29.07.2022
Hummer EV GMC
Hummer EV GMC
Zdroj: GMC

Nový elektrický Hummer je ekologický? Jeho emisie CO2 sú horšie, než majú spaľovacie autá

Nový elektrický Hummer je príkladom toho, čo je zlé na súčasnej elektromobilite.

Ľudia sa zbláznili a prišli o rozum. Elektromobily sú skvelé: výborne jazdia, majú krásne zrýchlenie a len tak sa nepokazia, keď na ne máte a veľa nenajazdíte, sú skvelé. Viaže sa k nim kopa hoaxov, no pritom by si vystačili s reálnymi muchami, ktoré ako nové produkty stále majú. Lenže tých múch je čoraz menej a hoaxy sa vyvracajú samé jeden po druhom.

Je to nový produkt a nedôvera väčšiny je logická. O to väčšie nadšenie spôsobuje u tých, ktorí si elektromobil môžu dovoliť už dnes. Podobné nadšenie spôsobuje aj elektrický GMC Hummer EV. Absurdne veľké auto schopné zakrádať sa bokom ako krab s neuveriteľnými schopnosťami je presne tým, čím by elektromobil nemal byť. Niekto si povie, že práve takéto autá lákajú k elektromobilom ľudí, ktorým je v skutočnosti ekológia ukradnutá a bude na tom kus pravdy. Lenže tak ako bol neekologický a neekonomický Hummer so spaľovacími motormi, tak je stvorený aj Hummer s motormi elektrickými. I keď totiž nevypúšťa emisie priamo z výfuku, jeho emisná stopa je veľká aj bez toho, aby ste do nej zarátali emisie pri ťažbe nerastných surovín, ktoré si žiadajú jeho obrovské batérie a prirátať nemusíte ani emisie pri samotnej výrobe vozidla a jeho častí.

Na všetko stačí porovnanie v rámci energetického mixu krajiny. Stručne a skrátka, keď elektromobil nabíjate zo siete, elektrina ktorú použijete nerastie na stromoch, vzniká v elektrárňach. I keď si my na Slovensku môžeme povedať, že máme príjemne ekologický energetický mix (veď aj radiáciu v animákoch znázorňujú na zeleno, takže podľa tejto logiky môže byť tiež zelenou... energiou), vo väčšine krajín také šťastie nemajú a to čo u nás riešia atómové elektrárne, inde vo svete dodávajú elektrárne vyrábajúce energiu z nerastných surovín. V USA, teda v domácej krajine tohto vozidla, sa až 60% energie dostane do siete vďaka rôznym formám spaľovania nerastných surovín. Keď sa to potom preráta na spotrebu elektromobilu, výsledkom je naozaj veľká uhlíková stopa. 4-tonový elektrický Hummer EV vypustí až 341 g CO2 na míľu, čo je cca 211 g CO2 na kilometer. Priemerné spaľovacie auto v Európe v roku 2018 vypustilo 120 g CO2 na km.

Zdroj: GMC

Samozrejme, toto sú výpočty bez započítania vplyvu ťažby a výroby rôznych druhov automobilov a rôznych druhov energie - nikto tu neráta s tým koľko CO2 sa minie na dopravu paliva spaľovacieho vozidla do jeho nádrže, rovnako ako nikto neráta s vplyvom ťažby kobaltu na životné prostredie a aj ľudské práva. Výpočet všetkého toho, čo zasahuje do finálnych emisií je dlhý, no zarátavať všetko ani nie je potrebné. Pretože keď raz hodnotíme ekológiu automobilov podľa emisií, ktoré im idú z výfuku, nezáleží na tom, kde je ten daný výfuk umiestnený - či na aute, alebo na komíne o pár kilometrov ďalej.

Podstatné však je uvedomiť si, že na to, aby sa emisie z dopravy (ktoré neustále rastú) znižovali, nestačí elektromobilita. Zmeny sú omnoho hlbšie a významnejšie a zasahujú nielen energetický, ale aj ťažobný a automobilový priemysel ako taký.

Zdroj: GMC

Podstata tohto článku je ale inde. Pretože síce Hummer EV vypustí 341 g CO2 na míľu v USA, jeho spaľovací kolega vypustil až 889 g CO2 na míľu. Zato typický americký sedan Chevrolet Malibu vypustí 320 g CO2 na kilometer a čo je ešte podstatnejšie: Tesla Model 3 vypustí 91 g CO2 na kilometer, Chevrolet Bolt EV vypustí 92 g CO2 na kilometer. To všetko pri rovnakom energetickom mixe. Pointa teda je, že elektromobil môže byť naozaj dobrou cestou k zastaveniu rastu emisií z dopravy, no nie každý elektromobil je rovnako dobrý nápad podobne ako ani každé auto so spaľovacím motorom nie je vždy dobrý nápad. Keď sa skrátka všetci budeme predbiehať v tom, kto má väčšie a pažravejšie auto (SUV), a keď výrobcovia nebudú zvyšovať efektivitu elektrických motorov a životnosť batérií, a keď sa nebude meniť energetický mix krajín v prospech nízkoemisných riešení, keď sa batérie nebudú dať poriadne recyklovať, celá myšlienka prechodu na elektromobilitu je len vyhadzovanie peňazí von oknom.

To je to isté ako vyžadovať od hlinikárne v EU prísnu kontrolu znečistenia a ekologický proces výroby a recyklácie hliníka, no zároveň nezakázať, či aspoň adekvátne nespoplatniť dovoz hliníka z krajín, kde znečisťovanie životného prostredia a lacná elektrická energia z fosílnych palív nie je problémom. Podľa hesla: nechceme dýchať zlý vzduch, no nech si v krajinách tretieho sveta dýchajú, čo chcú. Takže áno, Hummer je obdivuhodné auto, ale najlepšie by bolo, keby ich vyrobili päť a nikto s nimi nejazdil... Zmysluplnosť veru nemá.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: aceee.org

Komentáre k článku