Kúpili ste si auto – ale nedostanete ho hneď. Toto je dôvod
Nové auto nedostanete v momente, keď ho zaplatíte. Aj keď sa nemôžete dočkať chvíle, kedy si do neho sadnete.
Nejaký čas to trvá. Prečo? Autá nie sú v regáloch, ako pečivo v supermarkete, aby ste si ich dali do košíka a hneď odišli. Aj keď je auto na sklade, alebo dokonca priamo u predajcu, nejaký čas trvá, kým si môžete prevziať novotou voňajúci dopravný prostriedok.
Sú automobilky, ktoré majú niekoľko stupňov výbavy a vybrať si môžete napríklad už len farbu, či iné disky kolies, alebo pár drobností. Vtedy je to jednoduchšie a auto sa dostane k zákazníkovi rýchlejšie. Iní výrobcovia zasa majú takmer nekonečný zoznam príplatkovej výbavy. Vtedy väčšinou vaša požiadavka putuje do výroby a musíte čakať niekoľko týždňov, neraz dokonca aj niekoľko mesiacov, kým sa vami vyskladaný miláčik objaví u predajcu.
Ani vtedy ho nedostanete hneď, ako zložia auto z kamióna prepravnej spoločnosti. Auto z fabriky má neraz málo benzínu, viac, či menej nafúkané kolesá a nedá sa zamknúť. Tých „nedokončených“ vecí je oveľa viac – určite by ste si nechceli prevziať auto v takomto stave. Chýba kontrola mnohých častí a funkcií. Treba ho „dokončiť“.
Ako a prečo sa pripravuje auto pre zákazníka? Boli sme sa na to pozrieť za vás. Absolvovali sme špeciálny workshop v spoločnosti Begam, ktorá je novým a jediným autorizovaným predajcom a servisom značky Hyundai v Trnave. So základnými informáciami, aj pri praktickej príprave sa nám venovali dvaja Matúšovia: predajca Matúš Galbavý a servisný mechanik Matúš Lopašovský.
Najprv na úvod malé vysvetlenie, prečo automobilky nevyrábajú autá pripravené priamo na odovzdanie? Matúš Galbavý vysvetľoval, že:
- z výrobných liniek vo fabrikách schádzajú autá, ktoré sa nedajú len tak zamknúť a nefunguje im napríklad autorádio
- k predajcom sa autá transportujú tak, aby prišli v nepoškodenom stave
- predajca pred odovzdaním auta zákazníkovi urobí takzvanú PDI – prípravu na odovzdanie
- zákazník má istotu, že dostane perfektne pripravené a plne funkčné auto
„Zákazníci dokážu byť nedočkaví. Keď im zavolám, že prišlo ich auto, chcú si ho okamžite vyzdvihnúť,“ hovorí Matúš Galbavý, vedúci predaja značky Hyundai predajcu BEGAM v Trnave. „My im však musíme auto najprv pripraviť a preto si so zákazníkom dohodneme termín odovzdania,“ dodáva.
Príprava auta na odovzdanie sa označuje skratkou PDI (Pre-Delivery Inspection). Ide o súbor úkonov, ktoré sa musia spraviť s autom pred tým, ako sa môže odovzdať zákazníkovi. PDI môžeme nazvať aj nultou servisnou prehliadkou.
„Auto vo fabrike prichystajú tak, aby sa s ním počas transportu ľahko manipulovalo – má napríklad nakódované centrálne zamykanie tak, že funguje len v núdzovom režime. Na aute je viacero ochranných fólií a chráničov, aby sa pri prevoze nepoškodilo. Treba zabrániť napríklad tomu, aby dvere auta obúchali lak na susednom aute,“ vysvetľuje Matúš Galbavý.
Prvým krokom predpredajného servisu je kontrola, či auto prišlo k predajcovi nepoškodené. Potom si predajca objednáva mechanika, ktorý vykoná PDI a umývača vozidiel. Servis trvá obyčajne 1-2 hodiny, rovnako dlho treba počítať na umývanie. „K autu pripravím pre mechanika zákazkový list so zoznamom úkonov, ktoré na aute treba spraviť,“ dodal Matúš Galbavý.
Auto, ktoré sa malo odovzdať zákazníkovi, sme si boli obzrieť priamo na dvore predajcu, kde už auto zložili vopred z kamiónu. Odtiaľ ho previezli do servisu a od tohto momentu sa začala odvíjať naše fotoreportáž, kde sme pri kontrole a prehliadke auta strávili približne 2 hodiny.
Zoznam úkonov PDI predpisuje výrobca a každý autorizovaný predajca ho musí do bodky splniť. Ide napríklad o kontrolu mechanických častí vozidla, naprogramovanie palubných systémov a nastavenie servisného intervalu v palubnom počítači, nahustenie pneumatík (alebo zníženie tlaku, lebo mnohé autá prichádzajú z výroby s prehustenými pneumatikami), montáž antény a krytov kolies, nalepenie výstražných nálepiek v slovenčine, či vloženie povinnej výbavy do kufra auta. Nasleduje odlepenie ochranných fólií a čistenie auta.
Zaujímavosťou je, že autá prichádzajú k predajcom s nízkou hladinou benzínu, aj náplne do ostrekovača, dolievajú sa až pri PDI. Skontrolovať treba aj hladinu oleja, chladiacej kvapaliny. Dôvodom je, aby auto počas prepravy nemalo v sebe príliš veľa horľavých kvapalín.
Servisný mechanik Matúš Lopašovský namontoval aj v rámci PDI držiaky na tabuľky s EČV. Ak treba, inštaluje doplnky a príslušenstvo, ktoré si zákazník objednal a ktoré sa nemontujú pri výrobe. Môže to byť napríklad ťažné zariadenie, či strešný nosič.
Po absolvovaní PDI a umytí sa auto zaparkuje do takzvanej odovzdávacej miestnosti, kde čaká na zákazníka. „Pred tým, ako auto odovzdávam, ešte skontrolujem, či je v navigácii zvolená slovenčina a či je klimatizácia nastavená na 22 stupňov tak, ako predpisuje výrobca,“ vysvetľuje Matúš Galbavý. Predajca pri odovzdávaní ešte zákazníkovi vysvetlí ovládanie, pomôže mu s pripojením telefónu, ukáže fungovanie napríklad parkovacej kamery a asistenčných systémov.
Už ste niekedy uvažovali nad tým, prečo sa hromadne nepredávajú autá cez internet? Práve príprava auta na odovzdanie je jeden z dôvodov, prečo si predajcovia zatiaľ nevedia predstaviť, že by sa autá dali predávať mimo showroomu. „Predajňa áut nie len výstavisko modelov. Významnou súčasťou predaja je servis, v ktorom zabezpečíme, aby zákazník dostal čisté a perfektne pripravené auto,“ dodal Matúš Galbavý.
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
Komentáre k článku