2013-05-17 11:55:00
Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle je už na trhu istý čas, teraz z neho vznikol aj kabriolet.
Zdroj: VW

VW Beetle je auto, ktoré celkom bez zábran zhodilo vrchný diel

Aj v "celých plavkách", teda kompletne s pevnou karosériou však vyzerá dobre a podstatne lepšie ako jeho predchodca.

Vyčítali mu, že je to auto príliš ženské, guľaté, bez nápadu. Prvá generácia nového „chrobáka“ vychádzala zo štúdie Concept One. Tú predstavil Volkswagen na autosalóne v Detroite v januári 1994, neskôr v marci v Ženeve a prepracovanú podobu, ktorá sa už takmer podobala na sériovú verziu, na tokijskom autosalóne v roku 1995. Sériová podoba ale prišla až o tri roky neskôr (1998)  a udržala sa aj s faceliftom viac ako desať rokov. Nuž nečudo, že už nad modelom podaktorí už ohŕňali nos.

Zadanie pre ďalšiu, už tretiu interpretáciu pôvodného modelu bolo náročné. Dizajn mal byť odvážny, prekvapujúci a pritom mal určené mantinely. Urobte v takom prípade niečo, za čím sa budú ľudia otáčať na ulici... Na pôvodnú ikonu z tridsiatych rokov minulého storočia asi nemá, ale najnovší Beetle je podstatne ďalej ako jeho predchodca. Druhá generácia je podstatne modernejšia a zároveň viac pripomína úplne pôvodného Chrobáka. Nie je to úplné retro, ako by sa mohlo zdať, niektoré rysy mi však dokonca pripomínajú aj pôvodné tvary vozidiel Porsche...

Nech je ako chce, nová generácia ide v línii svojho prechodcu, ktorý po čase zhodil strechu a po necelých Vyčítali mu, že je to auto príliš ženské, guľaté, bez nápadu. Prvá generácia nového „chrobáka“ vychádzala zo štúdie Concept One.dvoch rokoch existencie iba zatvoreného modelu kupé sa objavila nedávno tiež aj „hore bez“. Kabriolet s tradičnou plátennou strechou mal svetovú premiéru minulý rok na autosalóne v Los Angeles. Slovenskú nedávno v Bratislave.

Zdroj: VW

Retro - ale nie celkom

Vráťme sa ale ešte na chvíľu  k základnému modelu, hoci už má niečo za sebou. Drží sa základného dizajnu minulej generácie, vďaka predĺženej prednej kapote a viac dozadu posunutému a strmšie postavenému čelnému sklu má športovejší nádych. Ten posilňuje aj plochšia strecha, ktorá spolu s predĺženým rázvorom dodáva viac priestoru v kabíne napriek tomu, že je auto o 12 mm nižšie. Na šírku mu ale pribudlo 84 milimetrov a viac miesta v interiéri aj vďaka predĺženému rázvoru. Opticky ho zvýrazňujú aj celkom ploché prvky lakované vo farbe karosérie a kompaktná prístrojová doska s jedným centrálnym združeným prístrojom. Modifikovaná ergonómia interiéru vytvára z nového Beetla agilné a dizajnovo zaujímavé optimalizované kupé. Z predĺženia auta profituje aj veľkosť batožinového priestoru, ktorá má 310 litrov.

No a pod kapotou je ponuka celkom zaujímavá. Začína sa benzínovým motorom 1,2 TSi s výkonom 77 kW (105 k), cez 1,4 TSI (118 kW/160k) po vrcholný dvojliter  TSI s výkonom 147 kW (200 k). Z ponuky vznertových motorov sú k dispozícii dva: 1,6 TDI, ktorý má 77 kW (105k) a dvjlitrové „tédéíčko“ so 103 kW (140 k).

Otvorená verzia vychádza teda z aktuálneho kupé a má tiež niekoľko ďalších technologických zaujímavostí – ale o nich niekedy neskôr.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo