Auto roka 2013 na Slovensku je VW Golf
Možno pre niekoho prekvapujúce, ale inak presvedčivé bolo podľa pridelených bodov od poroty víťazstvo Golfa spomedzi siedmych finalistov.
Sobotné hlasovanie motoristickej poroty bolo napriek neúčasti jedeného člena platné. Prinieslo pre značku Volkswagen zároveň prvé ocenenie v tejto novinárskej ankete, ktorá sa na Slovensku koná od roku 2000. Golf zvíťazil vo finále s trinásťbodovým náskokom, hoci nepatril k jasným favoritom. Rozhodlo až záverečné porovnávanie, kde mohli členovia poroty bezprostredne presadať z auta do auta a tak posudzovať vlastnosti vozidiel na rovnakej trati a v rovnakých podmienkach. Golf získal 81 bodov, na druhé miesto sa prepracovala na Slovensku vyrábaná Kia Cee´d so 68 bodmi a bronzový stupienok sa ušiel tiež spolovice slovenskému zástupcovi – Peugeot 208 (získal 59 bodov) sa vyrába v Trnave.
Do finále postúpilo sedem kandidátov spomedzi 32 prihlásených. Ďalšie pozície obsadili na štvrtom mieste Hyundai i30, na piatom skončil Ford B-Max, šieste bol Renault Clio a siedme sa umiestnili dvojičky Škoda Rapid/Seat Leon.
Je zaujímavé pozrieť sa na výsledky optikou možného a dosiahnutého. Zaujímavé bolo práve prvé „bezmedailové“ umiestnenie modelu Hyundai i30. Je to vozidlo takmer (hlavne technicky) identické ako Cee´d, ktorý získal navyše 15 bodov. Keďže aj cena je približne rovnaká, rozhodujúce hľadisko asi zohral dizajn, alebo ergonómia. MPV kategóriu zastupoval Ford B-Max bez stredového stĺpika s posuvným otváraním zadných dverí. Mal papierové predpoklady patriť k vyvoleným. Napriek svojej kategórii je to malé auto a z boja o titul ho pravdepodobne vyradila vyššia základná cena, ako dokážu Slováci akceptovať. Renault Clio neuspel v priamom dueli s ďalším malým autom - Peugeot 208 ho predstihol vo veľkosti priestoru na zadných sedadlách. A siedme miesto Rapida/Leona? Stoja na rovnakej platforme ako Golf, ktorý ťažil okrem iného aj z výborných jazdných vlastností. Napriek technike a priestoru zrejme pochoval vyššie ambície pomer cena/ponúkaná hodnota, alebo predsudky vzhľadom k novému dizajnu. To sa však asi nedozvieme. Hlasovanie je tajné, jednotliví porotcovia sa nezvyknú chváliť, ako rozdelili svoje body a prečo. Každý porotca má 25 bodov, tie môže rozdeliť medzi finalistov. Iba jednému autu môže dať maximálne 10 bodov. Rozhodnutie je ale celkom na ňom, podľa akých kritérií body rozdelí. No nech je už akokoľvek – víťaz je známy. Golf ukoristil v trinásťročnej histórii titul prvý raz pre značku VW, ktorá sa tak stala deviatou v poradí s týmto ocenením.
Auto roka 2013 na Slovensku | ||
Model | Body | |
1. | VW Golf | 81 |
2. | Kia Cee´d | 68 |
3. | Peugeot 208 | 59 |
4. | Hyundai i30 | 53 |
5. | Ford M-Max | 43 |
6. | Renault Clio | 36 |
7. | Škoda Rapid/Seat Leon | 35 |
Auto roka na Slovensku - tituly | |
Značka | Počet titulov |
Ford | 2 |
Kia | 2 |
Peugeot | 2 |
Škoda | 2 |
Citroën | 1 |
Honda | 1 |
Mazda | 1 |
Opel | 1 |
Volkswagen | 1 |
ZDROJ: Auto roka na Slovensku
Komentáre k článku