2022-07-11 11:55:00
Škoda Karoq TSI DSG
Škoda Karoq TSI DSG facelift 2022
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Karoq – faceliftom osviežená istotka

Naozaj nerád to píšem. Radšej by som to nepísal. Ale predsa musím.

Je to dobré auto. Bolo dobré aj pred faceliftom, je dobré aj teraz. Je to suvéčko, ale aj tak dobré auto. Jazdí slušne, pohodlie je na úrovni, motor je dnes tým najlepším, čo v danej kubatúre a výkone môžete získať, výbavy máte po ruke toľko, až môžete na konci konfigurácie s prekvapením zistiť, že tam máte dvakrát viac ceny výbavy, než ste pôvodne očakávali.

Aj vďaka tomu auto za štyri roky zostarlo iba mierne, no rovnako mierne aj zdraželo. Pred štyrmi rokmi, na začiatku jeho existencie sme mali kúsok za 32-tisíc s takmer tou istou výbavou a motorizáciou, dnes som niečo veľmi podobné postavil v konfigurátore za 33-tisíc. Je veľa modelov, ktoré za ostatné roky zažili výraznejšie zdraženie. Ale aj to súvisí s jedným príjemným poznatkom. Toto je auto štyri roky staré. Vlastne je už senior. Pretože je jedným z posledných. Z posledných, ktoré majú aktualizáciu za sebou, no neprišli s kompletne prepracovanou motorovou ponukou, nemajú žiadne ultra-moderné a ultra-nespoľahlivé novinky, ktoré potrebuje výrobca ladiť ďalšie roky.

Zdroj: Ján Hargaš

Ponuka motorov je vlastne totožná, základy sú rovnaké a za štyri roky vyzerajú byť aj patrične odblšené. Prišli len nové farbičky, kolieska s aerodynamickými plastíkmi a nejaké tie nové výbavy a nejaké tie viac-či-hlavne-menej výhodné balíky výbav. Zároveň pohľad na cenové relácie hovorí ešte jedno: to auto bolo drahé už pred štyrmi rokmi keď prišlo, preto dnes nemusí byť výrazne drahšie. Napriek tomu ale zdraželo. Cenu pod 30-tisíc peňazí získate jedine vo veľkej zľave za zatúľanú skladovku, predvádzačku, alebo za niečo oholené na kosť, ktoré len vyzerá, že je výhodné. Niečo ako výbavový stupeň Active s motorom 1,0 TSI a s manuálnou prevodovkou. To je typická výbava pre „cenu už od“ inak nemá zmysel, pritom by úplne stačila. Lenže motor nestačí. Kupovať auto v cene vyše 25-tisíc len na to, aby jazdilo pomaly a hlavne po meste?

Zdroj: Ján Hargaš

Takže benzínový Karoq. Stredná cesta a zároveň najškatulóznejší model v ponuke kvéčok značky Škoda. Brat sestry zvanej Ateca. Vždy mi bola sympatickejšia. Nepotrebuje totiž toľko výbavy, aby vyzerala lepšie ako Karoq. Karoq jej potrebuje veľa – tej výbavy, a potom je ešte aj drahší. Aj tak sa ale predáva výrazne lepšie ako Ateca – aspoň u nás. Jedno výrazné plus v porovnaní s Atecou má za nastaviteľný druhý rad sedadiel – samozrejme za príplatok. Je to vec natoľko významná pri rodinnom aute, že sa vyššej popularite vôbec nečudujem. Avšak aj model bez vyberacích nastaviteľných sedadiel v druhom rade má tieto sedadlá tvarované aj s ohľadom na pravdepodobnú prítomnosť detských sedačiek. V aute je reálne možné voziť trojicu sedačiek vedľa seba. Nie všetky môžu byť s prichytením Isofix, no platí, že obzvlášť s deťmi rôznych vekových skupín bude Karoq postupom času čoraz viac rodinným autom. Bez sedačiek sa vzadu regulérne odvezú tri osoby a tá v strede nebude na somárskom stolci. Prudšie bočné manévre neznesú ani krajné sedadlá vzadu a vlastne ani tie vpredu, no celkovo toto nie je auto stavané na ostré manévrovanie. Jedine, že by ste si zvolili viac výbavy...

Zdroj: Ján Hargaš

Keď som mal naposledy model Ateca, dosť výrazne ma sklamala práve v tomto ohľade. Rovnako by ma sklamal aj Karoq. Pneumatiky do snehu, frajerské dvadsiatky kolesá a naftový motor vpredu podkopávali manévrovateľnosť v studenom počasí tak veľmi, až ma to strašilo. Netreba si kopať vlastný naftový hrob, v zime treba lepšie obutie na naše premenlivé chladné počasie a rozhodne treba menšie disky kolies. Rozmer dvadsať palcov je dobrý... na okrasu. Na jazdu veľmi nie. Aj spotreba nimi trpela. Testovaný Karoq ale stál na osemnástkach a zimné gumy už mal prezuté, ak ich vôbec mal, pretože podľa počtu kilometrov to bol celkom čerstvý povoz. Auto malo len pár stoviek kilometrov i tak ale dokázalo vzdorovať premenlivému aprílovému počasiu na výbornú a to aj z hľadiska spotreby. Z hľadiska jazdných vlastností to bolo veľmi dobré, no ako to vo svete kde platia fyzikálne pravidlá býva, pri ostrých manévroch zázraky čakať nemožno a nemožno sa ani spoliehať na pomoc pohonu všetkých kolies. Lebo tam nie je.

Avšak ľahší nos a dobré obutie dávajú jazde po spevnených povrchoch zreteľnú výhodu. Auto sa skrátka správa lepšie aj keď sa pozabudnete a budete od vysoké SUV-čka žiadať náznak obratnosti. Vlažne dynamickú jazdu, ktorá vám však v zákrutách vďaka vysokej svetlosti znie ako jazda na fyzikálnom limite, takú jazdu zvláda dobre. Auto sa vie dobre vysporiadať s korekciami i s rozbitými vozovkami. Podvozok dobre počúva vodiča a úplne prirodzene sa necháva viesť. A komunikuje. Zadná náprava s jednoduchým zavesením možno komunikuje viac, než je žiaduce, ale vo výkone do 110 kW to lepšie vo VW nikdy nebude. Priečne nerovnosti v zákrutách zvláda priemerne, zadná náprava sa nechá odľahčiť, ale panike nepodlieha a s dobrým obutím vodič naberie istotu celkom rýchlo.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor 1,5 TSI 110 kW má štyri valce a modernú architektúru, avšak nenesie viacero z technológií, ktoré jeho slabšia verzia má a vďaka ktorým dôkladne orezáva spotrebu. Má však výkon a jeho rezervu, ktorá mu vie poslúžiť podobne. Stručne a skrátka, ťažko dnes nájsť lepší spaľovací motor, aj preto, lebo väčšina ostatných je už hybridizovaná. Tento fešák si vystačí so systémom štart-stop a ešte chvíľu to tak bude. A aj ten viete vypnúť na to určeným tlačidlom. Dvojspojková prevodovka so suchou spojkou bola kedysi nepresvedčivá, potom veľmi odhodlaná a azda po problémoch so spoľahlivosťou zas veľmi opatrná. Teraz je na rázcestí a rozumný vodič ju vie zabehnúť do meničového automatu. Počas testu vlastne nezaváhala a to ani v hustej premávke. Stačí byť k nej dobrý, ona to vráti. Radí hladko, radí rozumne a počúva.

Pružnosť sa zdá byť vlažná, no je to práve vďaka hladkému radeniu po prvotnom kickdowne a vďaka významnému krútiacemu momentu v stredných otáčkach.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba sa napriek premenlivému aprílovému počasiu a iba piatim stovkám kilometrov najazdeným pred testom ľahko držala pod 7 litrov. Túto hranicu motor prekonáva na diaľnici pri jazde nad 130 km/h a samozrejme v mestskom husto osídlenom prostredí.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zvláda vozidlo za 5,85 sekundy bez prípravy. Z 80 na 120 km/h to bolo za 6,84 sekundy. Pekné a výrazne nadpriemerné parametre zabezpečujúce adekvátne schopnosti pri predbiehaní aj na kratších úsekoch.

Škoda Karoq prešla faceliftom, no veľmi na tom nezáleží. To, čím sa auto prezentuje už štyri roky a to čo presviedča veľké množstvo zákazníkov k jeho kúpe zostáva nezmenené. Slušná ponuka motorov, veľký kufor, vyššia svetlosť, vyšší posed, dostatok miesta pre až päťčlennú posádku, množstvo doplnkov, ktoré sú k dispozícii, solídna bezpečnosť, jednoducho stávka na istotu. Uvažovať treba o financovaní, pretože tak ako pred štyrmi rokmi, aj dnes je auto dosť drahé, no vzhľadom na súčasné ceny nie je cenník až taký tragický, naopak môže pôsobiť celkom sviežo. Auto dobre svieti (ak si zakúpite dobré svetlá), auto slušne jazdí, ak je dobre obuté a auto má solídnu dynamiku, ak zvolíte vhodný motor. Verzia s pohonom iba prednej nápravy a s benzínovým štvorvalcom znie ako výborný nápad. Automatická prevodovka je bonus, no v dnešnej dobe by som bez tohto bonusu kupoval asi len športové auto. Ním Karoq nie je. Je rodinným prevážadlom z modernej doby a za 30 až 32-tisíc môže byť váš. Výbava Ambition nie je zlá, no Style je lepšia. Auto má nové asistenčné systémy a vylepšené tie, ktoré tu už boli. Má konektivitu, má displeje. Nechytí za srdce (možno Sportline), ale ani nemusí. Je to slušná kúpa. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Škoda Karoq Style 1,5 TSI DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,2-6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4390/1841/1603
Rázvor náprav (mm): 2638
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1407-1635
Užitočná hmotnosť (kg): 375-588
Rozmer pneumatík: 215/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 22 510 €
Základná cena verzie: 30 110 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku