Auto roka 2013: slovenskí finalisti
Prekvapujúco sa medzi sedem statočných tohtoročnej voľby auta roka na Slovensku nedostala ani jedna z prémiových značiek. Svojho víťaza spozná anketa po voľbe 8. decembra.
Porotcovia súťaže Auto roka na Slovensku, ktorí reprezentujú 16 motoristických médií, posudzovali a sitom propozícií preosiali 32 pôvodne nominovaných adeptov. Podľa podmienok súťaže musí byť nominované vozidlo nový model (nie iba odvodená verzia). Výrobca pritom musí zaručiť začiatok predaja na Slovensku ešte v roku 2012, prípadne minimom je možnosť objednať si ho ešte v tomto roku. Zo súboja o titul tak vypadli niektoré novinky, ktoré sa na náš trh ešte nedostali a prídu budúci rok, alebo ešte neskôr. Nakoniec jury vybrala z nemeckého, francúzskeho a kórejského košíka, prémiovky (aj) tentoraz zostali pred bránami finále. O víťazovi ročníka 2013 sa bude rozhodovať už túto sobotu spomedzi siedmich finalistov. A ktože sa nám to prepracoval k tejto méte? Sú to (v abecednom poradí): Ford B-Max, Hyundai i30, Kia cee´d, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Toledo/Škoda Rapid a Volkswagen Golf.
Premianti neuspeli
Zaujímavé je, že hoci medzi tohtoročnými kandidátmi boli aj významní adepti prémiových značiek (Audi A3, BMW 3, Mercedes A, Volvo V40), do finále žiadny z nich nepostúpil. Autá strednej triedy (a väčšie) napriek širokej ponuke neuspeli. O titul budú bojovať iba modely nižších tried, kde v tomto roku je mimoriadne silný pretlak noviniek. Menšie autá majú ešte nezanedbateľné plus: medzi dôležité (dokonca by sme mohli tvrdiť, že rozhodujúce) kritérium úspechu, ktoré je dokonca aj uvedené v propozíciách ankety, patrí pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Je logické, že tento bod ľahšie (s)plnia lacnejšie, menšie vozidlá.
V minulom ročníku to zobrali útokom najmä kórejské značky: zvíťazila Kia Rio (rok predtým bol víťazom ich model Sportage,) na druhom mieste ju podporil Hyundai i40, až tretie miesto získal zástupca prémiového segmentu - novinka Range Rover Evoque. Tentoraz budú mať Kórejci silnú konkurenciu vo francúzskom šarme a nemeckej precíznosti. Za krátku históriu ankety na Slovensku (od roku 2000) získali po dva tituly tiež Ford, Peugeot a Škoda. Všetky značky majú svoje zastúpenie vo finále aj tento rok. Získa niektorá z nich „triple“? Alebo zaboduje Hyundai, Renault či Volkswagen? Výsledok je však už len v rukách porotcov, ktorí majú aj finalistov hodnotiť komplexne a hlasovať tajne – nuž uvidíme, ktorý z nich nadchne, respektíve presvedčí. Po porovnávacích testoch určí porota hlasovaním víťazný model. Ten získa právo používať titul Auto roka 2013 na Slovensku. Porota tiež stanoví poradie na ďalších miestach a termín zverejnenia výsledkov.
Auto roka na Slovensku | |
Rok | Značka a model |
2012 | Kia Rio |
2011 | Kia Sportage |
2010 | Opel Astra |
2009 | Škoda Superb |
2008 | Mazda 2 |
2007 | Ford S-Max |
2006 | Honda Civic |
2005 | Citroën C4 |
2004 | Ford Focus C-Max |
2003 | Renault Mégane |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Peugeot 607 |
2000 | Škoda Fabia |
ZDROJ: Auto roka na Slovensku
Komentáre k článku