2014-11-12 13:40:05
VW Slovakia
VW Slovakia v Bratislave už vyrobil 4 milióny áut.
Zdroj: VW Slovakia

Orientácia na automobilový priemysel neznamená len výrobu áut

Volkswagen Slovakia je jedným z najdôležitejších pilierov nášho hospodárstva.

Automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím slovenského hospodárstva a generuje priamo 12 % a nepriamo až 17 % hrubej produkcie slovenskej ekonomiky. Volkswagen Slovakia (VW SK) na slávnostne otvoril koncom októbra nástrojáreň v Stupave. Vyrábajú sa v nej nástroje a zariadenia pre automobilovú produkciu na export do celého sveta. Nástrojáreň si vyžiadala investície vo výške štyri milióny eur. Hala v Stupave má rozlohu 6 000 m².

 „Som rád, že zahraniční investori rozširujú na Slovensku svoje prevádzky, v ktorých nachádzajú uplatnenie vysokokvalifikovaní zamestnanci, ktorí sú v oblasti automobilového priemyslu považovaní nie len v celej Európe, ale aj vo svete za jednu z najkvalitnejších a najspoľahlivejších pracovných síl.,“ povedal Pavel Pavlis, minister hospodárstva SR.

V novej nástrojárni pracuje päťdesiatka vysokokvalifikovaných zamestnancov a ďalší podporný personál. Výroba zariadení pre produkčné linky si vyžaduje extrémnu presnosť až na 0,02 milimetra.

Zdroj: VW Slovakia
Zdroj: VW Slovakia

Produkčné portfólio tvoria zváracie kliešte, či manipulátory pre roboty, prípravky pre výrobné linky a prvky na ochranu zariadení. Dodávať sa budú do závodov koncernu Volkswagen po celom svete. Zo Stupavy teda budú smerovať zásielky do závodov nielen v krajinách Európskej únie, ale aj do Číny, Indie, či Mexika.

Výroba áut naberá na tempe

VW SK je však príkladom rozvíjajúceho sa závodu, patriaceho medzi najlepšie v rámci koncernu, ktorý sa má čím pochváliť aj v automobilovej výrobe. veď iba pred dvoma dňami vyrobil už 4-miliónty automobil. Jubilejný Volkswagen Touareg v modrej Reef farbe, s motorom V6 TSI, poputuje do Japonska. Na automobiloch zo Slovenska pritom jazdia zákazníci po celom svete, na všetkých kontinentoch (okrem Antarktídy).

Zdroj: VW Slovakia

Vozidlá zo Slovenska smerujú zákazníkom do 148 krajín sveta, pričom každé z nich je vyrobené špeciálne na objednávku zákazníka. Spĺňať okrem toho musia aj technické normy jednotlivých trhov. Jubilejný štvormiliónty Touareg tak zodpovedá japonským štandardom. Disponuje držiakom na svetlicu, ktorá sa v Japonsku využíva miesto výstražného trojuholníka, čítačkou špeciálnych kariet, ktorými sa platí v Japonsku diaľničné mýto a má zabudované kamery v spätných zrkadlách. Tie sú v prípade výšky viac ako 120 cm od dotyku kolies s vozovkou po spodnú hranu okna tiež povinnosťou. Keďže rôzne trhy majú rôzne špecifikácie, len samotný Touareg sa v Bratislave vyrába vo viac ako milióne variácií. Najväčšími trhmi VW SK sú Nemecko, Čína a USA. Bratislavský závod VW SK je pritom jediným automobilovým závodom na svete, kde sa vyrábajú vozidlá piatich značiek pod jednou strechou.

Prvé, ešte predsériové vozidlo bolo v Bratislave vyrobené v decembri 1991. Sériová produkcia začala v areáli v Devínskej Novej Vsi 14. februára 1992. Prvým vyrobeným modelom bol Volkswagen Passat Variant. Denná produkcia dosahovala na vtedajšie pomery neuveriteľných 15 automobilov za deň a za rok 2 100 automobilov.

V roku 1994 pribudla výroba modelu Volkswagen Golf, ku ktorej neskôr prišiel model Volkswagen Bora. V roku 1998 sa pritom firme po prvýkrát podarilo pokoriť hranicu 100 000 vyprodukovaných vozidiel za rok. V roku 1999 začala produkcia Volkswagen Polo. Celých 11 rokov trvalo, kým 28. mája 2003 zišlo z linky miliónte vozidlo linky bratislavského závodu – Volkswagen Touareg. Práve nová výroba SUV (Sports Utility Vehicle) Touarega a karosérií Porsche Cayenne, ktorá sa začala v roku 2002, sa zaslúžila o nárast produkcie. Paleta modelov z Bratislavy sa pritom stále rozširovala. Na dva roky zavítala do Bratislavy značka SEAT. Model Ibiza sa v hlavnom meste Slovenska vyrábal v rokoch 2003 až 2005. Paletu SUV najvyššej triedy v roku 2005 doplnilo prémiové Audi Q7. Dvojmiliónte vozidlo tak spoločnosť vyrobila 25. mája 2007.

Zdroj: VW Slovakia
Zdroj: VW Slovakia

V roku 2008 preniesla na Slovensko výrobu značka Škoda a Octaviu tu produkovala až do mája 2010. Sériová výroba modelov Volkswagen up!, Škoda Citigo a SEAT Mii, ktorá sa začala v druhej polovici roku 2011, priniesla výrazný nárast produkcie. Na trojmiliónty automobil aj vďaka nej bolo treba čakať už „len“ päť rokov. V júni 2012 sa ním stal Touareg pre fínskeho zákazníka.

Produkcia modelov v závode Volkswagen Slovakia:

1991 – 1997 Volkswagen Passat Variant

1994 – 2005 Volkswagen Golf

1999 – 2007 Volkswagen Polo

2003 – 2005 SEAT Ibiza

2002 – súčasnosť Volkswagen Touareg

2002 – súčasnosť karoséria Porsche Cayenne

2005 – súčasnosť Audi Q7

2008 – 2010 ŠKODA Octavia

2011 – súčasnosť Volkswagen up!

2011 – súčasnosť ŠKODA Citigo

2011 – súčasnosť SEAT Mii

2013 – súčasnosť Volkswagen e-up!

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo