30.05.2019

Defekt na ceste je zdolateľná prekážka – takto si poradíte

Prepichnutá, či poškodená pneumatika raz za čas potrápi nejedného vodiča.

Prostriedky na opravu alebo výmenu kolesa patria spolu s výstražným trojuholníkom, autolekárničkou a reflexnou vestou k povinnej výbave každého osobného automobilu. Je viacero spôsobov, ako bezpečne opraviť alebo vymeniť pneumatiku s defektom.

Každý z nich si vyžaduje rôzne zručnosti. Výsledok opravy môže ovplyvniť ďalšie používanie pneumatiky. Všetko závisí od druhu prostriedkov na opravu alebo výmenu pneumatiky. Bez špinavých rúk sa to zväčša nezaobíde. Ak ale nie ste manuálne zruční, zrejme zavoláte asistenčnú službu.

Nejeden vodič sa na svojich cestách stretol s nepríjemnou situáciu v podobe defektu. Continetal prináša tipy, ako pri takýchto problémoch postupovať a vyriešiť vzniknutý problém. „Platná legislatíva určuje prostriedky na výmenu pneumatiky ako povinnú výbavu každého osobného auta. S inováciou technológií sa vytratila povinnosť voziť rezervnú pneumatiku. Je niekoľko spôsobov ako defektu predchádzať, alebo ako defekt odstrániť dočasne či natrvalo, aj bez nutnosti dvíhania auta heverom a následnej demontáže kolesa.“ pripomína Juraj Ižvolt, riaditeľ Divízie marketing Continental Barum s.r.o.

Ak musí vodič riešiť defekt, existuje niekoľko overených spôsobov. Pri všetkých je však dôležité dodržiavať postupy, ktoré zaistia bezpečnosť vodiča aj posádky. „Keď zistíte, že s vašou pneumatikou niečo nie je v poriadku, vyhľadajte bezpečné miesto, vypnite motor a zatiahnite ručnú brzdu. Pred vystúpením z auta si nezabudnite obliecť reflexnú vestu a rozložiť výstražný trojuholník. Podľa zákona o cestnej premávke je vodič povinný umiestniť trojuholník na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli - vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia. Jazda s prázdnou pneumatikou je veľmi nebezpečná, hlavne pri vysokých rýchlostiach. Môže mať za následok vážne nehody. Okrem toho dochádza pri jazde na podhustenej pneumatike po určitej dobe k jej nenávratnému poškodeniu,“ popisuje situáciu na vozovke Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Barum Continental s.r.o.

 

Overená klasika - rezervná pneumatika

Považuje sa za všeobecne najznámejšie riešenie. Rezervné koleso môže byť plnohodnotné, alebo dojazdové. Dojazdové koleso neumožňuje jazdiť viac ako maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Ak yvmeníte pneumatiku v zime a použije sa rezerva, treba mať na mysli, že ide o letnú verziu. Tomu musí vodič prispôsobiť štýl jazdy.

Výmena kolesa patrí medzi najšpinavší, najdlhšie trvajúci a najpracnejší spôsob, akým sa dá defekt vyriešiť. No ak je defekt väčší ako 6 mm, inú možnosť nemáte. Po nasadení rezervy netreba zabudnúť na kontrolu tlaku v pneumatike. Keďže sa v aute môže voziť niekoľko rokov, pravdepodobne ju bude treba dofúkať. Minuloročný prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., v období 7. - 14. 9. 2018 na vzorke 500 slovenských vodičov starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute ukázal, že až 65 % opýtaných vodičov nemá na svojom vozidle monitoring tlaku v pneumatikách. Myslite na pravidelnú kontrolu. Len okolo 36 % vodičov kontroluje tlak pravidelne a  necelých 10%  len v prípade výmeny pneumatík, alebo po defekte. Poškodenú pneumatiku vedia vo väčšine prípadov kvalitné pneuservisy opraviť, dá sa teda aj naďalej používať.
Keď nie je oprava pneumatiky možná, sú k dispozícii rôzne garančné služby. Spoločnoť Continental napríklad ponúka službu ContiGarant. Je to rozšírená forma záruky, keď sa v prípade neopraviteľného poškodenia pneumatík, pri dodržaní stanovených podmienok, garantuje spotrebiteľovi vrátenie plnej nákupnej ceny pneumatík.

Ušetrené miesto vďaka opravným sadám

Opravné sady sú vo výbave aút čoraz častejšie. Niekedy mali všetky autá v základnej výbave rezervu zväčša v kufri. Dnes sa snažia výrobcovia áut hľadať skladnejšie a jednoduchšie riešenie, vďaka ktorému nie je potrebné koleso meniť. Veľmi obľúbené sú špeciálne spreje a lepiace sady.

Na väčšie defekty opravná sada

Jednym z riešní je použitie sady na opravy pneumatík, ktorá zvládne defekt až do priemeru 6 mm. „Set ContiMobilityKit od spoločnosti Continental je vyvinutý tak, aby si aj vodič bez väčších technických znalostí mohol ľahko opraviť poškodenú pneumatiku a dôjsť do servisu. Kompresor, ktorý je súčasťou balíka, je navyše možné použiť pre pravidelnú kontrolu tlaku pneumatík," pripomína Aleš Langer. Set ContiMobilityKit obsahuje kompresor napájaný z 12 voltovej zásuvky, fľašu so špeciálnou tesniacou kvapalinou, rukavice a návod. Po aplikácii tesniaceho prostriedku sa s opravenou pneumatikou dá prejsť až 200 km maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Sada na opravu plášťov je plnohodnotnou náhradou rezervy, je však len dočasným riešením. Následná návšteva pneuservisu je nevyhnutná. Set nie je možné použiť v prípadoch, ak bola pneumatika zničená v dôsledku jazdy s nedostatočne nahustenou pneumatikou, keď nie je poškodenie viditeľné na dezéne, ani pri poškodení bočnice. Pred použitím setu si pozorne prečítajte návod na použitie a dodržiavajte všetky bezpečnostné pokyny.

Na malé defekty stačí sprej

Použitie spreja je spôsob opravy, ktorý zvládne takmer každý, bez potreby demontáže kolesa. Aplikácia je veľmi jednoduchá, stačí podísť autom tak, aby bol defekt otočený smerom dolu a vyčistiť trhlinu. Následne je potrebné pretrepať sprej, pripevniť ho na ventil kolesa a vhnať pomocou stlačeného vzduchu špeciálnu tekutinu. Tá natečie do praskliny a utesní ju. Po aplikácii je potrebné ju nechať 20-30 minút zaschnúť a až potom je možné koleso dofúkať. Táto oprava je síce jednoduchá, no týmto spôsobom sa dajú opraviť defekty veľké 2-3 mm. Tiež je dôležité riadiť sa inštrukciami od výrobcu, ktorý uvádza, akou rýchlosťou je povolené s takto opravenou pneumatikou jazdiť. Po použití spreja musí vodič vyhľadať v čo najkratšej dobe pneuservis. Tento spôsob dočasnej opravy mechanici v pneuservisoch príliš neobľubujú,lebo následná oprava takejto pneumatiky je náročnejšia.

 

Špeciálne technológie

S rozvojom technológií majú výrobcovia alternatívy, ktoré umožňujú jazdu s defektom a bezpečný dojazd do cieľa bez potreby opravy. Pri nich je však povinné, alebo aspoň odporúčané, mať systém sledovania tlaku v pneumatikách.

ContiSeal™

Technológia ContiSeal dokáže eliminovať asi 80% všetkých poškodení behúňa do priemeru až 5 mm. Vnútorná lepivá viskózna tesniaca vrstva všetky drobné defekty okamžite sama zacelí, bez nutnosti zastavovať vozidlo a riešiť opravu. Jazda navyše môže pokračovať bez obmedzenia. Funkcia plášťa zostáva zachovaná, rovnako ako pri pneumatikách bez poškodenia. Vodiči tak väčšinou ani nepostrehnú, že došlo k defektu.  

„Pri použití pneumatík s technológiou ContiSeal™ je vhodná pravidelná kontrola stavu pneumatík. Tlak je kontrolovaný automaticky systémom sledovania tlaku pneumatík, bez neho ContiSeal™ používať neodporúčame. Výhodou tiež je, že montáž plášťov s technológiou ContiSeal™ je rovnaká ako pri bežných pneumatikách. Majú totožnú konštrukciu, líšia sa len mierne vyššou hmotnosťou spôsobenou špeciálnou lepivou vrstvou vo vnútri pneumatiky," dodáva Aleš Langer.

Continental SSR RunFlat

Vďaka zosilneným bočniciam pri pneumatikách s technológiou SSR RunFlat nedôjde po defekte k deformácii plášťa medzi vozovkou a ráfikom, a nehrozí tak nebezpečné zvlečenie plášťa, poškodenie ráfika či celej nápravy. Dojazd nenahustenej pneumatiky so zosilnenými bočnicami je 80 km. „Ak sa prepichne plášť, môžu vodiči na pneumatikách s technológiou SSR RunFlat bezpečne dôjsť do servisu, kde im poškodený plášť vymenia za nový," uvádza Aleš Langer.Na použitie takýchto pneumatík je nutné mať v aute inštalovaný systém sledovania tlaku v plášťoch, najlepšie v kombinácii s elektronickou stabilizáciou (ESC).“

Asistenčná služba

Na výmenu defektu je vo väčšine prípadov potrebné mať určité schopnosti a bez špinavých rúk sa to nezaobíde. Opravné sady taktiež nemusia stačiť na dojazd do cieľovej destinácie a ich použitie môže predražiť následnú opravu pneumatiky odborníkom. Riešením môže byť aj zavolať asistenčnú službu, ktorá problém rýchlo vyrieši.

Balíky asistenčných služieb sú spravidla súčasťou povinného zmluvného poistenia, avšak zväčša zahŕňajú len základnú asistenciu v prípade nehody − opravu vozidla na mieste a zabezpečenie odtiahnutia.

Pri poistení vozidla je preto veľmi dobré vopred sa informovať o možnosti pridania komplexnej asistenčnej služby. Môže vám pomôcť pri mnohých udalostiach súvisiacich s poisteným vozidlom na Slovensku alebo aj v zahraničí (napr. v prípade defektu, ale aj zabuchnutia kľúčov, natankovania nesprávneho paliva, dokonca pri krádeži auta a iných). O konkrétnych balíkoch asistenčných služieb sa informujte vo svojej poisťovni včas, aby ste v prípade potreby vedeli na koho sa obrátiť.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku