„Kačičky“ – Citroën 2CV mali svoj tradičný zraz pri Lučenci
Slovenský Citroën 2CV klub zorganizoval tradičný zraz historických vozidiel Citroën 2CV v posledný prázdninový víkend v okolí Lučenca.
Je to už neodmysliteľné stretnutie áut pre pobavenie a radosť zo života, ktoré rozveseľujú ľudí všade tam, kde sa objavia. U nás sú známe hlavne vďaka francúzskym komédiám, kde stvárnil hlavné roly Luis de Funes. Najmä v zaujímavých a veselých scénach so žandármi zo Saint Tropez a s mníškami z blízkeho kláštora.
Ďalší hereckí hrdinovia jazdili na modeloch Citroën 2CV aj v ďalších filmoch, napríklad v českých filmoch Bobule a Bobule II, v slovenskom film Záhrada, alebo v akčnom filme s Jamesom Bondom, a v mnohých ďalších.
Tohtoročný, už 19.zraz slovenského Citroën 2CV klubu sa konal v okolí Lučenca. Na zraze sa zúčastnilo 35 vozidiel Citroën 2CV zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska.
Miestom stretnutia bola známa Zbrojnica pod hradom Halič, ale pestrofarebná kolóna „kačičiek“ priťahovala pozornosť aj na cestách okolo Lučenca a vodnej nádrže Ružiná. Majitelia sú na svoje „kačičky“ náležite hrdí, a vždy sa radi podelia o svoje dojmy aj s verejnosťou. Diváci sa mohli s autami a ich posádkami bližšie zoznámiť na námestí v Lučenci a na parkovisku pod hradom Divín, kde sa kolóna na niekoľko hodín zastavila.
Zaujímavým spestrením zrazu bolo aj stretnutie s posádkou Citroën C3, na ktorej sa vydal fotograf pán Jojo Samek s kameramanom na dobrodružnú cestu - Expedicia po cestách Európy a Ázie, počas ktorej chcú za 60 dní prejsť 32 000 km po rôznych cestách v 21 štátoch (viac info na).
Práve tento rok oslavuje model 2CV svoje 70-te narodeniny. Citroën 2CV je populárne vozidlo, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy - malo umožniť prevoz štyroch dospelých vidiečanov v drevákoch a slamených klobúkoch, a k tomu vrece zemiakov. Auto malo byť jednoduché, úsporné a spoľahlivé. odpružené malo byť tak, aby sa pri jazde rýchlosťou 60 km/h cez rozorané pole v ošatke plnej vajec, položenej na sedadle, ani jedno vajíčko nerozbilo. Prvé funkčné prototypy (250 kusov) boli vyrobené už v roku 1939, ale takmer všetky boli zničené pri okupácii Francúzska počas II. svetovej vojny - aby sa nedostali do rúk nemeckým okupantom.
Sériová výroba sa začala až po skončení vojny. Auto bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1948 a vzbudilo taký záujem, že na autá, objednané počas autosalónu, museli záujemcovia čakať až dva roky. Jednoduchý a takmer bezúdržbový dvojvalcový motor typu boxer, chladený vzduchom, k tomu veľmi komfortné pruženie a plátená rolovacia strecha – to sú základné atribúty tohto jednoduchého auta. Zaujímavosťou je, že auto sa v prakticky nezmenenej podobe vyrábalo až do polovice 70-tych rokov, kedy bolo inovované, a výroba potom pokračovala až do roku 1989. Počas výroby sa priebežne zväčšoval objem a výkon motora, z pôvodných 6,6 kW až na konečných 20,6 kW.
Od roku 1951 sa vyrábal Citroën 2CV aj v úžitkovej verzii Furgonette - dvojsedadlový automobil so skriňovou nadstavbou a krídlovými dverami vzadu.
Citroën 2CV sa vyrábal tiež vo verzii 4X4 Sahara - vozidlo malo dva motory, každý poháňal jednu nápravu, a v otvorenej verzii Mehari s laminátovou karosériou a sklopným čelným oknom. Celkovo sa vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov 2CV.
Citroën 2CV sa dodnes teší veľkému záujmu všade tam, kde sa objaví - zahral si v množstve filmov, a pre mnohých ľudí je dodnes symbolom povojnového Francúzska a francúzskeho životného štýlu.
Slovenský Zraz Citroën 2CV sa koná striedavo v troch regiónoch Slovenska, ten budúcoročný si svoje miesto vyberie niekde na východe Slovenska.
Pre pripomenutie miesta zrazu v pár posledných ročníkoch:
2017 - Bradlo - Mohyla MRŠ,
2016 - Bardejov
2015 - Tajov /Špania Dolina
2014 - Senecké jazerá
2013 - Michalovce /Zemplínska Šírava
2012 - Valčianska dolina
2011 - VD Gabčíkovo
2010 - Levoča /Levočská Dolina
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
Komentáre k článku