2019-08-20 11:45:00
Begam Pre-Delivery Inspection
Begam Pre-Delivery Inspection
Zdroj: Jozef Vydra

Kúpili ste si auto – ale nedostanete ho hneď. Toto je dôvod

Nové auto nedostanete v momente, keď ho zaplatíte. Aj keď sa nemôžete dočkať chvíle, kedy si do neho sadnete.

Nejaký čas to trvá. Prečo? Autá nie sú v regáloch, ako pečivo v supermarkete, aby ste si ich dali do košíka a hneď odišli. Aj keď je auto na sklade, alebo dokonca priamo u predajcu, nejaký čas trvá, kým si môžete prevziať novotou voňajúci dopravný prostriedok.

Sú automobilky, ktoré majú niekoľko stupňov výbavy a vybrať si môžete napríklad už len farbu, či iné disky kolies, alebo pár drobností. Vtedy je to jednoduchšie a auto sa dostane k zákazníkovi rýchlejšie. Iní výrobcovia zasa majú takmer nekonečný zoznam príplatkovej výbavy. Vtedy väčšinou vaša požiadavka putuje do výroby a musíte čakať niekoľko týždňov, neraz dokonca aj niekoľko mesiacov, kým sa vami vyskladaný miláčik objaví u predajcu.

Ani vtedy ho nedostanete hneď, ako zložia auto z kamióna prepravnej spoločnosti. Auto z fabriky má neraz málo benzínu, viac, či menej nafúkané kolesá a nedá sa zamknúť. Tých „nedokončených“ vecí je oveľa viac – určite by ste si nechceli prevziať auto v takomto stave. Chýba kontrola mnohých častí a funkcií. Treba ho „dokončiť“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako a prečo sa pripravuje auto pre zákazníka? Boli sme sa na to pozrieť za vás. Absolvovali sme špeciálny workshop v spoločnosti Begam, ktorá je novým a jediným autorizovaným predajcom a servisom značky Hyundai v Trnave. So základnými informáciami, aj pri praktickej príprave sa nám venovali dvaja Matúšovia: predajca Matúš Galbavý a servisný mechanik Matúš Lopašovský.

Najprv na úvod malé vysvetlenie, prečo automobilky nevyrábajú autá pripravené priamo na odovzdanie? Matúš Galbavý vysvetľoval, že:

  • z výrobných liniek vo fabrikách schádzajú autá, ktoré sa nedajú len tak zamknúť a nefunguje im napríklad autorádio
  • k predajcom sa autá transportujú tak, aby prišli v nepoškodenom stave
  • predajca pred odovzdaním auta zákazníkovi urobí takzvanú PDI – prípravu na odovzdanie
  • zákazník má istotu, že dostane perfektne pripravené a plne funkčné auto

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

„Zákazníci dokážu byť nedočkaví. Keď im zavolám, že prišlo ich auto, chcú si ho okamžite vyzdvihnúť,“ hovorí Matúš Galbavý, vedúci predaja značky Hyundai predajcu BEGAM v Trnave. „My im však musíme auto najprv pripraviť a preto si so zákazníkom dohodneme termín odovzdania,“ dodáva.

Príprava auta na odovzdanie sa označuje skratkou PDI (Pre-Delivery Inspection). Ide o súbor úkonov, ktoré sa musia spraviť s autom pred tým, ako sa môže odovzdať zákazníkovi. PDI môžeme nazvať aj nultou servisnou prehliadkou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

„Auto vo fabrike prichystajú tak, aby sa s ním počas transportu ľahko manipulovalo – má napríklad nakódované centrálne zamykanie tak, že funguje len v núdzovom režime. Na aute je viacero ochranných fólií a chráničov, aby sa pri prevoze nepoškodilo. Treba zabrániť napríklad tomu, aby dvere auta obúchali lak na susednom aute,“ vysvetľuje Matúš Galbavý.

Prvým krokom predpredajného servisu je kontrola, či auto prišlo k predajcovi nepoškodené. Potom si predajca objednáva mechanika, ktorý vykoná PDI a umývača vozidiel. Servis trvá obyčajne 1-2 hodiny, rovnako dlho treba počítať na umývanie. „K autu pripravím pre mechanika zákazkový list so zoznamom úkonov, ktoré na aute treba spraviť,“ dodal Matúš Galbavý.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Auto, ktoré sa malo odovzdať zákazníkovi, sme si boli obzrieť priamo na dvore predajcu, kde už auto zložili vopred z kamiónu. Odtiaľ ho previezli do servisu a od tohto momentu sa začala odvíjať naše fotoreportáž, kde sme pri kontrole a prehliadke auta strávili približne 2 hodiny.

Zoznam úkonov PDI predpisuje výrobca a každý autorizovaný predajca ho musí do bodky splniť. Ide napríklad o kontrolu mechanických častí vozidla, naprogramovanie palubných systémov a nastavenie servisného intervalu v palubnom počítači, nahustenie pneumatík (alebo zníženie tlaku, lebo mnohé autá prichádzajú z výroby s prehustenými pneumatikami), montáž antény a krytov kolies, nalepenie výstražných nálepiek v slovenčine, či vloženie povinnej výbavy do kufra auta. Nasleduje odlepenie ochranných fólií a čistenie auta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zaujímavosťou je, že autá prichádzajú k predajcom s nízkou hladinou benzínu, aj náplne do ostrekovača, dolievajú sa až pri PDI. Skontrolovať treba aj hladinu oleja, chladiacej kvapaliny. Dôvodom je, aby auto počas prepravy nemalo v sebe príliš veľa horľavých kvapalín.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Servisný mechanik Matúš Lopašovský namontoval aj v rámci PDI držiaky na tabuľky s EČV. Ak treba, inštaluje doplnky a príslušenstvo, ktoré si zákazník objednal a ktoré sa nemontujú pri výrobe. Môže to byť napríklad ťažné zariadenie, či strešný nosič.

Po absolvovaní PDI a umytí sa auto zaparkuje do takzvanej odovzdávacej miestnosti, kde čaká na zákazníka. „Pred tým, ako auto odovzdávam, ešte skontrolujem, či je v navigácii zvolená slovenčina a či je klimatizácia nastavená na 22 stupňov tak, ako predpisuje výrobca,“ vysvetľuje Matúš Galbavý. Predajca pri odovzdávaní ešte zákazníkovi vysvetlí ovládanie, pomôže mu s pripojením telefónu, ukáže fungovanie napríklad parkovacej kamery a asistenčných systémov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Už ste niekedy uvažovali nad tým, prečo sa hromadne nepredávajú autá cez internet? Práve príprava auta na odovzdanie je jeden z dôvodov, prečo si predajcovia zatiaľ nevedia predstaviť, že by sa autá dali predávať mimo showroomu. „Predajňa áut nie len výstavisko modelov. Významnou súčasťou predaja je servis, v ktorom zabezpečíme, aby zákazník dostal čisté a perfektne pripravené auto,“ dodal Matúš Galbavý.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo