01.03.2013

Boj o zníženie spotreby: Land Rover nasadí 9 stupňovú prevodovku

Výrobcovia sa snažia usporiť v súčasných autách každý deciliter k dobru. Najnovší trend je pridať ďalšie prevodové stupne.

Britský Land Rover chce poraziť konkurenciu. Ako prvý výrobca osobných vozidiel pripravil pre svoje vozidlá novú deväťstupňovú automatickú prevodovku. Predstaví ju na ženevskom autosalóne budúci týždeň nainštalovanú vo vozidle Range Rover Evoque, ktorý slúži ako demonštračný model. Prevodovka ZF 9HP debutovala v roku 2011 a je navrhnutá špeciálne pre priečne uložené motory. Hoci sa o prevodovku známej spoločnosti ZF zaujímalo mnoho ďalších automobiliek, Land Rover potvrdil, že to bol ich partner pre spoločný projekt. Spolu so ZF ladili prevodovku pre potreby značky. Napríklad bude schopná podradiť naraz o dva stupne pri brzdení, alebo prudkej akcelerácii, čo doterajšia nebola schopná. Pre zákazníkov bude k dispozícii od roku 2014.

Deväť namiesto šiestich

Nová prevodovka vyrábaná v závode ZF v Južnej Karolíne v USA nahradí súčasnú šesťstupňovú a bude sa montovať aj do väčších modelov značky. Hoci pribudli tri prevodové stupne, prevodovka je ľahšia o 7,5 kg a pritom iba o 6 milimetrov dlhšia. Zvýšením počtu stupňov vozidlo výraznejšie zníži spotrebu a emisie, keďže klesnú pracovné otáčky motora najmä pri jazde po diaľnici. Pritom zlepší akceleráciu, a radenie rýchlostí má byť podľa vyjadrenia ZF pod prahom vnímania. Nová prevodovka vyvinutá spoločnosťou ZF je z kategórie inteligentných. Elektronika vyhodnocuje štýl jazdy a adaptuje sa na správanie vodiča. Prispôsobí tomu aj štýl radenia prevodových stupňov, takže v prípade potreby podrží motor aj vo vyšších otáčkach bez preradenia.  Zrýchlenie z 0-100 km/h sa zlepšilo o 2 sekundy, pritom spotreba klesla o viac ako 10 %. Pri jazde ustálenou rýchlosťou 120 km/h dokonca klesla o 16 % vďaka tomu, že otáčky motora sú nižšie o 700 za minútu.

Automatika do terénu

Je malá, flexibilná, pre väčší výkon, lepší komfort, prináša úsporu paliva. Ešte chcete povedať, že je automatická prevodovka nepraktická? Ako si však poradí v teréne? Prevodovka musí byť robustná, aby vyhovela náročným požiadavkám Land Roveru pre jazdu na cestách aj mimo nich. Najnižší stupeň má ešte nižší prevodový pomer, ako doterajšia šesťstupňová a je navrhnutá špeciálne aj pre jazdu v teréne. Zvládne lepšie ťahanie prívesu, stúpanie, aj jazdu vo vyšších nadmorských výškach. Na rozdiel od iných prevodoviek, dokáže naraz podradiť o dva prevodové stupne.

Zatiaľ nie je určený žiadny presný termín, kedy sa začne 9 HP sériovo vyrábať, ale to vari v Land Roveri prezradia o pár dní v Ženeve.

Váš prehliadač nemá nainštalovaný flash player a nepodporuje html5 video tag. Get Adobe Flash player

Jozef Vydra
ZDROJ: Land Rover

Komentáre k článku