08.05.2013

Aj pretekárske špeciály musia na crash testy, Praga R1 ich má za sebou

Slovenské vozidlo prešlo cez bariérové skúšky FIA vo Veľkej Británii úspešne s veľkou rezervou.

Koncom roka 2012 Praga Cars zo Slovenska predstavila prvý funkčný prototyp nového druhu superľahkých okruhových špeciálov Praga R1. Prvá informácia vyzdvihovala najmä krásne jedinečný tvar a vysokú mieru bezpečnosti pre pilota.

Začiatok kusovej výroby bol plánovaný na jar 2013. To sa podarilo. No skôr, ako v Praga Cars neďaleko okruhu SlovakiaRing rozbehli výrobu, podstúpil kokpit R1 skúšku ohňom, teda striktné testy podľa špecifikácie FIA pre posúdenie miery bezpečnosti a odolnosti priestoru pilota.

Skúšky prebehli v špecializovanom homologovanom centre Cranfield Impact Center vo Veľkej Británii. Skúšky prebehli podľa požiadaviek a kritérií FIA pre triedu CN. Kokpit a crashboxy Pragy R1 zvládli všetky skúšky s veľkou rezervou. Praga R1 je vôbec prvé auto z krajín bývalého východného bloku, ktoré absolvovalo bezpečnostné testy. Pri jej odolnosti vysoko dvíhali obočie aj ostrieľaní a skúsení technickí komisári zvyknutí pravidelne testovať lietadlá, či monoposty F1.

Bariérové a záťažové testy prebehli podľa špecifikácie triedy CN, teda pre ultraľahké okruhové špeciály. Trieda CN pozná zväčša otvorené kokpity, ktoré väčšina výrobcov áut pre túto triedu z hľadiska výrobných nákladov a zložitosti konštrukcie a stavby volí. Neoficiálne sa tejto kategórii vozidiel hovorí aj LMP3. Tvorcovia Pragy R1 zvolili náročnejší prístup. Vyvinuli uzavretý kokpit, ktorý počas ostrej jazdy na okruhu prináša pilotovi podstatne vyššiu mieru komfortu a bezpečia. Monokok Praga R1 má pre zvýšenie odolnosti karbónové rebrá a hliníkový sendvič obalené viacvrstvovým uhlíkovým kompozitom. Pri jeho návrhu si dali tvorcovia skutočne záležať práve na mimoriadnej úrovni bezpečnosti.

Monokok pre R1 od Praga Cars je navrhnutý a vyrobený tak dobre, že všetky testy absolvoval nielen v jeden deň, ale vo všetkých statických testoch dokonca na jednom rovnakom kokpite! Nárazové testy znamenali akurát poškodenie/zničenie jedného páru crashboxov (cípov), ktoré v oboch prípadoch dokázali pohltiť kinetickú energiu predpísaného nárazu tiež ukážkovo a podstatne pod určenými limitmi.

Statické záťažové skúšky

Prvý test bola skúška odolnosti predného crashboxu na odlomenie silou zodpovedajúcou zaťaženiu 2 000 kilogramov počas 1 minúty 500 mm od osi predných kolies. Druhý bol test ochranného hlavového oblúka. Na ten sa pod neštandardným uhlom tlačí tiež 1 minútu predpísanou silou zodpovedajúcou tiaži 5 700 kg.  Maximálna povolená deformácia je až 100 mm, rám Praga R1 nevykazoval žiadnu. Rovnako veľmi prekvapil tretí statický test predného oblúka pre ochranu nôh jazdca v oblasti prístrojovej dosky zhora silou zodpovedajúcou tiaži 3 000 kg počas jednej minúty. Štvrtý statický test bola skúška odolnosti tunela kokpitu pri rovnomernom obojstrannom zaťažení vo vzdialenosti 500 mm od osi predných kolies po dobu 1 minúty silou zodpovednou záťaži 2 000 kilogramov. Rovnaké skúšky prebiehajú v mieste kde sú nohy (os pedálov), v mieste bedier jazdca a tiež v oblasti nádrže. Dynamická deformácia bola cca 3,5 mm. Ttrvalá deformácia nebola na kokpite žiadna.

Dynamické skúšky - nárazové testy

Čelný nárazový test predného crashboxu bol v rýchlosti 12 m/s. Predný cíp absorboval energiu nárazu skutočne ukážkovo tak dobre, že absolútne nedošlo k deformácii riadenia. Druhý bariérový test bol už súkromný, nepovinný, pre odskúšanie ešte pevnejšieho predného crashboxu (cípu) aj s pasažierom v aute. Pri nárazových testoch sa kokpit vždy dovažuje na pohotovostnú hmotnosť + hmotnosť jazdca. V prípade Praga R1 bolo dováženie na 625 kg. Pri tejto skúške si členovia vývojového tímu overili originálnu konštrukciu hlavovej opierky, upevnenia bezpečnostných pásov a pevnosť sedadla.

Energia nárazu súkromného testu bola identická ako požadovaný test prázdneho monokoku. Pri teste s pevnejším cípom bolo poškodenie cípu menšie a energiu nárazu pohltil bez prekročenia limitu preťaženia. Rovnako tyč riadenia absolvovala vlastný nárazový test pre simulovaný náraz. Po ňom musí byť volant stále odnímateľný a riadenie plne funkčné a ovládateľné. Po tomto teste sa tyč riadenia po absorbovaní energie nárazu skráti, no nesmie sa zlomiť a prerušiť.

Praga R1 absolvovala všetky testy s hodnotami vysoko nad požadované limity a potvrdila, že je nie len krásna, ale aj veľmi bezpečná. Už čoskoro vám dokážeme, že je aj prekvapivo rýchla...

Domnievate sa správne, znamená to, že si ju budeme môcť už čoskoro vyskúšať na vlastnej koži.

P.S. Pozrite si ešte zábery s nárazových skúšok, pri ktorých sa potvrdili parametre predného kužeľa. Okrem aerodynamickej funkcie má hlavnú úlohu ako nárazový cíp (crashbox), ktorého deformáciou sa nepoškodí ostatná časť monokoku vozidla.

Váš prehliadač nemá nainštalovaný flash player a nepodporuje html5 video tag. Get Adobe Flash player

Jozef Vydra
ZDROJ: Praga Cars, pragaracing.eu

Komentáre k článku