2014-04-14 13:17:48
Systém chladenej recirkulácie výfukových
Systém chladenej recirkulácie výfukových plynov (EGR) v kombinácii s technológiou premenného časovania ventilov VVT-iE (Variable Valve Timing-intelligent Electric) prispievajú k lepšiemu spaľovaniu a zníženiu strát.
Zdroj: Toyota

Na rade sú nové malé a úsporné motory Toyota, predstavili prvé dva

Toyota vyvíja motory s lepšou tepelnou účinnosťou a nižšou spotrebou paliva.

Toyota Motor Corporation plánuje zlepšovať ekologické parametre svojich vozidiel prostredníctvom niekoľkých novo vyvinutých vysoko hospodárnych motorov, ktoré sa môžu pochváliť výnimočne dobrou tepelnou účinnosťou. Platí priama úmera - čím lepšia tepelná účinnosť, tým nižšia spotreba paliva.

Nové motory Toyoty majú znížiť spotrebu minimálne o 10 percent. Efektívne pritom využívajú moderné technológie spaľovania a redukcie strát, ktoré Toyota zdokonalila počas vývoja svojich hybridných systémov pohonu. Motory sa budú objavovať hlavne v nových a modernizovaných modeloch. Do roku 2015 sa celosvetovo predstaví celkovo 14 nových variantov pohonných jednotiek.

Na rad prišiel pán Atkinson...

Jedným z novo predstavovaných je zážihový motor s objemom 1,3 litra, v ktorom Toyota využíva tzv. Atkinsonov cyklus, s ktorým sa bežne stretávame pri hybridných pohonných ústrojenstvách. Pre Atkinsonov cyklus je typický cyklus spaľovania, pri ktorom sa tepelná účinnosť zlepšuje vďaka vysokému expanznému pomeru, ktorý je vyšší ako kompresný a nižšia tvorba odpadového tepla vďaka vysokému kompresnému pomeru (13,5:1) sa odráža vo veľmi dobrej tepelnej účinnosti a v konečnom dôsledku sa tak znižuje spotreba paliva.  

Úpora 15 až 30 percent nie je utópia

Toyota plánuje spotrebu tejto pohonnej jednotky ešte znižovať prostredníctvom ďalších inovácií, ako je napríklad nový tvar nasávacieho kanála na silnejšie rozvírenie vzduchu vnútri valcov (tzv. tumble, pri ktorom zmes paliva so vzduchom prúdi vo zvislej špirále), alebo systém chladenej recirkulácie výfukových plynov (EGR) v kombinácii s technológiou premenného časovania ventilov VVT-iE (skr. Variable Valve Timing-intelligent Electric) prispievajúcou k lepšiemu spaľovaniu a zníženiu strát.

Nový motor tak má vykazovať tepelnú účinnosť 38 percent, čím sa v rámci veľkosériovo vyrábaných pohonných jednotiek zaradí na samotnú špičku. Vďaka novým úpravám spoločne s funkciami ako napr. stop & start je pokles spotreby paliva v porovnaní so súčasnými autami byť približne 15 percent.

Podobne aj pohonná jednotka s objemom 1,0 litra, ktorú spoločne vyvinula s Daihatsu Motor Co., Ltd. (mimochodom súčasť Toyota Group) zameriavajúcou sa na malé autá. Motor vykazuje najvyššiu tepelnú účinnosť 37 percent vďaka podobnému riešeniu nasávacieho kanála s vírením zmesi paliva so vzduchom, použitiu systému chladenej recirkulácie výfukových plynov (EGR) a vysokému kompresnému pomeru. Spolu so systémom stop & start s ďalšími technológiami umožňuje dosiahnuť novým vozidlám oproti súčasným modelom výrazne lepšiu spotrebu paliva, až cca 30 percent.

jv
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku


Stream naživo