2019-04-01 10:55:00
VW T-Cross
Laky sú náchylné na pošlriabanie
Zdroj: Jozef Vydra

Prevratná technológia: škrabance na laku budú minulosťou

Vyleštiť škrabance na laku nebýva vždy jednoduché, hlavne, ak sú hlboké.

Onedlho by mal byť tento problém vyriešený. Neplatí to len o laku áut, ale aj o povrchu mobilov, či lakovaného nábytku. Výskumníci z INM (Leibniz Institute for New Materials) – Leibnitzovho inštitútu pre nové materiály spolu s vedcami zo Sárskej univerzity v Saarbrückene v Nemecku totiž vyvinuli nový špeciálny lak z kukurice.

Áno, čítate dobre, ako základ využíva kukuričný škrob. Vedci totiž prišli s technológiou, ktorá na odstránenie škrabancov využíva zahrievanie kukuričného škrobu. Samoopravný povlak vyrobený z kukuričného škrobu spôsobuje, že drobné škrabance zmiznú pôsobením tepla, čím sa z laku automaticky odstránia drobné škrabance.

Zdroj: INM

Povrchové mikroškrabance na karosérii alebo na iných povrchoch s vysokým leskom sú neškodné, ale nepríjemné. Najmä v luxusnom segmente sa tieto povrchy vyznačujú svojou bezchybnosťou a vďaka mikroškrabancom strácajú hodnotu. Nové laky od výskumníkov zo Saarbrückenu teraz môžu poskytnúť riešenie: vďaka špeciálnemu usporiadaniu svojich molekúl je povlak na báze kukuričného škrobu schopný opraviť malé škrabance sám prostredníctvom tepelného spracovania. Zosieťovanie pomocou molekúl v tvare prstenca robí materiál pružným, takže kompenzuje škrabance, ktoré po zahriatí vrchného priehľadného laku zmiznú.

Zdroj: INM

Vedci použili na sieťovú štruktúru lakov prstencové deriváty kukuričného škrobu, takzvané cyklodextríny. Tieto cyklodextríny boli navlečené ako perly na molekuly s dlhým reťazcom polyméru. V takto vyrobených polyrotaxánoch sa cyklodextríny na polymérnej nite môžu pohybovať na určitých úsekoch lineárneho polyméru. Perlové reťazce sú zosieťované chemickou reakciou. „Výsledná sieť je flexibilná a elastická,“ vysvetlil Carsten Becker-Willinger, vedúci divízie programu nanomérov na INM. Pri vystavení teplu migrujú cyklodextrínové prstence späť pozdĺž plastových nití do oblasti povrchového poškriabania, čím sa kompenzuje medzera vytvorená škrabancom.

Zdroj: INM

Pre funkčný náter s vyššou mechanickou stabilitou a odolnosťou voči poveternostným vplyvom zmenili vedci INM zloženie polyrotaxánov pridaním ďalších zložiek, ako sú heteropolysiloxány a anorganické nanočastice. Zároveň sa im podarilo znížiť pôvodnú dobu opravy z niekoľkých hodín na niekoľko minút. „Ako súčasť mnohých aplikačných testov pre rôzne pomery miešania v kombinácii s umelými testami poveternostných podmienok sme skúmali vopred natreté povrchy, na ktoré sme aplikovali nový náter ako vrchný,“ dodáva chemik Becker-Willinger. Teraz je možné odstrániť mikroškrabance za jednu minútu pri 100 ° Celzia. Vo svojej sérii testov vedci brali do úvahy štandardné ISO smernice pre lakovňu. „Priemyselná aplikácia je možná len vtedy, ak splníme tieto štandardné smernice,“ zhrnul Becker-Willinger súčasný stav výskumu.

Vedci v súčasnosti pracujú na prenose výroby povlaku z laboratória do pilotného výrobného procesu. Iba vtedy sa stane základom pre rozsiahlu výrobu. INM je otvorený spolupráci so zainteresovanými spoločnosťami pre ďalší krok v procese prípravy výroby a použitia pri lakovaní vozidiel.

Technológia sa predstavuje na tohtoročnom hannoverskom veľtrhu v dňoch 1. až 5. apríla. V stánku C54 v hale 5 budú vývojári prezentovať lakovú vrstvu so živými ukážkami, ako celý proces funguje.

 

" "


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: INM - Institute for New Materials

Komentáre k článku


Stream naživo