26.08.2019

Takto sa lakujú luxusné autá – 24 krokov vyžaduje len základ

Výrobcovia luxusných vozidiel investujú veľké peniaze do efektného dizajnu.

Patrí k nemu aj sýty lak s vysokým leskom. Tajomstvá lakovania automobilov prémiovej triedy odkrýva návšteva japonskej fabriky Lexus v meste Kjúšu. Lakovňa imponuje svojimi možnosťami. Závod je schopný ročne nalakovať až  200-tisíc karosérií, čo zodpovedá  820 autám denne. Na dosiahnutie takejto vysokej kapacity zamestnáva až 450 kvalifikovaných pracovníkov. 

Nalakovanie jedného automobilu vyžaduje približne 10 hodín práce a pozostáva zo 46 rozličných úloh. Všetkých procedúr súvisiacich s procesom lakovania je až 186, pričom 24 krokov je spojených len so základným náterom.

Ako v laboratóriu

Karosérie lakujú v dokonale čistom a stabilnom prostredí, porovnateľnom so špecializovanými laboratóriami. Úroveň prašnosti sa meria každé dve hodiny, teplotu udržiavajú v rozmedzí  22° - 28°C  a vlhkosť je konštantná na úrovni presne  60 %. Predtým ako pracovník vstúpi do lakovacej komory, musí mať na sebe špeciálny odev a obuv a prejsť vzduchovou clonou, ktorá zabráni vniknutiu akýchkoľvek nečistôt do komory. Clonou prechádzajú aj vozidlá,  v odstupoch sotva 150 centimetrov,  napriek tomu nehrozí riziko, že by farba z lakovaného auta znečistila iné vozidlo. Je to zásluha regulovaného prúdenia vzduchu,  ktorého prúd smeruje od stropu smerom k podlahe.  Podlahu komory tvorí rošt, pod ktorým prúdi voda, ktorá zachytáva všetky zvyšky farby. 

Starostlivo nanesené štyri vrstvy

Karoséria každého Lexusu dostane obal pozostávajúci zo štyroch vrstiev.  Najskôr prichádza na rad elektroforetický povlak zabraňujúci korózii.  Po ňom prichádza medzivrstva, ktorá zaručuje hladkosť povrchu a požadovanú kvalitu farby.  Môže byť biela, sivá, tmavosivá alebo čierna, v závislosti od definitívnej farby karosérie. Ďalším krokom je nanesenie farby a celý proces korunuje bezfarebný lak - dodáva vozidlu vysoký lesk, chráni ho pred poškriabaním a farbu pred vyblednutím.  

Zložitá práca robotov

Kedysi bolo pred zmenou farby nevyhnutné vyčistiť trysku prívodu farby k ramenu robota. Teraz to už nie je potrebné.  Stroj môže sám zmeniť farbu a vybrať zo 14 rôznych odtieňov, ktoré zodpovedajú špecifickej objednávke zákazníka. Farba sa nachádza v kazete pripevnenej k ramenu robota a je naplnená dostatočným množstvom laku na karosérie dvoch áut. Vďaka tejto inovácii sa môžu autá lakovať v rovnakom poradí, v akom prichádzajú objednávky od zákazníkov.

Roboty pokrývajú auto poslednou vrstvou pomalými pohybmi, aby predišli stekaniu farby. Ich pohyby sú plynulé, napodobňujúce kvalifikovaných remeselníkov. Tryska sa počas lakovania otočí až  30-tisíc krát, čo je o 10-tisíc otáčok viac ako je bežný štandard.  Vyššia rýchlosť zabezpečí, že farba je rozložená rovnomernejšie a lak je kvalitnejší. 

Človek a stroj

V závode Lexus ľudia pracujú ruka v ruke s robotmi. Všetci zamestnanci prešli dôkladným školením, aby vedeli rovnako účinne používať pravú aj ľavú ruku, nezávisle od toho, ktorá je v ich prípade dominantná. Špecialisti s nesmiernou dôslednosťou  pokrývajú interiér vozidla farebným aj bezfarebným lakom a vďaka tomu sú jednotlivé súčasti, napr. dvere kufra, z vnútornej strany nalakované rovnako presne ako vonkajšie plochy auta.

Inšpekcia majstrov

Aj za finálnu kontrolu kvality laku sú zodpovední ľudia. Kontrolujú hrúbku, hladkosť, lesk a farebný odtieň náteru, aby sa uistili, že je bez chýb. Majstri Lexusu dokážu rukou odhaliť aj polmilimetrové nerovnosti. Týmto sa však proces kontroly nekončí – karoséria vozidla je ešte osvetlená jasným RGB svetlom (červeným, zeleným a modrým), čo umožňuje odhaliť aj najjemnejšie zmeny vo farbe,  zárezy a škrabance.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: 1st class

Komentáre k článku