21.07.2019

Vzbura strojov – modernú elektroniku áut niečo ruší

Pred elektronickým smogom neujdeme. Bezdrôtová elektronika je dnes všade okolo nás.

Mobilné signály, wifi, televízne vysielanie aj rozhlasové. Elektromagnetických vĺn je všade okolo nás už toľko, už ani technici nedokážu vyriešiť ich nežiadúce vzájomné pôsobenie. Už sa to dostalo tak ďaleko, že v Belgicku prestali pracovať dve moderné riešenia v autách. Na vine je zrejme ďalšie technické riešenie.

Dnes sa televízne, ale aj rozhlasové vysielanie presúva z analógovej formy vysielania na digitálnu. Príčin je viac, ale jednou je, že na pokrytie rovnakého územia stačí menší vyžiarený výkon. To aspoň tvrdia vysielatelia. Ani to nemusí byť pravda. Skôr je pravdou, že sa dá „natlačiť“ viac programov na jednu vysielaciu frekvenciu. Čiže ide o peniaze až v prvom rade... ako inak, samozrejme.

Rozhlasové vysielanie tiež prechádza zmenami a čoraz častejšie sa okrem vysielania v FM podobe vysiela aj v digitálnom formáte DAB+. Práve digitálne vysielanie má pravdepodobne do činenia so „vzburou strojov“, ktorá nastala v okolí belgického mestečka Maaseik. Po začatí rádiového vysielania DAB+ prestali ľuďom fungovať kľúče od áut a diaľkové ovládanie garážových brán. Autá nenaštartujú, garážové brány sa neotvoria a okná automobilov sa automaticky spustia: čo sa deje v Maaseiku?

Belgický telekomunikačný regulátor BIPT potvrdil, že problémy v Maaseik môžu byť spôsobené rádiovým signálom DAB+.

V Maaseiku majú rôzni obyvatelia problémy s garážovými bránami, ktoré sa nedajú ovládať, autami, ktoré sa nedajú naštartovať, alebo sa ich okná náhle otvoria. V niektorých prípadoch to súvisí so stožiarom DAB+ v oblasti, hovorí inžinier David Erzeel z belgického regulátora poštových a telekomunikačných služieb BIPT.

Regulátor BIPT konštatoval po detailnom vyšetrovaní, že za spomenutými príčinami naozaj môže byť digitálne rozhlasové vysielanie. Nedávno totiž spustili v oblasti nový anténny stožiar pre DAB+ na frekvencii 216,9 MHz. Väčšina elektronických kľúčov od auta a garážových brán pracuje vo frekvenčnom pásme 434 MHz. Pretože frekvencie týchto diaľkových ovládačov sú približne dvojnásobné ako frekvencie DAB+, existuje možnosť, že tieto signály budú rušiť činnosť diaľkového ovládača.

„Efekt je spôsobený samotnými diaľkovými ovládačmi,“ hovorí Erzeel. „Niekedy tieto zariadenia nie sú dostatočne odfiltrované, takže tiež prijímajú iné signály, ktoré sú frekvenčne podobné signálom, ktoré by mali prijímať. To narúša činnosť takéhoto zariadenia. To neznamená, že garážové dvere sa budú spontánne otvárať cez signál DAB+ To nie je nikdy možné, ale takéto rušenie môže viesť k tomu, že sa brána alebo vozík neotvoria.“

Hovorca telekomunikačného regulátora David Erzeel obhajoval vysielanie DAB+ a podľa neho sú na vine spomínané ovládače a kľúče, ktoré nie sú certifikované a teda nemajú dostatočné filtrovanie vstupného signálu. Preto reagujú na násobok frekvencie, na ktorej sa vysiela rozhlas. Podľa Erzeela skutočnosť, že v niektorých prípadoch existujú okná automobilov, ktoré sa otvárajú v Maaseiku, nemá nič spoločné s DAB +, ale s inými príčinami. „Diaľkové ovládače sú bez licencie,“ hovorí Erzeel. „Ak majú dvaja ľudia diaľkové ovládanie na rovnakej frekvencii v susedstve, môžu si náhodne ovládať navzájom svoje zariadenia.“

Toto vysvetlenie má síce logiku, ale belgický server VRT NWS má dôveryhodné zdroje informácií, že takéto problémy majú najmä autá Jaguar a Range Rover. Telekomunikačný regulátor dostal sťažnosti na túto skutočnosť zo všetkých kútov krajiny. Takže teraz je otázka, či práve automobilka Jaguar Land Rover používa necertifikované ovládanie pre svoje nie práve lacné autá, alebo sú ich prijímače mimoriadne citlivé, prípadne je problém naozaj niekde inde?

Ľudia sa vraj nemusia báť náhodného otvárania garáže, hovorca odporúča všetkým preventívne zmeniť používanú frekvenciu: „Ak napríklad DAB+ ruší ovládanie garážových dverí, môžeme ľuďom dať niekoľko tipov, ako to vyriešiť,“ hovorí Erzeel. „Ak je to možné, odporúčame, aby ste medzi anténu a ovládač garážovej brány, ktorý prijíma rušivý signál, umiestnili filter. Môžete tiež požiadať svojho dodávateľa, aby ak je to možné, nastavil inú frekvenciu zariadenia. Ako poslednú možnosť môžete tiež nainštalovať iné zariadenie, ale to môže byť samozrejme drahé. Ak je podobný problém s autom, je najlepšie ísť do servisu a niečo s tým urobiť.

Nuž, to sú síce „dobré rady“, ale úplne na... nič. Ako by mohli majitelia áut a garáží zmeniť frekvenciu vo svojich zariadeniach, ktoré ich majú pevne nastavené? Skôr to vyzerá, že sa bude musieť preladiť frekvecnia nového vysielača v Maaseiku...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: vrt.be (VRT NWS)

Komentáre k článku