2013-05-17 04:55:00
Supercars Challenge Slovakia Ring
V pretekoch Supercars Challenge na Slovakia Ringu budú vozidlá Praga R1 štartovať vzhľadom na svoje parametre v kategórii Super Sport Lights.
Zdroj: Jozef Vydra

Slovenské superauto a slovenský pretekár Štefan Rosina na Slovakia Ringu

Trojkombinácia, akou sa nemôže pochváliť len tak hocikto a hocikde, bude mať premiéru tento víkend.

Nenechajte si ujsť (okrem iných pretekov) možnosť vidieť pretekať na slovenskom okruhu vynikajúceho slovenského pretekára v novom slovenskom špičkovom aute. Viem o čom hovorím. Včera sme sa zoznámili tvárou v tvár. Nie so „Štofim“, ako známi famliárne  oslovujú úspešného slovenského pretekára, ani so Slovakia Ringom. Práve na okruhu sme totiž prenikli do tajov vozidla Praga R1, za volant ktorého má namierené Štefan Rosina.

O tomto pretekárskom vozidle zo slovenských dielní iba krátko a veľmi stručne, lebo sa mu budeme venovať samostatne. Mali sme možnosť zažiť jeho jazdy a porovnať ho s technologickým prototypom. Na rozdiel od konkurencie je remeselné spracovanie slovenskej pretekárskej novinky akoby z iného sveta – nemáme sa začo hanbiť, naopak. Doterajšie výsledky sú prísľubom zaujímavých súbojov na okruhoch. Prvý raz naostro v súboji so svetovou  konkurenciou na našom domácom okruhu za volantom so Štefanom Rosinom v rámci seriálu pretekov Supercar Challenge.

Supercar Challenge po prvýkrát na Slovakia Ringu

Už tento víkend 18. a 19. mája zažije Supercar Challenge svoju premiéru na okruhu Slovakia Ring. Bude to druhé z ôsmich podujatí tohtoročnej série. Svoje umenie predvedú aj slovenské tímy: Race 4 Slovakia s Leom Hrobárekom a Simonom Wagnerom (absolventi minuloročného programu prípravy mladých jazdcov New Praga Generation), Praga Racing team s jazdcom Dannym van Dongenom a Slovakia Ring team s najväčšou hviezdou slovenského motoršportu Štefanom Rosinom. Všetci majú jazdiť na vozidle Praga R1.

Zdroj: Supercars Challenge
Zdroj: Supercars Challenge

História seriálu Supercar Challenge sa začala písať na holandskom okruhu TT Assen v roku 2001. Odvtedy sa tento šampionát rozrástol čo do počtu áut, aj popularity. Pravidelne ho navštevujú desaťtisíce fanúšikov, ktorí si môžu vychutnať veľké množstvo silných strojov v siedmich kategóriách a nabitý program. Práve počtom súťažiacich je tento seriál jedným z najväčších na svete. Tesné súboje a vyrovnané podmienky zaručujú divácky napínavé preteky. Víkendový harmonogram je pomerne jednoznačný: v piatok 30-60 min voľné tréningy, v sobotu kvalifikácia a prvé preteky, nasledované v nedeľu druhými pretekmi. Tie trvajú v rozpätí 45-60 min. Keďže je to seriál dostupný čo najväčšiemu počtu záujemcov, finančne náročné dotankovanie počas pretekov je tu zakázané. Povinné sú však výmeny jazdcov...

Rozdelenie do tried

Supercar Challenge pozostáva zo siedmich tried, rozdelených podľa výkonu a ďalších špecifikácií na kategórie Super GT, GT, GTB, Supersport, Sport I, Sport II a Super Sport Lights. Rozdelenie závisí hlavne od vzťahu medzi hmotnosťou vozidla a výkonom motora. Výpočet výkonu vykonávajú na základe čiernej skrinky, ktorá meria odstredivé sily G, obsahuje aj gyroskop a GPS. Vďaka jednoduchým fyzikálnym rovniciam tak zistia výkon jednotlivých áut.

Zdroj: Supercars Challenge
Zdroj: Supercars Challenge

Výmeny jazdcov a vyrovnanosť poľa

Podobne ako v iných seriáloch, aj tu je počas pretekov povinná zastávka v boxoch. Trvá minimálne 60 sekúnd, počas ktorej tímy môžu vymeniť jazdcov. V seriáli štartujú pretekári s rozdielnou úrovňou skúseností. Preto organizátor vymyslel povinné zastávky v boxoch a ich dĺžka závisí od úspešnosti konkrétneho jazdca. Ak teda pretekár vyhrá prvé preteky, na tých ďalších musí stráviť v boxoch 75 sekúnd, čiže o 15 sekúnd viac, než je povinnosť. Pre druhého platí 10-sekúnd navyše, pre tretieho 5 sekúnd. Štvrtý v poradí strávi v boxoch o päť sekúnd menej, čiže 55 sekúnd, piaty o 10 sekúnd menej (50 s) a všetci od šiesteho miesta nižšie strávia v boxoch len 45 sekúnd. Týmto sa v štartovom poli vyrovnajú sily medzi rýchlejšími a pomalšími. V hodinových šprintových pretekoch nemusí tím jazdca vymeniť, ten však musí v boxoch stráviť spomínaných 60 povinných sekúnd. Organizátor navyše môže rozhodnúť, či rýchlejším jazdcom nepridá na minimálnej hmotnosti vozidla, alebo ich presunie do inej výkonnostnej triedy. Tieto predpisy sa po minulé roky skutočne osvedčili, čím sú rozdiely medzi autami minimálne. Zaručuje to tesné súboje „nárazník o nárazník.“

Supercar a DMV u nás

Približne 50 pretekárov v siedmich triedach zabojuje o body a priazeň divákov už túto sobotu a nedeľu na našom jedinom profesionálnom okruhu. Nebudú však jedinými, kto sa postará o zábavu. Spolu so Supercar Challenge zažijú návštevníci okruhu aj silný nemecký seriál cestovných automobilov DMV Touring Car Challenge. Aj v ňom uvidíme pretekať takmer 50 pretekárov na silných strojoch značiek Porsche, BMW, či Mercedes-Benz. Slovakia Ring tak zažije druhý svetový víkend veľkých automobilových seriálov, po ktorom už začiatkom júna nasleduje populárny Superstars International Series.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo