12.03.2019

PRVÁ JAZDA: Toyota Corolla – tri karosérie, dva hybridné pohony

Nový modelový rad Toyota Corolla 12. generácie prichádza so silnými tromfami v kategórii nižšej strednej triedy.

Má už tri karosárske verzie: hatchback, kombi a sedan. Od uvedenia prvej Corolly v roku 1966 sa vo vyše 150 krajinách na celom svete predalo viac ako 46 miliónov kusov tohto slávneho modelu. Nečudo teda, že sa Toyota rozhodla vrátiť späť k celosvetovo známemu menu aj v prípade verzie hatchback, ktorá od roku 2007 nosila v Európe meno Auris.

Ešte pred rokom v Ženeve predstavený hatchback Auris už teda má tiež meno Corolla. Hatchback aj kombi majú v rámci možností podobný dizajn – po stredný stĺpik karosérie. Hatchback je však športovejší a kompaktný, kombi zasa elegantné a univerzálne. Kompaktný hatchback má dĺžku 4 370 mm, sedan je dlhý 4 630 a kombi až 4 650 mm.

Nedávno predstavený sedan je výrazne odlišnejší, akoby ani nepatril k rodine. Využíva platformu kombi Touring Sports, má teda rovnako dlhší rázvor náprav 2 700 mm. Má tiež odlišný, výrazne autonómny dizajn, pri ktorom dominuje viac elegancie a prestíže. Chce tak osloviť inú cieľovú skupinu zákazníkov – konzervatívnejšiu klientelu.

Rozdiel je aj v rázvore. Hatchback má nápravy vzdialené 2 640 mm a zvyšné dve verzie 2 700 mm, teda o 60 mm viac. To sa prejavilo v interiéri na priestore pre cestujúcich, ale tiež na veľkosti batožinového priestoru. Hatchback má v základe 361 litrov, sedan 471 a kombi 596 litrov. Hybridné verzie majú kufor menší. Kombi asi o 17 litrov, hatchback približne o 48 litrov.

Nová Corolla má osvedčené zavesenie predných kolies pomocou vzpier MacPherson, ale aj úplne nové viacprvkové zavesenie zadných kolies a novú technológiu ventilov tlmičov. Prvý raz umožnila vybaviť vozidlo systémom variabilného adaptívneho odpruženia (AVS). Geometria zavesenia predných kolies má zmenenú konštrukciu ramena nápravy a puzdier so zníženým trením a prenosom hluku z vozovky, optimalizované vinuté pružiny a tlmiče. Výsledkom má byť zlepšenie riadenia počas prejazdu zákrutami pri strednej až vysokej rýchlosti. Nové viacprvkové zavesenie zadných kolies vďaka kompaktnému usporiadaniu umožnilo zväčšiť batožinový priestor a zabezpečuje výbornú stabilitu vozidla. Premiestnenie zadných tlmičov umožnilo zjednodušiť obloženie bočných stien. Maximalizovala sa tak šírka batožinového priestoru a uľahčilo sa nakladanie. Za krytmi zadných kolies sú okrem toho po oboch stranách bočných stien úložné priestory.

To však nie sú jediné zmeny, ktoré japonská značka pripravila svojim fanúšikom.

Toyota sa totiž úplne rozlúčila s dieselom a začala používať novú platformu GA-C s architektúrou TNGA (Toyota New Global Architecture). Umožnila viac odlíšiť jednotlivé vezie modelového radu Corolla a umožnila zvýšiť bezpečnosť vozidiel. Pod kapotou už odteraz nájdete iba jeden konvenčný motor – 1,2 litrový benzínový preplňovaný motor pre hatchback a kombi (Touring Sports) a 1,6 litrový atmosférický pre verziu sedan. Rozšírila sa ponuka hybridného pohonu s vlastným dobíjaním. Vylepšenú hybridnú pohonnú sústavu s objemom 1,8 litra doplnila celkom nová hybridná sústava s motorom, ktorý má objem 2,0 litra.

Slabšia hybridná pohonná sústava 1,8 Hybrid s výkonom 90 kW (122 k) je zameraná hlavne na úspornosť. Lákadlom nepochybne môže byť úplne nový hybridný pohon s výkonom zvýšeným až na 134 kW (180 k), ktorý automobilka označuje ako 2.0 Hybrid Dynamic Force. Je určený zatiaľ len pre hatchback a Touring Sports. Práve tieto pohony sme prioritne mali možnosť vyskúšať počas prvých zoznamovacích jázd. Chceli sme vedieť, ako sa prejaví o polovicu vyšší výkon silnejšieho pohonu. Subjektívne, ale aj podľa parametrov.

V ponuke, samozrejme, ostávajú aj klasické benzínové verzie. Zaujímavé však je, že ponuka motorov sa líši podľa toho, v akej karosárskej verzii sú. Kým pre hatchback a kombi ST je základným motorom známy preplňovaný benzínový 4-valec 1,2 Turbo (85 kW/116 k), pri sedane je základným motorom atmosférická benzínová 1,6-ka Valvematic s výkonom 101 kW (136 k). Všetky tri karosárske verzie sú dostupné tiež s hybridným pohonom. Neskôr by do ponuky mal pribudnúť aj pohon všetkých štyroch kolies. Obe nehybridné verzie sa okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky môžu kombinovať aj s kontinuálnou prevodovkou Multidrive S. Pri hybridoch je prirodzenou súčasťou pohonu planétová prevodovka e-CVT.

Toyota Touring Sports novej generácie sa po prvý raz predstavila v roku 2018 na autosalóne v Paríži. Pridala sa tak k hatchbacku novej generácie, ktorý sa predstavil na jar roku 2018 v Ženeve ešte pod menom Auris. Úplne nová Corolla vyrobená s britskom závode v Burnastone má dynamickejší dizajn. Výraznejšie odlišuje športový, kompaktný a dynamický hatchback a elegantné, kultivované a všestranné kombi Touring Sports. Auto má veľa rôznych bezpečnostných asistentov, napríklad adaptívny tempomat, udržiavanie v pruhoch, aj predkolízny systém. Samozrejmosťou sú elektrické okná aj spätné zrkadlá, manuálna klimatizácia, LED denné svietenie a multifunkčný volant. Ďalšie stupne výbav dopĺňajú vozidlo o inteligentnejšie Full LED svetlomety, bezkľúčový prístup, ambientné osvetlenie a multimediálny displej s podporou konektivity telefónu. Plusom je praktickosť v podobe veľkého batožinového priestoru. Karoséria modelu Touring Sports vznikla v Európe a toto auto je kľúčový model pre firemných zákazníkov. No a práve Corolla Touring Sports prišla ako prvá s novou 2,0-litrovou hybridnou hnacou sústavou s vlastným dobíjaním. Bola zároveň debutom duálnej hybridnej stratégie spoločnosti Toyota. Zamerala sa tak aj na motoristov, ktorí chcú viac výkonu a zároveň jazdiť s hybridným pohonom.

Corolla hatchback aj Touring Sports sú priekopníckymi modelmi značky pre technológiu hybridného pohonu s vlastným dobíjaním. Hybridná sústava s objemom 1,8 l má vlastné dobíjanie s nízkymi prevádzkovými nákladmi, bez potreby dobíjania z vonkajšieho zdroja. Toyota tvrdí, že je aj spoľahlivejšia ako bežné pohonné jednotky. V každodennej prevádzke ponúka 50 % jazdy v plnoelektrickom režime.

Hnacia sústava s objemom 2,0 litra má poskytnúť aj vyššiu mieru dynamiky, komfortu jazdy, stability, ovládateľnosti a celkového dojmu z jazdy. Predstavuje základ všetkých budúcich hnacích sústav a vývoja vozidiel spoločnosti Toyota. Prináša nové pravidlá pre umiestnenie rôznych komponentov. Týka sa to konštrukčných uzlov, ktoré nie sú viditeľné. Zjednodušuje sa tak dizajn vozidla. Preto mali návrhári dostatok voľnosti dať obom všetkým verziám novej Corolly osobitý a individuálny vzhľad.

Platforma GA-C architektúry TNGA v novom rade vozidiel Corolla priniesla o 10 mm nižšie ťažisko, pritom je výška kapoty - 47 mm, vzťažný bod bedrového kĺbu vpredu -24 mm a vzadu -26 mm). Viacprvkové zavesenie zadných kolies sa dodáva ako súčasť štandardnej výbavy v celom modelovom rade. Karoséria je tuhšia o 60 % vďaka väčšiemu použitiu vysokopevnostnej ocele vo výstuži kľúčových oblastí. Všetky to prispieva k lepšej ovládateľnosti a stabilite vozidla.

Nová Corolla Touring Sports je o 58 mm dlhšia ako predchodca. Má o 100 mm dlhší rázvor kolies (2700 mm) a vzdialenosť medzi prednými a zadnými sedadlami vzrástla o 48 mm na 928 mm. Vďaka tomu má najväčší priestor pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách v celej svojej kategórii. Nové kombi Touring Sports má rovnako dynamický a osobitý dizajn prednej časti a o 25 mm menšiu celkovú výšku ako nový hatchback Corolla. Od stredného stĺpika smerom dozadu je každý panel karosérie vyhradený len pre tento model a dodáva novému kombi vzhľad robustného vozidla typu „shooting brake“.

Na výber budú v ponuke disky kolies v piatich nových úpravách. Patria k nim 18” strojom opracované disky z hliníkovej zliatiny a dvoje nové 17” disky z ľahkých zliatin – strieborné aj čierne so strojovou úpravou povrchu. V ponuke je 11 farieb karosérie, štyri z nich nové: bronzová metalíza Oxide Bronze Metallic, červená Emotional Red 2, strieborná Precious Silver a hnedá Phantom Brown. V rámci doplnkovej výbavy sa dá vybrať si zo štyroch dvojfarebných kombinácií, kde sa farba karosérie kombinuje s čiernou farbou strechy, strešných stĺpikov a obruby prednej spodnej mriežky chladiča.

Nová Corolla hatchback má športovejší, dynamickejší a osobitejší dizajn. Dominuje jej výrazná predná časť. Predný previs je menší o 20 milimetrov, no celková dĺžka sa zväčšila o 40 mm. Celková výška nového hatchbacku je menšia približne o 25 mm. Auto je tak elegantnejšie, nižšia kapota poskytuje lepší výhľad dopredu, čo zvyšuje bezpečnosť. Úzka horná mriežka chladiča pod zakriveným predným okrajom plochejšej lastúrovej kapoty ukrýva nové združené svetlomety s diódami LED s integrovanými svetlami na denné svietenie (DRL). Zväčšenie šírky auta o 30 mm zvýrazňuje bočné lemovanie mriežky. V okrajoch predného spojlera sú nové hmlové LED svetlá. Zložito zakrivené dvere batožinového priestoru sú z laminátu. To prinieslo aj úsporu hmotnosti.

Nová Corolla má úplne nový interiér. Tvar palubnej dosky je rovný a symetrický. Zníženie výšky hornej časti prístrojového panela o 24 milimetrov zlepšilo výhľad dopredu napriek tomu, že pre zníženie ťažiska sa sedí na sedadlách nižšie. Výsledkom je lepšia pozícia poloha za volantom. Do auta sa pritom nenastupuje horšie, ani vzadu, kde je tiež znížená pozícia sedenia. Stredová konzola je širšia o 42 mm a o 22 mm vyššia. To zlepšilo ergonómiu ovládania tlačidiel aj pozíciu radiacej páky. Zmenila sa tiež konštrukcia predných sedadiel. Sú pohodlnejšie a ich tvarovanie pre rozptýlenie tlaku tela pri sedení znižuje únavu pri dlhých cestách. Upravené sú aj zadné sedadlá - sedacie vankúše majú nový materiál na rovnomernejšie rozloženie hmotnosti cestujúcich po ploche vankúša. Štandardne sa dajú sklopiť pomocou diaľkového ovládania až do roviny.

Pred vodičom je nový blok prístrojov s novým panelom s 3D efektom alebo 7“ multifunkčným informačným displejom. Nový farebný projekčný displej (HUD) má uhlopriečku 10”, nový centrálny multimediálny displej zasa 8”. Súčasťou výbavy auta je elektronická parkovacia brzda, bezdrôtová nabíjacia podložka na mobilný telefón a elektrochromatické spätné zrkadlo.

Súčasťou nového paketu aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense je predkolízny bezpečnostný systém (PCS) s funkciou rozpoznávania chodcov vo dne i v noci (a identifikáciou cyklistov za denného svetla), adaptívny tempomat (ACC) s podporou celého rozsahu rýchlostí, systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu (LDA) s asistentom riadenia (SC), systém rozpoznávania dopravných značiek (RSA) a automatické prepínanie diaľkových svetiel (AHB).

Okrem toho Toyota uvádza nový asistenčný systém pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu (LTA) ako pokročilý systém na podporu vodiča. Ak je zapnutý adaptívny tempomat (ACC) so systémom LTA, technológia pomáha jemnými zásahmi do riadenia udržiavať vozidlo uprostred jazdného pruhu, a to aj v tiahlych zákrutách na diaľnici.

Práve to sme si aj s hybridnými pohonnými sústavami mali možnosť vyskúšať na vlastnej koži počas prvej jazdnej prezentácie. Najprv prišiel na rad sedan s hybridným pohonom 1,8. Podľa údajov výrobcu má byť spotreba na úrovni 3,4 litra na 100 kilometrov. V rámci meraného cyklu možno, no my sme mali inú skúsenosť. Auto sme skúšali na vyše 100 kilometrovom úseku v dvoch režimoch: najprv pohodlnou jazdou s obdivovaním okolia, bez nejakého náhlenia. Spotreba sa v relatívne kopcovitom teréne vyšplhala na hodnotu 4,6 - 5,1 litra. Potom pri pomerne výrazne dynamickom spôsobe jazdy, aj keď s dodržiavaním všetkých predpisov a rýchlostných limitov. V tomto druhom prípade bola hodnota spotreby v rozsahu 6,2 – 6,4 litra na 100 km. Je to podstatne viac, ako udáva výrobca, no sedan asi nebudete tak preháňať, ako sme ho naháňali my.

Neskôr na rad prišiel ešte hatchback s dvojlitrovou hybridnou pohonnou sústavou. Jazda s ním bola vyslovene športová a priemerná spotreba 3,8 l/100 km udávaná Toyotou tiež „padla za vlasť“. Prekvapením však bolo, že nie tak výrazne, ako v prípade sedanu. Pritom hatchback s výkonnejším motorom bol o 30 kilogramov ťažší. Zrejme v tom zohral svoju úlohu výkon pohonnej sústavy. Pre dosiahnutie rovnakého štýlu jazdy nebolo treba motor natoľko vytáčať a ten sa odmenil spotrebou do 5,6 litra. Možné je aj to, že sme si zvykli na špecifický spôsob jazdy s hybridným pohonom.

V oboch prípadoch je však jazda s hybridom zvláštna tým, že spolupracuje s prevodovkou e-CVT. Celé to funguje tak, že pri ustálenej rýchlosti motor takmer nepočuť, pracuje si v rámci svojich optimálnych otáčok pre daný spôsob zaťaženia a rýchlosti. Akonáhle potrebujte zrýchliť a pedál akcelerátora ide k podlahe, „vyletia“ otáčky motora. Vtedy sa ozýva (pomerne monotónny) zvuk motora oveľa výraznejšie. Je celkom jedno, či pri dynamickej, alebo pohodovej jazde.

Skúsenosť z druhého dňa jazdenia je však taká, že ak využívate hybnosť auta, dojazdy ku križovatke a jazdíte pomerne komfortne, odmenou je spotreba neveľmi prevyšujúca papierové hodnoty. Je to teda aj o spôsobe jazdy...

K podvozku a celkovému hluku niet čo dodať. Autá sú naozaj dobre odhlučnené, konštruktéri z Toyoty na nich výrazne zapracovali. Ani prenos hluku z povrchu ciest nerušil. Tieto parametre však budeme podrobnejšie sledovať počas redakčných testov, ktorým sa podrobia všetky tri karosárske verzie a slabší aj silnejší hybridný pohon.

Ešte jedno špecifikum: pri prvom sadnutí na predné sedadlá nás trocha zaskočil, alebo možno prekvapil tvar celej palubnej dosky. Mali sme pocit, že sedíme v lodi. Tak málo výrazne tvarovaná sa nám zdala Stačilo by posunúť volant z jeden strany na druhú a máte auto s pravostranným riadením. Postupom času sme si na relatívne jednoduché tvary rýchlo zvykli – výhodou je dobrý výhľad z vozidla. Celkový verdikt? Dvanásta generácie modelov Corolla je bude dosť silným konkurentom v segmente C, teda európskej kategórii nižšej strednej triedy. Vyššiu cenu výrobca ospravedlňuje množstvom predpísaných asistenčných systémov. Čas ukáže, či to Európania budú schopní akceptovať, podobne ako aj neexistenciu dieselových motorov.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku