Zdroj: Škoda auto
Škoda Auto začala vyrábať nové trojvalcové benzínové motory
Výrobu litrových motorov spustila automobilka vo svojom hlavnom závode v Mladej Boleslavi.
Výroba motorov sa v Mladej Boleslavi začala už v roku 1899. Štyri roky po založení podniku, ktorý sa spočiatku venoval výrobe bicyklov, vybavili jeho zakladatelia Václav Laurin a Václav Klement (L&K) prvýkrát bicykel pomocným motorom a vznikla takzvaná motocykleta. Pre pohon týchto jednostopových vozidiel sa vtedy vyrábali jednovalcové motory s výkonom 1,25 alebo 1,75 konských síl.
Vráťme sa do súčasnosti: nové trojvalcové benzínové motory 1,0 MPI série EA 211 sa vyrábajú v dvoch výkonových stupňoch (44 a 55 kW). Ich presnosťou sú okrem nízkej hmotnosti aj nízka spotreba a nízke emisie.
V minulých rokoch v Mladej Boleslavi podstatne rozšírili kapacity pre výrobu vozidiel. Teraz sa na vyšší počet pripravujú aj vo výrobe motorov. Modelový rad motorov EA 211 koncernu Volkswagen obsahuje troj a štvorvalcové benzínové motory v štyroch objemových variantoch od 1,0 do 1,6 litra. Benzínové motory 1,2 a 1,4 TSI série EA 211 vyrába ŠKODA už od konca roku 2012. Závod rozširuje túto doterajšiu výrobu v Mladej Boleslavi o agregát 1,0 MPI (Multi Point Injection). Nový motor budú používať malé a kompaktné vozidlá značiek Škoda, Seat a Volkswagen.
Tento trojvalcový motor má naozaj nízku spotrebu a emisie. Je spoľahlivý vďaka svojmu širokému spektru využiteľných otáčok a zaťaženia, pritom je robustný a dynamický už pri nízkych otáčkach. Z toho všetkého plynú výhody najmä v mestskej premávke. Motor spĺňa prísnu emisnú normu EU 6 a je k dispozícii v dvoch výkonových variantoch: 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k).
Popri motoroch TSI a MPI série EA 211 sa v Škoda Auto už od roku 2001 vyrábajú motory 1,2 HTP série EA 111. Začiatkom mája vyrobil takýto trojmiliónty motor.
V oblasti výroby komponentov sa Škoda zameriava na produkciu prevodoviek. V Mladej Boleslavi spoločnosť vyrába prevodovky radov MQ 200 a MQ/SQ 100. V závode Vrchlabí sa vyrába automatická dvojspojková prevodovka DQ 200.
V najbližších rokoch chce Škoda ďalej rozširovať výrobu motorov a agregátov a preto v súčasnosti buduje centrum pre testovanie motorov vo vývojovom stredisku v Česane pri Mladej Boleslavi. Do tohto projektu Škoda Auto investuje spoločne s koncernom Volkswagen viac ako 34 miliónov eur. V súčasnej dobe je to najväčšia investícia do vývoja v Českej republike.
Míľniky výroby motorov značky Škoda pre koncern Volkswagen
1997
ŠKODA dodáva do koncernu Volkswagen prvý motor: benzínový agregát s objemom 1,0 l a výkonom 37 kW (50 k).
2001
Začiatok výroby motora 1,2 HTP (EA 111)
2009
Začiatok výroby motora 1,2 TSI (EA 111)
2012
Slávnostný začiatok výstavby nového centra pre testovanie agregátov v Česaně
Začiatok výroby nových motorov 1,2 TSI a 1,4 TSI (EA211)
2014
Začiatok výroby motora 1,6 MPI (EA 211)
Výroba jubilejného trojmiliónteho motora 1,2 HTP
Začiatok výroby motora 1,0 MPI (EA 211)
ZDROJ: Škoda auto
Komentáre k článku