Prevratná technológia: škrabance na laku budú minulosťou
Vyleštiť škrabance na laku nebýva vždy jednoduché, hlavne, ak sú hlboké.
Onedlho by mal byť tento problém vyriešený. Neplatí to len o laku áut, ale aj o povrchu mobilov, či lakovaného nábytku. Výskumníci z INM (Leibniz Institute for New Materials) – Leibnitzovho inštitútu pre nové materiály spolu s vedcami zo Sárskej univerzity v Saarbrückene v Nemecku totiž vyvinuli nový špeciálny lak z kukurice.
Áno, čítate dobre, ako základ využíva kukuričný škrob. Vedci totiž prišli s technológiou, ktorá na odstránenie škrabancov využíva zahrievanie kukuričného škrobu. Samoopravný povlak vyrobený z kukuričného škrobu spôsobuje, že drobné škrabance zmiznú pôsobením tepla, čím sa z laku automaticky odstránia drobné škrabance.
Povrchové mikroškrabance na karosérii alebo na iných povrchoch s vysokým leskom sú neškodné, ale nepríjemné. Najmä v luxusnom segmente sa tieto povrchy vyznačujú svojou bezchybnosťou a vďaka mikroškrabancom strácajú hodnotu. Nové laky od výskumníkov zo Saarbrückenu teraz môžu poskytnúť riešenie: vďaka špeciálnemu usporiadaniu svojich molekúl je povlak na báze kukuričného škrobu schopný opraviť malé škrabance sám prostredníctvom tepelného spracovania. Zosieťovanie pomocou molekúl v tvare prstenca robí materiál pružným, takže kompenzuje škrabance, ktoré po zahriatí vrchného priehľadného laku zmiznú.
Vedci použili na sieťovú štruktúru lakov prstencové deriváty kukuričného škrobu, takzvané cyklodextríny. Tieto cyklodextríny boli navlečené ako perly na molekuly s dlhým reťazcom polyméru. V takto vyrobených polyrotaxánoch sa cyklodextríny na polymérnej nite môžu pohybovať na určitých úsekoch lineárneho polyméru. Perlové reťazce sú zosieťované chemickou reakciou. „Výsledná sieť je flexibilná a elastická,“ vysvetlil Carsten Becker-Willinger, vedúci divízie programu nanomérov na INM. Pri vystavení teplu migrujú cyklodextrínové prstence späť pozdĺž plastových nití do oblasti povrchového poškriabania, čím sa kompenzuje medzera vytvorená škrabancom.
Pre funkčný náter s vyššou mechanickou stabilitou a odolnosťou voči poveternostným vplyvom zmenili vedci INM zloženie polyrotaxánov pridaním ďalších zložiek, ako sú heteropolysiloxány a anorganické nanočastice. Zároveň sa im podarilo znížiť pôvodnú dobu opravy z niekoľkých hodín na niekoľko minút. „Ako súčasť mnohých aplikačných testov pre rôzne pomery miešania v kombinácii s umelými testami poveternostných podmienok sme skúmali vopred natreté povrchy, na ktoré sme aplikovali nový náter ako vrchný,“ dodáva chemik Becker-Willinger. Teraz je možné odstrániť mikroškrabance za jednu minútu pri 100 ° Celzia. Vo svojej sérii testov vedci brali do úvahy štandardné ISO smernice pre lakovňu. „Priemyselná aplikácia je možná len vtedy, ak splníme tieto štandardné smernice,“ zhrnul Becker-Willinger súčasný stav výskumu.
Vedci v súčasnosti pracujú na prenose výroby povlaku z laboratória do pilotného výrobného procesu. Iba vtedy sa stane základom pre rozsiahlu výrobu. INM je otvorený spolupráci so zainteresovanými spoločnosťami pre ďalší krok v procese prípravy výroby a použitia pri lakovaní vozidiel.
Technológia sa predstavuje na tohtoročnom hannoverskom veľtrhu v dňoch 1. až 5. apríla. V stánku C54 v hale 5 budú vývojári prezentovať lakovú vrstvu so živými ukážkami, ako celý proces funguje.
" "
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: INM - Institute for New Materials
Komentáre k článku