20.06.2014

Toyote Avensis zvoní umieračik. Dôvodom je zlá situácia v segmente

Modely ako Avensis, Mondeo, Accord a ďalšie to majú v Európe veľmi ťažké. Záujem kupujúcich klesá.

Záujem o vozidlá v segmente D čoraz viac klesá v prospech crossoverov a prémiových značiek. Poklesom predaja trpia značky strednej triedy, ktoré nie sú v mysliach kupujúcich synonymom pre luxus. Čoraz viac záujemcov o stredne veľké vozidlá typu sedan a kombi obracia hlavy k premiantom triedy ako BMW, Audi, či Mercedes. Pozície si zubami nechtami drží aj Volkswagen s Passatom.  

Pre väčšinu automobiliek z „nižšej kasty“ tak výroba týchto modelov znamená problémy a potenciálnu stratu. Paradoxom súčasnej hospodárskej krízy je skutočnosť, že nie všetci siahajú po lacnejších alternatívach. Je to skôr naopak. Zatiaľ čo chudobnejší kúpu auta odložili na neskôr, respektíve si kúpili menšie/lacnejšie auto, tí zo strednej triedy a vyššie si radšej kúpili niečo drahšie. Podľa vety: „keď už, tak poriadne.“ Vďaka týmto zmenám dlhodobo klesajú predaje v celom segmente D a to predovšetkým značkám ako Toyota, Honda, Ford, Renault, Peugeot...

Výborne to dokumentuje prípad Mondea – výzor nového modelu bol známy už pred viac ako dvoma rokmi, no uvedenie bolo odložené až na záver tohto roka. Skloňovala sa kríza, no v skutočnosti je problém inde. Kríza len rozpohybovala sled udalostí smerom, ktorý spochybňuje opodstatnenosť modelu ako je Mondeo. Práve preto automobilka odložila uvedenie nového modelu pre Európu a práve preto s ním spojila synonymum luxusu – Vignale. Meno talianského dizajnéra má pomôcť vozidlu vyrovnať sa premiantom triedy a ukázať, že Mondeo môže znamenať prvotriedne luxusné vozidlo, nie len klasický veľký sedan.

Toyota sa však týmto smerom uberať nechce. Na luxus tu predsa má Lexus. A preto sa nad Avensisom, ktorý je vyrábaný iba v Európe (Veľká Británia) sťahujú mračná. Šéf Toyoty v Európe Didier Leroy sa pre Automotive News vyjadril takto: „Plánujeme predstaviť Avensis hybrid? Nie. Plánujeme v rozmedzí piatich až siedmich rokov predstaviť v segmente D hybridný model? Odpoveď je: jednoznačne áno.“

Dodal, že Toyota chce predstaviť v danej triede automobil, ktorý bude viac celosvetovým produktom, než len európskym. Odborníci predpokladajú, že Avensis ukončí svoju kariéru najneskôr v roku 2018. Nahradiť by ho mal stredne veľký hybrid v segmente D, ktorý bude môcť automobilka predávať po celom svete a nie len v Európe.

Podobné zajačie úmysly, ak ide o Európu, má aj Honda so svojim Accordom. Taký Nissan ukončil účinkovanie v D-čku už v roku 2008.

Napriek týmto správam treba spomenúť, že Avensis sa vďaka nízkemu predaju ponúka s riadnymi bonusmi, ktoré výrazne znižujú ceny ako limuzíny tak i kombi.

Ján Hargaš
ZDROJ: Automotive news Europe

Komentáre k článku