2013-10-13 13:15:00
Praga R1 Turbo
Praga R1 Turbo dosiahla rekordný čas na SlovakiaRingu.
Zdroj: Praga Cars

Praga R1 má rýchlejší podvozok než motor, je to potvrdené testom motora s turbom

Každé skutočné auto na jazdenie definuje základné jednoduché pravidlo: mať podvozok rýchlejší než motor.

Tento jednoduchý princíp definuje komplexné správanie auta v oblastiach ako sú ovládateľnosť, agilita, smerová stabilita pri plnej akcelerácii, či prudkom brzdení a v neposlednom rade aj stabilita vo vysokých rýchlostiach. Čím rýchlejší je podvozok, tým lepšia je stabilita a ovládateľnosť auta.

Trik je nájsť pre auto optimálne nastavenie a správne vyváženie, aby bolo nielen skvele ovládateľné, ale aj rýchle. Toto je bod, v ktorom sa pri vývoji a nastavovaní auta začínajú všetky problémy a komplikácie. Ale je to zároveň bod, ktorý oddeľuje to najlepšie od ostatného...

Malý výkon, vysoká rýchlosť

Že je Praga R1 naozaj rýchla, dokázala tento rok pri mnohých príležitostiach a pretekoch. Napríklad v sérii SuperCar Challenge. Tvorcovia od začiatku návrhu vedeli, že koncepcia auta, špeciálne podvozok Praga R1 zvládne podstatne viac výkonu a väčšie rýchlosti. Dokonca bez akýchkoľvek úprav. Necelý rok po prvom testovaní v novembri 2012 prichádza Praga Cars na domovskú testovaciu trať SlovakiaRing s úplne inou beštiou. Pre porovnanie: základná verzia má atmosférický 2,0 litrový motor Renault Sport s výkonom 154 kW (210 k). V tejto konfigurácii dokázala zajazdiť na SlovakiaRingu skvelých 2:06,96. Čas porovnateľný s väčšinou špičkových áut triedy FIA GT3, ktoré majú takmer 3x väčší výkon. Najrýchlejšie GT3 sú tu v pretekoch rýchlejšie približne o 2-3 s.

Zdroj: Praga Cars
Zdroj: Praga Cars

Prvý prototyp Praga R1 Turbo je prakticky rovnakým autom s rovnakým motorom a vlastne všetkým, okrem prepĺňania a nevyhnutných úprav s tým spojených ako chladenie, medzichladič stlačeného vzduchu a nový elektronický manažment motora.

Trocha lepšie "dýchanie"

Dvojliter Renault Sport Technologies doplnený o prepĺňanie turbokompresorom vyvinutým špecialistami v Praga Cars produkuje približne 257 kW (350 k). Už prvé testy prototypu vo veľmi zručných rukách vývojového pilota Dannyho Van Dongena priniesli najlepší čas na domácom okruhu s obdivuhodným výsledkom 1:58,42. To je takmer o 3 sekundy menej ako tu dosahujú najrýchlejšie autá kategórie GT1/GT3. V najrýchlejšom kole dosiahla Praga R1 Turbo Prototype na konci štartovej rovinky 248 km/h a priečne preťaženie až 2,4 g!

Čertovsky rýchle auto

Tieto závratné hodnoty sú výsledkom vôbec prvého veľmi krátkeho testovania prerušovaného častými kontrolami systému na jeho výdrž a spoľahlivosť. Danny po testovaní spomenul, že dokáže zlepšiť čas o 1-2 sekundy použitím inej stopy v rýchlych zákrutách, kde môže ešte lepšie využiť vyšší prítlak vďaka väčšej rýchlosti auta. Praga tím je s prvým výsledkom nadmieru spokojná. Turbo verziu čaká ešte niekoľkomesačný vývoj, keďže toto bolo celkom surové auto urobené len na to, aby potvrdilo čoho je podvozok, brzdy a aerodynamika atmosferickej Praga R1 schopná.

Zdroj: Praga Cars
Zdroj: Praga Cars

Na záver si vychutnajte jedno kolo na SlovkiaRingu v podaní testovacieho jazdca Dannyho Van Dongena, kde naozaj vidno, že auto aj jazdec majú na viac. Už teraz sa môžeme tešiť na zlepšenie času a ďalšie výsledky!

P.S. Dnes sme priniesli údaje o aute, ktoré má parameter výkonovej hmotnosti 1 kg/1 k (1,36 kg/1 kW). Praga R1 Turbo má aj tak vynikajúci parameter 2,34 kg/kW, ale pri štvornásobne menšom výkone... A keby ste chceli naozajstné športové náčinie na poriadne preteky, je aj výrazne lacnejšie, ako iba 4 krát oproti vyše miliínu eur za Ageru One:1

Jozef Vydra
ZDROJ: Praga Cars

Komentáre k článku


Stream naživo