2014-04-14 12:18:13
Výroba v Toyote
Výroba v Toyote
Zdroj: baotintuc.vn, autoblog.com, blog.autospeed.com

NEUVERÍTE: Toyota chce vo výrobe ľudí, nie robotov. Niet nad ľudskú šikovnosť!

Toyota sa chce vrátiť do čias, keď jej najväčšou hodnotou boli um a šikovné ručičky pracovníkov.

Zdá sa to naozaj neuveriteľné, ale je to pravda! Všetci sme si doteraz mysleli, že roboti z výroby časom úplne odstavia ľudí, no zdá sa, že je to omyl. Roboti sú v mnohých oblastiach výroby automobilov lepší a v podstate nenahraditeľní, no to isté sa dá povedať aj o ľuďoch. V celkovom meradle je totiž strata schopných a rozmýšľajúcich pracovníkov pre firmu veľmi zlá.

Mnohé fabriky tak fungujú: väčšinu práce robia roboti a ľudský faktor je obmedzený iba na minimum činností, prípadne na opravu a úpravu robotov a ich softvéru. V Toyote však tvrdia, že totálna robotizácia výroby je zlá cesta.

Samozrejme to neznamená, že sa robotov úplne zbavia, znamená to však, že ľudský faktor pri vytváraní nových a lepších automobilov je nenahraditeľný a nemôže sa obmedzovať len na nákresy, prácu za počítačom a vo výrobe prácu za pásom.

Ideou zmeny, ktorá sa v Toyote už začala je fakt, že by každý pracovník „za pásom“ teda priamo v závode mal vedieť, ako čo funguje. Iba tak dokáže robiť veci lepšie a nezakrpatie. V Toyote si totiž všimli, že pracovníci vo výrobe, ktorých činnosť sa vďaka robotom obmedzuje iba na minimálne (a nekreatívne) úkony sa už viac nedokážu vyrovnať s nečakanými udalosťami. Ak sa niečo pokazí, či zmení volajú o pomoc bez toho, aby sa sami dokázali nad vecou zamyslieť a nájsť riešenie.

Hlavnou postavou týchto zmien je pán Mitsuru Kawai, ktorý v automobilke pracuje už viac než 50 rokov. Vďaka tomu si pamätá na časy, „keď boli zruční a skúsení majstri vo fabrike nazývaní bohovia, pretože dokázali urobiť, vytvoriť a opraviť všetko.“

Práve jeho si najvyšší boss automobilky Akio Toyoda vybral, aby pre zamestnancov vytvoril vzdelávacie programy, kde sa pracovníci naučia opracovávať kovy, skladať ručne jednotlivé komponenty a naučia sa riešiť dennodenné problémy.

„Aby ste mohli riadiť stroje, musíte mať vedomosti a zručnosti na to, aby ste stroje mohli učiť,“ povedal Kawai.

Zdroj: baotintuc.vn, autoblog.com, blog.autospeed.com

Že to celé má zmysel dokazujú výsledky. Novo vzdelaní pracovníci dokázali zrýchliť a zlepšiť výrobný proces. Na jednom úseku zlepšili a zrýchlili výrobu až o 96 %. Znamená to, že súčiastky sú lepšie a proces má menej odpadu.

Podobné princípy sa v Toyote uplatňujú nielen vo výrobnom procese ale aj v procese riadenia. Novo prijatí manažéri sú totiž postavení pred projekty a ponechaní bez pomoci, s časovým obmedzenín na riešenie, tak aby sa s problémami dokázali vyrovnať sami. Tak sa totiž učia lepšie chápať to, čo budú v budúcnosti viesť.

„Musíme byť silnejší a musíme sa vrátiť k základom,“ dodáva Kawai.

Ján Hargaš
ZDROJ: bloomberg via autoblog.com

Komentáre k článku


Stream naživo