03.12.2021

Najpokrokovejší elektromobil Lucid Air má takéto straty pri nabíjaní? To je sila

Lucid Air je nový elektromobil od startupu Lucid, na ktorý fanúšikovia dlho čakali.

Krátko po jeho uvedení, však celkom jasne dokumentuje to, s čím sa majitelia elektromobilov musia a budú musieť vysporiadať. A síce: straty pri nabíjaní. V skutočnosti je to celkom pochopiteľné a súvisí to s fyzikálnymi zákonmi, no treba uznať, že s čoraz vyššími kapacitami batérií a s čoraz vyššími výkonmi nabíjania sú straty čoraz výraznejšie. Nepomáha ich zrušiť ani vývoj. Presným príkladom je Lucid Air, ktorý je bezpečne najpokrokovejším elektromobilom súčasnosti. Ako z hľadiska dojazdu, efektivity elektromotorov, tak výkonu a kvality spracovania predbieha Teslu Model S Plaid i všetko, čo sa k najlepším elektromobilom čo len približuje vrátane Porsche Taycan a mnohých ďalších európskych i čínskych pokusov. Lucidu trvalo naozaj dlho, kým auto dostal do výroby, pretože tlačil vývoj tak dlho a dôkladne, až dosiahol svoj cieľ - predbehnutie konkurencie. Jeho dojazd presahujúci 800 kilometrov na jedno nabitie spolu s výkonom a efektívnymi motormi vlastnej výroby i s batériami s vysokou odolnosťou a životnosťou, to sú veci, ktoré tu doteraz neboli. A práve odolnosť batérií je jedným z kľúčových dôvodov strát, ktoré zaznamenal Tom Moloughney z Inside EVs pri prvom nabíjaní z 0 na 100% na rýchlonabíjačke. 

Je to vlastne celkom jednoduché a veľmi zjednodušene povedané: keď do batérie tlačíš veľa energie naraz, vzniká teplo. Teplo v kábloch i v samotných článkoch. Lucid má veľmi dobre vyriešené chladenie, no vplyvom nabíjania s výkonom až 300 kW, na ktorý sa nabíjačka dostala v priebehu krátkych minút sa začne batérie hriať. Z ideálnych 31°Celzia na 45° takisto za pár minút a to aj pri vodnom chladení naplno a aj napriek hučiacim ventilátorom chladiča. Keď sa odpor a straty jednotlivých komponentov celého systému narátajú, vznikne výsledok ako pri testovacom nabíjaní. Z 0% na 100% batérie s kapacitou 118 kWh miniete na nabíjačke až 134 kWh. To je strata 16 kWh na jedno nabitie a je to viac ako má väčšina plug-in hybridov vôbec. V prípade auta akým je Lucid Air to taktiež znamená približne 100 kilometrov dojazdu, ktorý sa rozplynul v teple. 

A to je tak všetko z negatív, ktoré možno aktuálne napísať o tomto aute. Navyše je to negatívum pochopiteľné a ako sa vyjadril špecialista na elektromobily Keith Ritter, je to doslova inžiniersky zázrak - že sú straty také nízke vzhľadom na priebeh nabíjania, jeho rýchlosť i kapacitu batérii.

Čo sa s tým dá robiť a zmení sa to v dohľadnej dobe? Dá sa s tým robiť veľa a je veľmi pravdepodobné, že revolúciu v ohľade strát pri nabíjaní nemožno očakávať ani s príchodom nových materiálov, či technológií. Môžu sa však postupne znižovať a najmä, znížovať ich môže samotný užívateľ. 

Lucid svojim zákazníkom dôrazne odporúča, aby auto pri dennodennom používaní nenabíjali nad 80%. Jednoducho preto, lebo je to neefektívne a navyše to trvá veľmi dlho. Vidieť to aj na videu priloženom nižšie. Air získal z nabíjačky za 16 minút od začiatku nabíjania 50% kapacity batérie (z 0 na 50%), čo znamenalo 67 kWh. V tomto bode možno k stratám prirátať cca 7 kWh, teda 3 doláre na Electrify California (celková kapacita batérie je 119,67 kWh - dostupných na jazdu je až 118 kWh). Inak, plná nádrž z 0 na 100% v tomto prípade znamenala 57,62 dolárov. Z 0 na 80% trvalo nabíjanie 36 minút. Celé nabíjanie z 0 na 100% prebehlo za 1 hodinu a 22 minút, posledné percentá šli na výkone cca 5 kW. Ďalšia vec je, že nabíjanie z 0% batérie sa neodporúča taktiež. Avšak v tomto prípade išlo o batériu dopredu predhriatu na ideálnu teplotu a len o maximálny test, navyše Lucid vďaka svojim novátorským riešeniam môže ponechať ako rezervu v batérii len necelé 2 kW a napriek tomu sa už dve minúty po spustení nabíjania dosiahne maximálny výkon. 

Čiže: Lucid Air trpí stratami tak ako všetky ostatné autá (áno, všetky ostatné autá, nielen elektromobily, akurát ostatné autá majú straty poväčšinou inde, vrátane strát pri premene paliva na kilometre), na nabíjačke je Air rýchlejší aj ako Tesla, aj ako Taycan a s nabitými kilometrami zájde taktiež ďalej. Pokiaľ užívateľ bude na rýchlonabíjačkách nabíjať príležitostne a kratšiu dobu, elektromobil mu bude slúžiť dobre a dlho. Za 16 minút získať cca 400 km dojazdu je už naozaj pekné a viac azda netreba. Elektromobily majú svoje nevýhody - vrátane hmotnosti batérie, no tie sa čoraz viac zmenšujú - batérie i nevýhody, dojazdy i životnosť predlžujú. Avšak ani elektromobil nedokáže ísť proti fyzike a myslieť si to je celkom bláznivé. 

Už len posledný postreh - batéria modelu Air 2021 s kapacitou 119,67 kWh má dostupnú kapacitu 118 kWh a hmotnosť niečo vyše 550 kg. Batéria modelu Mercedes EQC z roku 2019 mala 652 kg a celkovú kapacitu 89-91 kWh (v závislosti od zdroja info a dátumu (rezerva je teda do 11 kWh)). Treba ale pripomenúť, že Mercedes pri jeho batérii zdôrazňuje bezpečnostný aspekt - masívne deformačné zóny. Ani tie však nerobia taký veľký rozdiel, nehovoriac o tom, že deformačné zóny má aj Lucid. Pokrok je skrátka naozaj rýchly. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Inside EVs

Komentáre k článku