30.11.2021

JAZDA: Bude EQS od Mercedes-EQ kráľom elektromobilov? Vyskúšali sme ho v praxi

Mercedes sa nebojí načrieť aj do studnice elektromobilov, veď už dlhšie ponúka EQC a tiež EQA.

No a celkom jedinečným modelom je EQV, jediný elektrický model MPV na trhu. Avšak aktuálne má ako najväčšiu novinku, ktorá prichádza na slovenský trh model EQS, Triedu S medzi elektromobilmi.

EQS stojí na novej platforme, ktorá dokáže prijať aj použitie naozaj veľkej batérie. V súčasnej ponuke modelu sú dve verzie, EQS 450+ a EQS 580 4Matic s kapacitou 107,8 kWh a jedna, EQS 350 s kapacitou 90 kWh. Už dojazd základnej verzie je naozaj slušných 625 kilometrov, ale najväčší má EQS 450+. Na nabitie zvládne 770 kilometrov. Jasné, nie v každých podmienkach a s každým vodičom, ale v susednej Českej republike s touto špecifikáciou prešli dokonca 850 kilometrov na nabitie.

Za dobrým dojazdom nie je len veľká batéria, ale aj aerodynamika. Veď koeficient aerodynamického odporu sa podarilo vďaka hladkej karosérii a zasúvacím kľučkám stiahnuť na 0,20. Batérie však treba nabíjať a tu Mercedes podporuje až 200 kW príkon. Ale ako pri každom elektromobile aj tu platí zlaté pravidlo, že najlepšie je nabíjať doma, nielen kvôli nákladom, ale tiež kvôli tomu, že pri pomalom nabíjaní batéria dlhšie vydrží a netreba ju toľko chladiť.

Zo zaujímavých dát treba spomenúť, že sklo, ktoré je súčasťou sústavy displejov Hyperscreen je tvarované pri 650 stupňoch Celzia. Pod krycím sklom sú vlastne tri displeje, centrálny je obrovský a o niečo menšie sú pred vodičom a pred spolujazdcom. Na skrátenie dlhých chvíľ pri nabíjaní poslúži možnosť hrať vzdušný hokej, prípadne Tetris, keď auto stojí. To je však na displeji pred spolujazdcom. Na stredovom takéto vymoženosti nie sú.

Na obrovskom strednom displeji sa ovláda aj klimatizácia a EQS je model, ktorý zabudol nielen na koliesko, ale aj na dotykovú plochu, ktorú majú ešte niektoré autá využívajúce systém MBUX. Okamžite po nasadnutí je nutné nastaviť si poriadne sedadlo a volant. Ak na vodiča nemajú senzory dostatočný výhľad, tak ho upozornia, aby zmenil polohu sedenia tak, že bude vidieť šesť prednastavených bodov.

Dobre, štartujeme. EQS čiernej farby, konkrétne výkonnejší model EQS 580 4Matic so všetkou možnou výbavou je príjemný na cestovanie. Síce nemá HEPA filter, ktorý odstráni až 99 percent nečistôt a vírusov vo vzduchu, ale to len z dôvodu, že v konfigurácii nebol zvolený. Za príplatok je, samozrejme, aj tu. Táto bezHEPAfiltrová alternatíva má cenu jemne presahujúcu 160-tisíc eur. Ale zjavne má všetko ostatné.

Už pri úvodnom manévrovaní sa ako výborná možnosť zlepšiť si život predstavila natáčacia zadná náprava. Nie je to úplne 10 stupňov, ako je maximum, ale iba 4,5 stupňa. Aj toto však zmenšuje polomer otáčania a naviac je pre EQS sériovo. Tých 10 stupňov je v príplatkovej výbave a špekuluje sa o tom, že bude na predplatné, ako sa koniec-koncov hovorí o tomto systéme aj v prípade Triedy S.

Vnútro EQS je stavané ako luxusný byt, čo znamená, že to je odklon od toho, čo automobilka zvolila pri Triede S. Tá je stavaná po vzore luxusných jácht. Žeby príprava na autonómnu jazdu? Drive pilot predsa funguje do 60 kilometrov za hodinu. Avšak iba v krajinách, ktoré majú na toto upravenú legislatívu. V takom prípade je vodič na chvíľu zbytočný. Extrémny počet senzorov a čidiel kontroluje úplne všetko.

Nový elektromobil, teda konkrétne jeho verzia EQS 580 4Matic má, už podľa názvu, pohon všetkých kolies. To znamená elektromotor na oboch nápravách a celkový výkon 385 kW (524 k), krútiaci moment 885 Nm a stovku za 4,3 sekundy. To všetko s autom, ktoré má hmotnosť 2,6 tony. Aj napriek tejto hmotnosti celkom pekne funguje v zákrutách. Natáčanie zadnej nápravy a nízke ťažisko naozaj prospievajú a pocit za volantom je podobný ako pri hmotnosti AMG GT so štyrmi dverami.

Pri jazde je, okrem slušného výkonu, cítiť aj to, že všetko prichádza nenápadne. Je to kvôli absencii zvuku. Ten prichádza v dvoch alternatívach. Buď to je zvuk od zrkadiel a bezrámových dverí nad 120 kilometrov za hodinu, alebo si ho môžete pustiť z reproduktorov. Mercedes ponúka dve možnosti sprievodných zvukov. Najlepšie je však to ticho, ktoré ešte umocňuje neutralizácia vonkajších vplyvov aparatúrou Burmester.

Takže ku otázke z nadpisu, či je EQS kráľom elektromobilov, áno je, ale nie univerzálnym. Iné národnosti môžu mať kráľa iného. Niekto sa podriadi americkému prístupu Tesly a niekomu viac sadne nový crossover od BMW, konkrétne iX. Audi má e-tron GT a Porsche tiež nezaháľa a ponúka Taycan. Je však úplne jasné, že v ponuke Mercedesu je tento 5,2-metrový liftback s tvarmi štvordverového kupé to najviac, čo sa dá nájsť.

Aktuálne je však v ponuke nielen ako tento štvorkolkový EQS 580 4Matic, ale aj ako základný EQS 350 a EQS 450+ s najväčším dojazdom. Vrcholom ponuky má byť verzia AMG. Tu však nemožno čakať tak naliehavý zvukový prejav ako majú modely AMG spaľujúce fosílne palivá. Pri cene 160-tisíc eur je však otázne, či zákazníci nebudú príliš váhať nad klasickou Triedou S. Na EQS sa treba pripraviť aj vnútorne a mať v sebe ten vnútorný inovátorský prístup.

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku