2013-03-05 13:40:00
Autosalón Ženeva 2013 privítal
Pre verejnosť je ženevský autosalón otvorený od 7. do 17. marca.

Autosalón Ženeva 2013 privítal automobilovú Európu

Dnes sa dvoma novinárskymi dňami začína v ženevských halách výstaviska Palexpo najdôležitejší autosalón roka. Kto na ňom chýba, akoby ani nebol.

Aj preto patrí účasť vystavovateľov k „povinnej jazde“. Prinášame prehľad noviniek, ktoré na autosalón prišli. Už od štvrtka 7. marca máte možnosť aj vy navštíviť mesto na brehu ženevského jazera, kde si dali rande prakticky všetci, ktorí niečo znamenajú v automobilovej oblasti.

Ak sa nechystáte do "hlavného mesta európskeho motorizmu," pokúsime sa sprostredkovať vám (zatiaľ) aspoň niektoré základné informácie. Nenárokujeme si na prehľad všetkých noviniek, modernizácií, verzií a variácií, ktoré sa v Ženeve predstavia – oficiálne je všetkých možných premiér 231. Ale tie najzaujímavejšie „chuťovky“ v našom prehľade nemôžu chýbať. A samozrejme, po ich predstavení postupne budeme dopĺňať oficiálne informácie a údaje.

Zdroj: Fiat
Zdroj: Fiat
Zdroj: Fiat

Abarth Fuoriserie 695

Okrem rôznych štandardných modelov sa v expozícii Fiatu predstaví aj štvorica špeciálnych verzií Abarth zo série Fuoriserie, ktorá má pod kapotou motor s objemom 1,4 litra, ktorý má turbodúchadlá IHI vymenené za Garrett a výkon zvýšený zo 117 na 132 kW (180 namiesto 160 k). Zrýchlenie 0-100 km/h je teraz za 7,4 s a maximálka vzrástla na 225 km/h. Nové sú aj brzdy Brembo s 305 mm kotúčmi a špeciálne tlmiče Koni s dvojitou charakteristikou v jednom balení...

Zdroj: Alfa Romeo
Zdroj: Alfa Romeo
Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo 4C

Po dvoch rokoch čakania sa na autosalóne dočkáme predstavenia sériovej verzie „vreckového“ športiaka 4C, ktorý v Ženeve debutoval ako koncept v roku 2011. Zásadné zmeny tvarov nečakajte, pribudlo však pár detailov. Niektoré sa menili na poslednú chvíľu. Hmotnosť má byť 950 kg, výkon štvorvalcového motora 176 kW (240 k) a pozor: má vzniknúť len 2000 kusov, vrátane špeciálnych modelov a limitovaných edícií. Z toho len polovica pripadne na Európu, tak sa poponáhľajte. Alfa sľubuje predstaviť pretekársky režim, ktorý má „nabrúsiť“ odozvu riadenia, plynu aj radenia dvojspojkovej automatickej prevodovky.

Zdroj: Alfa Romeo
Zdroj: Alfa Romeo
Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo Gloria

Po tohtoročnej Ženeve by sa rodina talianskej automobilky mala rozrásť. Koncept Gloria by sa mohol stať konkurenciou pre model Audi A5 Sportback. Dosť výrazne ho kopíruje rozmermi. Gloria má dĺžku 4700 mm, široká je 1920 a vysoká 1320 mm. Štúdia športovo ladeného sedanu ukazuje, ako si študenti turínskeho Inštitútu európskeho dizajnu predstavujú chystaného nástupcu modelu 159. Bude dokonca na ich stánku. Dizajn používa oblé krivky, kabína je posunutá dozadu za dlhú kapotu. Pod ňu sa majú vojsť vidlicové šesťvalce a osemvalce s dvojitým preplňovaním ako sú v Maserati Quattroporte šiestej generácie.

Zdroj: Alpina
Zdroj: Alpina
Zdroj: Alpina

Alpina B3 Bi-Turbo 2013

Dvorní úpravcovia dokážu zo základných modelov neraz „vytrieskať“ výkon, aký materské automobilky svojim modelom dávajú iba výnimočne. Ale býva to aj naopak. Platí to aj v tomto prípade. Napríklad súčasné BMW M5 F10 má dvakrát preplňovaný osemvalcový motor s objemom 4,4 litra s výkonom 411 kW (560 k) a krútiacim momentom 680 Nm so sedemstupňovou prevodovkou. Luxusnejšie orientovaný model Alpina B5 Biturbo má 397 kW (540 k), ale 740 Nm a osemstupňový automat. Ako je na tom nová B3-ka? Firma Burkarda Bovensiepena sídliaca v Buchloe dostala povolenie od športovej divízie M GmbH na 301 kW (410 k) a krútiaci moment až 600 Nm. To stačí na zrýchlenie z nuly na stovku za 7,4 sekundy a maximálne 306 km/h. Priemerná papierová spotreba sa s tými to údajmi ale nebude veľmi kamarátiť.

Zdroj: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin

Aston Martin Rapide S

Konkurencia nikdy nespí – to platí aj v prípade britskej automobilky, ktorá do Ženevy priniesla konkurenciu pre Porsche Panamera Turbo S a pre Maserati Quattroporte v podobe modernizovaného Rapidu S. Propagujú ho však nie ako GT, ale ako pravé športové štvordverové auto.  Predpisy pre ochranu chodcov spôsobili uloženie motora nižšie o dva centimetre, pričom získal na výkone.  Atmosférický dvanásťvalec AM 11 má 410 kW (558 k), maximálny krútiaci moment 620 Nm a umožňuje zrýchliť z 0-100 km/h za menej ako 5 sekúnd.

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Audi A3 e-tron 2013

Za dva roky sa päťdverový pôvodne elektrický Sportback zmenil na plug-in hybrid. Má stále nereálne ambície s ohľadom spotreby. Vďaka medzerám v meraní totiž vykazuje priemernú papierovú spotrebu iba 1,5 litra na 100 km. Pohon zabezpečuje 1,4 litrový štvorvalec TFSI s výkonom 110 kW (150 k). Auto má pri kombinovanom výkone (motor + elektromotor) 150 kW (204 k) a krútiacom momente 350 Nm zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy, najvyššia rýchlosť má peknú hodnotu 222 km/h. Ak zvolíte len elektrický pohon, potom 130 km/h.

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Audi A3 Sportback g-tron

 O tejto verzii iba krátko a stručne: je to vlastne bežný model A3-ky, ktorá má schopnosť spaľovať zemný plyn, teda CNG. Demonštruje ani nie tak schopnosť technikov Audi prestavať auto na spaľovanie zemného plynu, ale skôr propagovať schopnosť Audi vyrábať umelý zemný plyn, teda jeho obdobu nazvanú  e-gas. Ten sa totiž na rozdiel od elektriny a vodíka, ktoré sa pri jeho výrobe používajú, ale pritom môžu priamo poháňať vozidlá, ľahšie skladuje. Elektrina získaná z veterných elektrární síce neprodukuje žiadne  CO₂, výroba metánu jeho množstvo dokonca znižuje. Má to však ešte háčik, dvojnásobnú premenu energie, ktorá by sa dala využiť priamo. Ale asi inak, ako doteraz. Takže niekedy v budúcnosti. Teraz je tu g-tron.

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Audi S3 Sportback 2013

Po minuloročnej premiére trojdverovej verzie prichádza aj päťdverová. Pohon zabezpečuje rovnako dvojlitrový štvorvalec s 220 kW (300 k) a 380 Nm. Nové Audi je ľahšie o 70 kg, dynamika s vyšším výkonom je teda zrejmá. Paradoxne model s príplatkovou šesťstupňovou automatickou prevodovkou zrýchli na stovku za 5 sekúnd, o desatinu rýchlejšie, ako trojdverák, ktorý je o 50 ľahší. Pritom porovnanie pri manuálnych prevodovkách vychádza v neprospech ťažšej 5 dverovej karosérie. Takže zrejme ide o výsledok zmien v programe prevodovky, alebo v zmene prevodov. Spotreba je pritom rovnaká: 7 litrov pri manuále, 6,9 l/100 km pri automate S tronic. Maximálka je „obligátnych“ nemeckých 250 km/h s obmedzovačom.

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Audi RS Q3

Tento crossover poháňa motor 2,5 TFSI R5, ktoré sa nachádza napríklad pod kapotou zámeho športového kupé TT RS. Jeho výkon je 228 kW (310 k) a krútaici moment dosahuje hodnotu 420 Nm. Q3- s ním dosiahne  zrýchlenie 0-100 km/h za 5,5 s, maximálna rýchlosť je opäť elektronicky limitovaná na 250 km/h. To všetko s normovanou kombinovanou spotrebou 8,8 l/100 km. Vyššie výkony potrebovali aj zmeny na podvozku. RS model sa dočkal takých, ktoré umožňujú ostrejšiu jazdu – je nižší o 25 mm, má 19, alebo 20 palcové kolesá a vypínateľné ESP. V Nemecku má štartovať na cene 54 600 eur.

Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley

Bentley Flying Spur 2013

Omladené, zmodernizované, výkonnejšie – to je stručný výpočet modelu, ktorému pod kapotou tlčie srdce v podobe šesťlitrového dvojitého vidlicového dvanásťvalca s dvojicou turbodúchadiel. Spoločne vyprodukujú 460 kW (625 k), čím sa dostal na úroveň modelu Continental GT Speed. Je teda najvýkonnejším štvordverovým modelom zo závodu v Crewe. Okrem toho motor spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF, ktorej trvá zmeniť rýchlostný stupeň za 0,2 sekundy. Pevnejší, ale ľahší automobil má priemernú spotrebu 14,7 l/100 km. Zabudnite na ňu v prípade, že vyskúšate maximálnych 322 km/h, alebo akceleráciu z pokoja na stovku za 4,6 sekundy. Podvozok je pritom mäkší, komfortnejší, zmenené sú elektrické tlmiče a riadenie a inak nastavená stabilizačná kontrola.

Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley

Bentley Mulsanne

Zober to najlepšie z najlepšieho a keď už sa to všetkým zdá byť zastaralé, potom to zmeň. To je asi koncepcia rýchlosti inovácií britkých limuzín. Bentley však, na rozdiel od Rolls-Royce modernizuje svoj model už po troch rokoch od uvedenia. Zvonka síce neuvidíte nič prevratné, okrem troch nových farieb. Vo vnútri sa však zmeny udiali. Najmä v zadnej časti, kde je možné objednávať komfortné opierky hlavy a nôh, alebo vankúše vypchaté kačacím páperím, ako symbolom luxusu. K tomu sú na výber sklopné stolíky pre iPad, bezdrôtová klávesnica, osempalcové LCD monitory, 20 GB harddisk, DVD prehrávač, bezdrôtové Bluetooth slúchadlá.

Zdroj: Bertone
Zdroj: Bertone
Zdroj: Bertone

Bertone Jet 2+2

Karosári z Talianska si zobrali do parády Aston Martin Rapide ešte pred faceliftom a na jeho základe postavili model kombi, alebo shooting brake. Namiesto skosenej zadnej časti sa totiž objavil praktický batožinový priestor. Príliš veľký nie je, ale na golfové vybavenie, alebo podobné radovánky bude miesta dosť. V interiéri zostalo zachované štvorsedadlové členenie. Pribudlo však drevo, dvojfarebná koža a hliník. A okrem toho aj viac miesta nad hlavou na zadných sedadlách. Motor je šesťlitrový dvanásťvalec, jeho výkon 350 kW (477 k) sa prenáša cez 6-stupňovú prevodovku na zadné kolesá.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

BMW 3 GT F 33

Dosť dlho sa čakalo na tretiu karosársku verziu trojkového radu BMW. Totiž kabriolet a kupé sa „posunú“ smerom hore a budú z nich členovia radu 4. O gétéčku sa šepkalo, že bude mať väčší rázvor. Je to pravda. Cestujúci na zadných sedadlách si tak môžu vychutnať viac priestoru, podobne ako majitelia čínskeho sedanu radu 3, ktorý má tiež predĺžený rázvor. Cestujúci sedia o 59 mm vyššie, výrobca uprednostnil lepší výhľad a pohodlie na dlhé cesty, na ktoré je model preurčený. Batožinový priestor sa zväčšil o 25 litrov, keď sklopíte zadné sedadlá, namiesto 520 je k dispozícii až 1600 litrov dobre prístupných pod veľkou výklopnou zadnou časťou.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo