25.09.2014

Vynovený VW Touareg sme vyskúšali v praxi – zmeny nie sú iba kozmetické

Aký je faceliftovaný Touareg na ceste, ale hlavne v teréne, kam ho väčšina majiteľov nikdy nezavedie?

Mali sme možnosť vyskúšať si to na vlastnej koži za volantom viacerých verzií na medzinárodnej prezentácii modelu v okolí Mníchova. Model, ktorého prvá generácia prišla v roku 2002, sa vyrába len a výlučne v Bratislave, na jedinom mieste na svete. Odtiaľ sa exportuje do 148 krajín sveta. Druhá generácia prišla v roku 2010. Podrobila sa výraznej odtučňovacej a omladzovacej kúre, po ktorej záujem o auto stále rastie. Hlavne v Číne. Že je čínsky trh pre Volkswagen dôležitý, ukázala aj svetová premiéra omladeného Touarega na autosalóne v Pekingu. Nečudo, veď tam smeruje až 35 % produkcie.

Ale poďme k autu, ktorého omladený vzhľad spoznáte najlepšie spredu a čiastočne aj zozadu. Predná časť so sériovo dodávanými 25 wattovými bi-xenónovými svetlami a prepracovanou maskou v štýle najnovších modelov značky so štyrmi horizontálnymi chrómovými lamelami oproti dvom predchádzajúcim dodala autu ostrosť a zároveň ho opticky odľahčila. K dispozícii sú aj silnejšie (35 W) bi-xenóny a LED denné svetlá. Zmenený tvar aj grafiku majú aj zadné svetlá.

Nový tvar dostali aj nárazníky, ktoré auto opticky rozširujú. V palete 12 farieb pribudlo päť nových odtieňov a 18 palcové desaťlúčové zliatinové kolesá či päťlúčové dvadsiatky. Inak chrómu pribudlo nielen zvonka na zrkadlových lištách po bokoch karosérie nadväzujúcich na chrómové prvky nárazníkov, ale aj v interiéri. No komu by bolo tých lesklých vecí málo, môže siahnuť aj po pakete Chrome & Style ktorý pridáva ešte viac chrómu, čierne „mračítka“ v hlavných svetlometoch a na zadnom nárazníku na difúzore čierny klavírny lak a našli by ste ešte pár ďalších „fičúr.“

Väčšie množstvo chrómu je aj v kabíne, kde sa zároveň objavil nový otočný ovládač a nové farby čalúnenia. Hlavnou zmenou sú nové poťahové materiály a zdokonalený hliníkový povrch otočných ovládačov pre funkcie klimatizácie, navigácie, audia či vzduchového odpruženia. Podsvietenie prístrojov preferuje bielu farbu namiesto červenej. Zmenila sa tiež konfigurácia tlačidiel nad dotykovým rozhraním, kde pribudlo napríklad tlačidlo vyhrievania volantu.

Pasívnu časť bezpečnosti plní deväť štandardne dodávaných airbagov, tú aktívnu zabezpečuje celý rad elektronických pomocníkov. Napríklad adaptívny tempomat, pred a a ponárazové systémy, multikolíznu brzdu, systémom núdzového brzdenia City Emergency Braking s úplným zastavením, či Line Assist s aktívnym udržiavaním v jazdnom pruhu a kontrolu sledovania áut v slepom uhle spätných zrkadiel.

Podvozok s klasickými pružinami získal nové naladenie pre zlepšenie ovládania a zvýšenie komfortu. Príplatkové vzduchové pruženie dokáže dvihnúť auto až na svetlú výšku 300 mm. Pri rýchlosti nad 140 km/h zasa podvozok zníži o 25 milimetrov. Štandardom je opäť pohon všetkých kolies 4Motion a osemstupňová automatická prevodovka.

Dominuje nafta, benzín len v hybridnej verzii

Poďme aj pod kapotu: vynovené motory spĺňajúce normu Euro6 majú vyšší výkon, no zároveň nižšiu spotrebu. V ponuke sú tri dieselové a jedna hybridná verzia. Základom je naftový šesťvalec 3,0 TDI s nezmeneným výkonom 150 kW, no nižšou spotrebou – zo 7,0 na 6,6 l/100 km. Jeho silnejšia verzia posilnila zo 180kW (245 k) na 193 kW (262 k), pričom krútiaci moment vrástol o 30 Nm na hodnotu 580 Nm a spotreba klesla o 0,6 litra na 6,6 l/100 km. Vďaka novému katalyzátoru SCR-DPF so vstrekovaním prísady AdBlue spĺňajú s predstihom pripravovanú emisnú normu Euro 6, ktorá začne platiť v septembri 2015.

Zmeny sa zatiaľ nedočkal najvýkonnejší osemvalcový motor TDI s výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 800 Nm v rozsahu 1750 až 2750 otáčok. Zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 5,8 sekundy a ohúri maximálnou rýchlosťou 242 km/. Preverené a potvrdené - na nemeckých diaľniciach. Cítite sa v ňom ako v športovom aute. Navyše klesla aj hlučnosť v kabíne a ani nad 180 km/h nie je problém rozprávať sa so spolujazdcom.

Pýtate sa na benzínové motory? Nuž, mimo Európy, hlavne v Amerike a v Ázii budú 3,6 V6 FSI a 4,2 V8 FSI, no tie majú do Európy „vstup zakázaný“. Tu si môžete zvoliť iba hybrid, ktorý kombinuje preplňovaný benzínový šesťvalec 3,0 TSI (245 kW) s elektromotorom 34,3 kW (46 k). Celkový výkon sústavy je 279 kW (380 k) a priemernú spotrebu udáva výrobca 8,2 l/100 km. Až do rýchlosti 50 km/h dokáže tento hybrid udržiavať rýchlosť aj v čisto elektrickom režime. Vyskúšali sme obidve tvrdenia – k tomu prvému – môj priemer bol 11,2. A „na elektriku“ to ide. Krátkodobo, maximálne 50 km/h a ako ďaleko neviem, lebo mu do toho nestále „brblal“ motor, ktorý sa zapínal a vypínal vari aj 10 krát počas jedného kilometra...

Viva la off-road, alebo nech žije terén!

Poďme ešte do terénu! Na to sme sa tešili, hoci do takých extrémov, aké sme vyskúšali,  väčšina majiteľov auta v živote nezavíta. Štandardom u Touarega je pohon oboch náprav 4Motion. Využíva medzinápravový diferenciál Torsen s uzáverom a jazdný mód off-road ovládaný otočným ovládačom, ktorý upravuje trakčné systémy, činnosť motora a prevodovky.

My sme mali ale možnosť vyskúšať rozšírený off-roadový balík TerrainTech doplnený redukčnou prevodovkou, medzinápravovým diferenciálom, ktorý je vybavený lamelovou uzávierkou, ale aj 100 % uzáverom zadného diferenciálu - ten VW označuje 4XMotion. Táto verzia má zlepšenú stúpavosť z pôvodných 31 stupňov na 45 stupňov (100 %). Zaujímavý je predovšetkým vzduchový podvozok zvýšený o 10 mm vpredu a 15 mm vzadu s nastaviteľnou svetlou výškou. Ukazuje sa ako nenahraditeľný pomocník pri jazde v teréne. V prípade Touaregu ho možno nastaviť v piatich výškových úrovniach a troch úrovniach tuhosti tlmičov.

Vďaka tejto výbave sme mali možnosť vyskúšať si zjazd dole 80 % kopcom, kde to však nie je o schopnostiach auta, ale o odvahe vodiča. Prevažná väčšina majiteľov Touarega by potrebovala podobnú skúsenosť, lebo netuší, čo ich auto vôbec dokáže! A vie toho dosť. Napríklad zísť aj dole 100 %, teda 45 stupňovým uhlom, len na skúšobnej trase bol prudký prechod a auto by tam ostalo „na bruchu“, preto zvolili toto riešenie. Asistenčný systém si riadil rýchlosť zjazdu auta bez zásahu vodiča – fakt sa môžete absolútne spoľahnúť na techniku – vie ako na to!

Na zdolanie prekážky, kde dochádza k „prekríženiu“ náprav sme volili najvyššiu pozíciu karosérie a uzamknutie oboch diferenciálov. Zaradená redukčná prevodovka obmedzí rýchlosť a zlepší trakciu špeciálnych pneumatík s hrubým vzorom. Pomalá jazda v teréne je zväčša nevyhnutnosť na zdolanie prekážok. Či už ide o výjazd do kopca, v ktorom môžete s Touaregom pokojne zastaviť, lebo brzdový asistent auto nepustí cúvať a vy môžete pokračovať v ceste do kopca.

Bočný náklon neskúseného vystraší na smrť. Už sa vám zdá, že pôjdete s auto „cez búdu“, ale nič také sa nedeje a dramatické náklony zvonka vyzerajú oveľa pohodovejšie. Rovnako brod (výrobca uvádza brodivosť až 580 milimetrov, čo je sakramentsky dosť...) bol trocha plytší, ale vlezte dobrovoľne s autom hoci aj len do 30 cm hlbokej vody...

Dostať sa na hranice schopností auta nie je taká ľahká úloha, ako by sa mohlo zdať. Hoci terén pri prezentácii mal určite viac ako ďaleko napríklad do nejakého extrémneho polygónu, Touareg ukázal, že povrch, prekážky, stúpania a klesanie, cez ktoré sme s ním prešli, ho ani náhodou nezaskočili. A pritom boli určite náročnejšie, než aké za celý svoj pohodlný život toto väčšinou mestské auto vôbec niekedy čo i len uvidí. Všetko sa to pritom dialo s ľahkosťou, pohodlím a prehľadom. Touareg je z tohto pohľadu plnohodnotné SUV, ktoré dokáže viac, ako by človek od neho na prvý pohľad asi očakával. Lenže prečo by ste mali čakať od auta kategórie SUV iba jazdy po „džungli“ miest, no nie? Pokojne ho „vyvenčite“ aj mimo ciest. Určite tam patrí.

Máme pre vás bohatú fotogalériu, hlavne z off-radovej časti, tak sa presvedčte, čo všetko Touareg zvládne.

Pracovnú cestu redaktora hradila spoločnosť Porsche Slovakia.

Jozef Vydra

Komentáre k článku