21.04.2019

Toyota Corolla – takto sa menil najobľúbenejší sedan v histórii

Vodiči oceňujú jej spoľahlivosť, nízke prevádzkové náklady a dizajn.

Toyota Corolla je najlepšie predávaným autom všetkých čias. Za viac ako päť desaťročí menila veľkosť, tvar a charakter, ale karoséria typu sedan bola vždy základom modelového radu. Najnovšia generácia sedanu Corolla  je prvýkrát  k dispozícii s hybridným pohonom. Nový model debutuje v autosalónoch.

Príbeh Corolly sa začal v polovici šesťdesiatych rokov. Rozrastajúce sa  predmestia japonských metropol vyvolali potrebu pohodlného rodinného auta. Globálny model sa zrodil veľmi rýchlo.  Japonský výrobca hľadal vhodné meno v anglických, talianskych,  francúzskych slovníkoch, ale aj v japonskej poézii. Nakoniec vozidlo nazvali Corolla - názov je odvodený z latinčiny a znamená korunu z kvetov.  Od prvej až po dvanástu generáciu bola vždy sedanom. Ale objavila sa aj vo verzii liftback, hatchback, kombi, či kupé.

Je až neuveriteľné, že v súčasnosti sa každých 30 sekúnd predá jedno vozidlo. Od roku 1974 sa Corolla stala globálnym bestsellerom a pozíciu lídra si udržiava od roku  2004.

 

Corolla I – 1966

Nový model v ponuke Toyoty mal ponúknuť viac priestoru ako existujúca Publica a cenu, ktorú by zvládla rodinná peňaženka. Dizajn a vybavenie zasa malo naplniť sen strednej triedy o štýlovom aute. A tak Tatsuo Hasegawa navrhol dvoj- a štvordverový sedan. Pod kapotou pracovala moderná štvorvalcová jednotka 1.1 s výkonom 60 k, pripojená k 4-stupňovej prevodovke. Páka bola umiestnená na podlahe, hoci v tom čase dominovali konštrukcie s tromi prevodmi a radením pod volantom. Corolla tiež získala inovatívny systém zavesenia kolies MacPherson, ktorý zabezpečil komfort jazdy. Motoru postačila zriedkavejšia výmena oleja, čo znížilo prevádzkové náklady. Autá lakovali modernými spôsobom, prácu v továrni riadil počítač.

Corolla II – 1970

Rozrastajúca sa výroba viedla v Toyote k vytvoreniu nového výrobného systému, ktorý neskôr zaviedli aj iné globálne automobilové značky. Druhú generáciu Corolly tiež navrhol tím Tatsua Hasegawu, ktorý o 10 cm predĺžil rázvor a rozšíril karosériu, čím zväčšil priestor v interiéri. V ponuke sa okrem sedanu objavili aj ďalšie tri karosárske verzie. Pod kapotu sa dostali výkonnejšie motory 1.4 a 1.6. Väčšiu pozornosť výrobca venoval bezpečnosti. Druhá generácia Corolly ako prvá dostala sedadlá s opierkami hlavy montované priamo vo výrobe.

Corolla III – 1974

Ročná produkcia modelu prevýšila produkciu VW Beetle a už v roku 1974 sa japonský model umiestnil na prvom mieste rebríčka najobľúbenejších osobných automobilov na svete. Je takisto prvou Toyotou, ktorá dostala samonavíjacie bezpečnostné pásy. Vpredu aj vzadu boli  navrhnuté deformačné zóny. Karoséria bola po prvýkrát testovaná v aerodynamickom tuneli. Tretia Corolla jazdila s motormi 1.4 a 1.6 l  a ako prvé auto vôbec bola vybavená katalyzátormi. Pod kapotou sa takisto objavil celkom nový motor s výkonom 115 k s elektronicky riadeným vstrekovaním paliva. 

Corolla IV – 1979

Dominantnou karosárskou verziou naďalej  ostával dvoj- a štvordverový sedan. Nová štvorprvková náprava s vinutými pružinami priniesla vyšší jazdný komfort a stabilitu. Do ponuky bol zaradený nový 1.8-litrový naftový motor. Auto bolo úsporné a tiché. Celková výroba Corolly presiahla 10 miliónov kusov.

Corolla V – 1983

Pri návrhu auta konštruktérom prvý raz pomáhali  počítače. Vozidlo novej generácie bolo prvou Corollou s pohonom predných kolies, ktorý je kompaktnejší, lacnejší a jednoduchší, ako pohon zadných kolies z predchádzajúcich generácií. Vďaka tomu sa zvýšila  tuhosť karosérie a zväčšil sa priestor v interiéri. Pod kapotu sa dostali 1.5-litrový alebo 1.6-litrový pozdĺžne uložený motor. Druhý z uvedených variantov, známy ako Hači-Roku teda osem-šesť, bol poslednou Corollou s klasickou koncepciou pohonu s motorom vpredu a pohonom zadných kolies.

Corolla VI – 1987

Hlavným znakom Corolly šiestej generácie boli dvojvalcové motory 1.5 pre vysoký výkon a nízku spotrebu paliva. Jednotky DOHC (Double OverHead Camshaft)  predtým používali len v športových a výkonných autách. Najdrahšie verzie vozidla dostali elektronicky riadený tlmič nárazov TEMS  (Toyota Electronically Modulated Suspension). Štandardom sa stali kotúčové brzdy na prednej náprave.

Corolla VII – 1991

Ďalšia generácia bola väčšia a lepšie vybavená ako predchodca. Konštruktéri sa zamerali na pohodlie a potešenie z jazdy. Odborníci chválili Corollu VII za dokonalý pocit z riadenia. V drahších verziách boli štandardom automatická klimatizácia, parkovacie senzory a centrálne zamykanie. ABS, airbagy a elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča boli k dispozícii za príplatok. Všetky motory dostali elektronické vstrekovanie paliva.

Corolla VIII – 1995

Karoséria ôsmeho modelu bola vyrobená z vysokopevnej ocele. Corolla získala nové, úsporné motory. Na japonskom trhu sa prvýkrát tešila väčšej obľube verzia kombo ako sedan. V roku 1997 sa Corolla stala najpredávanejším modelom v histórii automobilového priemyslu a v počte predaných kusov predbehla VW Beetle. O rok neskôr sa pod kapotu dostal  celohliníkový 1.8-litrový  motor s výkonom 120 koní.

Corolla IX – 2000

Deviatka v poradí je prvý model vytvorený v európskom dizajnovom centre japonskej spoločnosti. Jej hlavnými črtami sú priestranný interiér, ľahká manipulácia a vysoká úroveň bezpečnosti. V zážihových motoroch boli použité variabilné fázy otvárania ventilov. Dieselové jednotky dostali systém vstrekovania common rail (systém priameho vysokotlakového vstrekovania paliva s elektronicky riadenými ventilmi). Najslabší, 2-litrový dieselový motor v roku 2004 nahradili motor s objemom 1.4 litra.

Corolla X – 2006

Tento model bol navrhnutý pre európsky a americký trh. V Európe bola k dispozícii výlučne verzia sedanu a na trh hatchbackov vstúpil nový model Auris. Napriek zachovaniu vonkajších rozmerov sa v Corolle opäť podarilo nájsť v interiéri viac priestoru. Lepšie bolo aj vybavenie.  Parkovanie uľahčovali ultrazvukové senzory a reverzná kamera umiestnená v centrálnom zrkadle. Ako alternatíva sa objavil radarový systém predchádzania zrážkam. V roku 2007 Corolla získala 5 hviezdičiek za bezpečnosť v crash teste Euro NCAP.

Corolla XI – 2012

Opäť viditeľne väčšia ako predchodkyňa – s rázvorom predĺženým o 10 cm – sa Corolla 11. generácie stala skutočne pohodlným sedanom s priestranným batožinovým priestorom s objemom  452 l. Viac priestoru získali aj cestujúci v obidvoch radoch sedadiel.  Vo vyšších verziách sa objavil 6-palcový multimediálny displej. V roku 2016 sa spolu s faceliftom do výbavy dostal balík aktívnej bezpečnosti s čítaním dopravných značiek, systémom upozornenia na opustenie jazdného pruhu, systémom prepínania medzi diaľkovými a stretávacími svetlami bez zásahu vodiča, ako aj systém predkolízneho brzdenia, ktorý automaticky aktivuje brzdy.  Corolla 11. generácie môže mať až  sedem airbagov a je schopná sama zaparkovať.  Pod kapotou pracujú úsporné zážihové motory 1.3 a 1.6 so systémom, ktorý je možné spojiť aj s bezstupňovou prevodovkou Multidrive.

Corolla XII – 2018

Najnovšia Corolla postavená na platforme TNGA (Toyota New Global Architecture) je globálnym modelom dostupným na všetkých trhoch v rovnakej podobe. V Európe je k dispozícii nielen vo verzii sedan, ale aj ako hatchback, kombi, vo verzii TREK s väčšou svetlou výškou a v športovej verzii  GR Sport.

Sedan má nižšie položené ťažisko,  je o 20 mm nižší, o 10 mm dlhší a o 3 cm širší ako predchodca.  Rázvor sedanu narástol na 2700 mm. Batožinový priestor má objem 471 l. Vzdialenosť medzi opierkami v prvom a v druhom rade sedadiel je rekordných 990 mm. Toyota Corolla Sedan je omnoho nižší, štíhlejší a mohutnejší automobil – s dizajnom, ktorý odkazuje na prestížny Lexus IS.  Je lepšie ovládateľná vďaka systému predného i zadného odpruženia s novým dizajnom ventilu tlmiča, ktorý zabezpečuje zníženie trenia o 40 % a pohodlnejšiu jazdu. Za príplatok je k dispozícii Systém variabilného adaptívneho odpruženia (AVS).

Prvýkrát v histórii môže byť Corolla Sedan poháňaný hybridným hybridným motorom Generation IV pochádzajúcim z modelu Prius. Umožňuje jazdiť s elektromotorom rýchlosťou až 115 km /h. Táto jednotka s autonómnym nabíjaním nevyžaduje nabíjanie z externej siete. Pod kapotou pracuje  buď 1.6-litrový zážihový štvorvalec Valvematic s výkonom 101 kW (136 k), alebo hybridná pohonná sústava 1,8 Hybrid s výkonom 90 kW (122 k), ktorá je zameraná hlavne na úspornosť.

O bezpečnosť sa stará systém Toyota Safety Sense 2. generácie so systémom PCS, ktorý automaticky začne brzdiť, a tak zníži rýchlosť, prípadne vozidlo celkom zastaví. Okrem toho prináša nového asistenta pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu (LTA). V ponuke vybavenia sú aj vyhrievané  zadné sedadlá.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota, 1st Class

Komentáre k článku