05.10.2018

Nová Toyota Corolla – dvakrát nový dizajn, dvakrát hybridný pohon

Na autosalóne v Paríži 2018 sa po prvý raz predstavila Toyota Corolla Touring Sports novej generácie.

Pridala sa k hatchbacku, ktorý verejnosť prvý raz videla na jar tohto roku v Ženeve. Úplne nová Corolla vyrobená s britskom závode spoločnosti Toyota v Burnastone má dynamickejší dizajn. Výraznejšie než doposiaľ odlišuje od športového, kompaktného a dynamického hatchbacku elegantné, kultivované a všestranné kombi Touring Sports. Bolo vyvinuté v Európe a má patriť ku kľúčovým modelom v predaji firemných vozidiel, ktoré majú na trhu rastúci podiel. Hodí sa však veľmi dobre aj ako rodinné auto.

Nový modelový rad Corolla 2018 s úplne novou 2,0-litrovou hybridnou hnacou sústavou s vlastným dobíjaním je zároveň debutom duálnej hybridnej stratégie spoločnosti Toyota. Po 20 rokoch vedúceho postavenia v oblasti hybridného pohonu a viac ako 12 miliónoch predaných vozidiel v celosvetovom meradle, sa ich v Európe predalo 1,5 milióna. Teraz sa Toyota zamerala aj na zákazníkov, ktorí chcú viac výkonu a zároveň jazdiť na hybridný pohon.

Preto bude ponúknuť svoje základné modely aj s možnosťou výberu dvoch hybridných hnacích sústav. Jedna z nich ponúka všetky silné stránky hybridného systému štvrtej generácie: lepšia odozva a lineárnosť, ale aj tradičnú úsporu paliva. Druhá pohonná jednotka prichádza s požadovaným väčším výkonom, plynulým zrýchlením a dynamickejšími jazdnými vlastnosťami.

Corolla Touring Sports aj hatchback ponúknu zákazníkom len jeden konvenčný motor. Bude to 1,2-litrový zážihový agregát s turbodúchadlom s výkonom 85 kW (116 k). Hybridné pohonné jednotky s vlastným dobíjaním sú dve. Prvou je štvrtá generácia 1,8-litrovej hybridnej hnacej sústavy s vlastným dobíjaním, ktorá vyvinie výkon 90 kW/122 k a dodá 142 Nm krútiaceho momentu motora, s pridaným výkonom elektromotora 53 kW, ktorý dodá maximálny krútiaci moment 163 Nm z nulových otáčok. Pohonná sústava s objemom 1,8 l s nízkymi prevádzkovými nákladmi, bez potreby dobíjania z vonkajšieho zdroja ponúka úsporu paliva, nízke emisie CO₂ a v závislosti od jazdných podmienok až 50 % jazdy v plnoelektrickom režime v každodennej prevádzke.

Hnacia sústava s objemom 2,0 litra okrem toho plne zabezpečuje vyššiu mieru jazdného komfortu, stability a ovládateľnosti, ktoré sú charakteristické pre novo zavedenú platformu GA-C globálnej architektúry TNGA (Toyota New Global Architecture). Prinesie „energickú jazdu“ s vyšším výkonom a radiace páčky na volante. Nová 2,0-litrová sústava dodá 132 kW (180 k) výkonu a 192 Nm krútiaceho momentu motora, s pridaným krútiacim momentom elektromotora s nikel-metal-hydridovým akumulátorom. Najvyššia rýchlosť vozidla v elektrickom režime jazdy sa zvýšila na viac ako 115 km/h.

Nová globálna architektúra TNGA

Predstavuje základ všetkých budúcich hnacích sústav a vývoja vozidiel spoločnosti Toyota. Predstavuje revolúciu spôsobu, akým Toyota navrhuje, konštruuje a vyrába automobily. Zavádza nové smernice pre umiestnenie rôznych komponentov, čím sa v kľúčových oblastiach zjednodušuje dizajn vozidla. Návrhári však majú stále dostatok voľnosti dať obom verziám novej Corolly vizuálne individuálny vzhľad.

Platforma GA-C architektúry TNGA v novom rade vozidiel Corolla má ťažisko nižšie o 10 mm (výška kapoty - 47 mm, vzťažný bod bedrového kĺbu vpredu -24 mm a vzadu -26 mm) a viacprvkové zavesenie zadných kolies ako súčasť štandardnej výbavy. Karoséria je tuhšia o 60 % vďaka zastúpeniu vysokopevnostnej ocele vo výstuži kľúčových oblastí. Nová Corolla je navrhnutá tak, aby spĺňala prísne normy nezávislých programov nárazových skúšok a poskytovala zvýšenú mieru aktívnej bezpečnosti prostredníctvom funkcií a technológií najnovšieho bezpečnostného systému Toyota Safety Sense.

Vonkajší dizajn kombi Touring Sports

Nový model Touring Sports bol navrhnutý v Európe v nedávno otvorenom Dizajnovom centre v belgickom meste Zaventem. Vďaka použitiu architektúry TNGA už nie je nové kombi len akousi variáciou hatchbacku, ale zreteľne odlišným a plne samostatným modelom.

Nová Corolla Touring Sports je o 58 mm dlhšia než model, na miesto ktorého prichádza. Dôležitejšie je, že má o 100 mm dlhší rázvor kolies (2 700 mm) a vzdialenosť medzi prednými a zadnými sedadlami vzrástla o 48 mm na aktuálnych 928 mm. Vďaka tomu poskytuje najväčší priestor pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách vo svojej kategórii.

Hoci nové kombi Touring Sports má rovnako dynamický a svojský dizajn prednej časti a je o 25 mm nižšie ako nový hatchback Corolla, každý panel jeho karosérie od stredného stĺpika smerom dozadu je úplne odlišný. Dizajn zadnej časti vozidla Touring Sports je rovnaký ako na hatchbacku a dáva vyniknúť združeným full-LED svetlám a zadnému oknu, ktoré je o 12 stupňov šikmejšie než v modeli kombi súčasnej generácie.

Pre kombi Touring Sports bude v ponuke výber diskov kolies v piatich nových úpravách. Patria k nim 18” strojom opracované disky z hliníkovej zliatiny a dvoje nové 17” disky z ľahkých zliatin – jedny strieborné a jedny čierne so strojovou úpravou povrchu. Kombi bude v ponuke v 11 farbách karosérie, pričom štyri z nich sú nové: bronzová metalíza Oxide Bronze Metallic, červená Emotional Red 2, strieborná Precious Silver a hnedá Phantom Brown. Možnosťou je dvojfarebná verzia, kde sa dá farba karosérie kombinovať s čiernou úpravou strechy, strešných stĺpikov a obruby prednej spodnej mriežky chladiča.

Vonkajší dizajn hatchbacku

Nová Corolla má športovejší a dynamickejší dizajn s výraznejším štýlom prednej časti. Celková dĺžka sa zväčšila o 40 mm vďaka predĺženému rázvoru. Celková výška nového hatchbacku je menšia približne o 25 mm, pričom kapota je nižšie o výrazných 47 mm. Výsledkom je elegantnejší tvar a vyššia bezpečnosť, pretože nižšia kapota poskytuje vodičovi lepší výhľad. Úzka horná mriežka chladiča obsahuje nové združené svetlomety s LED svetlami  a integrovanými svetlami na denné svietenie (DRL). Previs auta sa v prednej časti skrátil o 20 mm. Na výber budú rovnaké disky kolies ako pre kombi Touring Sports. Zadné dvere sú laminátové, čo usporilo hmotnosť a umožnilo dosiahnuť ich zložité tvarovanie.

Celkový vzhľad zadnej časti vozidla pôsobí kompaktnejšie vďaka zväčšeniu uhla zadného okna približne o 14 stupňov a mohutnej bočnej časti oblúkom zadných kolies. Strešný spojler je integrovaný do dverí batožinového priestoru a všetky stupne výbavy majú štandardne anténu v tvare žraločej plutvy. Zadné združené LED svetlá majú svetlovody umiestnené čo najbližšie k okrajom vozidla. Zadný nárazník pripomína dizajn prednej časti v štýle Under Priority Catamaran. Nový hatchback Corolla bude v ponuke v rovnakých 11 farbách karosérie ako kombi Touring Sports a v rámci doplnkovej výbavy bude k dispozícii rovnaký výber štyroch kombinácií dvoch farebných odtieňov.

Dizajn interiéru

Úplne nový interiér je navrhnutý tak, aby vytváral priestranné a moderné prostredie kabíny. Má nové textúry, farby a obloženie, ktoré ponúkajú vysokú úroveň kvality pre zrak aj pre hmat. Prístrojový panel s novým dizajnom je o 24 mm nižší, čo zmenšilo jeho optickú mohutnosť a zlepšil sa výhľad dopredu. Predné sedadlá sú pritom nižšie a ponúkajú vodičovi lepšiu polohu za volantom. Stredová konzola je o 42 mm širšia a o 22 mm vyššia. Cieľom bolo zlepšiť ergonómiu ovládacích tlačidiel a radiacej páky. Zároveň sa optimalizovala výška lakťovej opierky stredovej konzoly a jej rozsah posuvu sa zvýšil o 20 mm.

Úpravy konštrukcie predných sedadiel prispievajú k lepšej polohe pri jazde a zaisťujú širšie rozptýlenie tlaku pri sedení, vyššiu mieru pohodlia a znižuje únavu pri dlhých cestách. Modely s najvyšším stupňom výbavy majú novo vyvinuté predné športové sedadlo s opierkami ramien a hrubým čalúnením. Výsledkom je štíhly dizajn sedadla a vynikajúce pohodlie s pevným posedom.

Nový je tiež blok prístrojov pre vodiča s panelom s 3D efektom alebo multifunkčným informačným displejom, nový farebný projekčný displej s uhlopriečkou 10”, nový centrálny multimediálny displej s uhlopriečkou 8”, elektronická parkovacia brzda, bezdrôtová nabíjacia podložka na mobilný telefón a elektrochromatické spätné zrkadlo. Zväčšenie rázvoru sa podpísalo na rozšírení priestoru medzi predným a zadným sedadlom, ktoré tiež prešli úpravou. Sedacia časť má nový materiál pre rovnomernejšiemu rozloženiu hmotnosti cestujúcich. Štandardnou funkciou je možnosť sklopenia zadných sedadiel do roviny pomocou diaľkového ovládania. Čalúnenie sedadiel je buď z látky, materiálu Alcantara alebo pravej kože. Batožinový priestor s objemom 598 litrov (VDA) obsahuje rôznu praktickú výbavu na zvýšenie pohodlia. K dispozícii je aj senzor citlivý na pohyb nohy na bezdotykové otváranie dverí batožinového priestoru aktivovaný mávnutím nohy pod strednou časťou zadného nárazníka. Premiestnenie zadných tlmičov umožnilo zjednodušiť štruktúru obloženia bočných stien paluby. Maximalizuje sa tým šírka batožinového priestoru a uľahčuje sa nakladanie. Za krytmi zadných kolies sú k dispozícii úložné miesta.

Dno ložnej plochy môže byť v dvoch úrovniach, na lícnej strane je koberec, spodná strana má plastovú úpravu kvôli kontaktu s mokrým a znečisteným prostredím. Spodná časť batožinového priestoru je vybavená odnímateľnými bočnými oddeľovačmi. LED svetlá sú ako prvé na svete nainštalované po oboch stranách batožinového priestoru, odnímateľné zaťahovacie zadné plató sa ovláda jediným dotykom.

Vozidlá majú bohatú výbavu. Patria medzi ne LED svetlomety, svetovo prvý trojrozmerný prístrojový panel, kde sa v 3D režime číselníky akoby vznášali vo vzduchu, projekčný displej (HUD), mediálny systém Toyota Touch® 2 s navigáciou Go, systém eCall, ktorý automaticky privolá vnútroštátnu záchrannú službu príslušnej krajiny. Nechýba rozšírená konektivita, exklizívny audiosytém JBL GreenEdge so sústavou ôsmich reproduktorov, ktoré sú špeciálne vyladené na akustiku pozoruhodne tichej kabíny vozidla Corolla, bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov, či panaromatické strešné okno Skyview. Jednoduchý inteligentný parkovací asistent (SIPA) s inteligentným snímacím sonarom (ICS) využíva kameru a ultrazvukové snímače na prednom nárazníku a pomáha nájsť voľné parkovacie miesta, do ktorých sa vchádza cúvaním alebo pozdĺžne.

Nový hatchback aj kombi Touring Sports mieria do európskeho segmentu C. Spĺňajú všetky požiadavky na každodennú jazdu i rozmanité víkendové využitie. Zaručujú nízke prevádzkové náklady, ktoré charakterizujú technológiu hybridného pohonu s vlastným dobíjaním od spoločnosti Toyota.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku