (okrem Antarktídy).
Vozidlá zo Slovenska smerujú zákazníkom do 148 krajín sveta, pričom každé z nich je vyrobené špeciálne na objednávku zákazníka. Spĺňať okrem toho musia aj technické normy jednotlivých trhov. Jubilejný štvormiliónty Touareg tak zodpovedá japonským štandardom. Disponuje držiakom na svetlicu, ktorá sa v Japonsku využíva miesto výstražného trojuholníka, čítačkou špeciálnych kariet, ktorými sa platí v Japonsku diaľničné mýto a má zabudované kamery v spätných zrkadlách. Tie sú v prípade výšky viac ako 120 cm od dotyku kolies s vozovkou po spodnú hranu okna tiež povinnosťou. Keďže rôzne trhy majú rôzne špecifikácie, len samotný Touareg sa v Bratislave vyrába vo viac ako milióne variácií. Najväčšími trhmi VW SK sú Nemecko, Čína a USA. Bratislavský závod VW SK je pritom jediným automobilovým závodom na svete, kde sa vyrábajú vozidlá piatich značiek pod jednou strechou.
Prvé, ešte predsériové vozidlo bolo v Bratislave vyrobené v decembri 1991. Sériová produkcia začala v areáli v Devínskej Novej Vsi 14. februára 1992. Prvým vyrobeným modelom bol Volkswagen Passat Variant. Denná produkcia dosahovala na vtedajšie pomery neuveriteľných 15 automobilov za deň a za rok 2 100 automobilov.
V roku 1994 pribudla výroba modelu Volkswagen Golf, ku ktorej neskôr prišiel model Volkswagen Bora. V roku 1998 sa pritom firme po prvýkrát podarilo pokoriť hranicu 100 000 vyprodukovaných vozidiel za rok. V roku 1999 začala produkcia Volkswagen Polo. Celých 11 rokov trvalo, kým 28. mája 2003 zišlo z linky miliónte vozidlo linky bratislavského závodu – Volkswagen Touareg. Práve nová výroba SUV (Sports Utility Vehicle) Touarega a karosérií Porsche Cayenne, ktorá sa začala v roku 2002, sa zaslúžila o nárast produkcie. Paleta modelov z Bratislavy sa pritom stále rozširovala. Na dva roky zavítala do Bratislavy značka SEAT. Model Ibiza sa v hlavnom meste Slovenska vyrábal v rokoch 2003 až 2005. Paletu SUV najvyššej triedy v roku 2005 doplnilo prémiové Audi Q7. Dvojmiliónte vozidlo tak spoločnosť vyrobila 25. mája 2007.
V roku 2008 preniesla na Slovensko výrobu značka Škoda a Octaviu tu produkovala až do mája 2010. Sériová výroba modelov Volkswagen up!, Škoda Citigo a SEAT Mii, ktorá sa začala v druhej polovici roku 2011, priniesla výrazný nárast produkcie. Na trojmiliónty automobil aj vďaka nej bolo treba čakať už „len“ päť rokov. V júni 2012 sa ním stal Touareg pre fínskeho zákazníka.
Produkcia modelov v závode Volkswagen Slovakia:
1991 – 1997 Volkswagen Passat Variant
1994 – 2005 Volkswagen Golf
1999 – 2007 Volkswagen Polo
2003 – 2005 SEAT Ibiza
2002 – súčasnosť Volkswagen Touareg
2002 – súčasnosť karoséria Porsche Cayenne
2005 – súčasnosť Audi Q7
2008 – 2010 ŠKODA Octavia
2011 – súčasnosť Volkswagen up!
2011 – súčasnosť ŠKODA Citigo
2011 – súčasnosť SEAT Mii
2013 – súčasnosť Volkswagen e-up!
Komentáre k článku